صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در
گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، اظهار کرد: براى معانى و مفاهيم
قرآن مرزى نيست، به همين خاطر است كه تاكنون دست توانا و پرقدرت علم، نتوانسته
تفسيرى جامع و كامل براى اين كتاب بياورد كه هر تفسيرى محدود به حدود علمى مفسر و
تمام تفسيرهايى كه تاكنون نوشته شده و شايد از چند هزار متجاوز باشد، به طور
مجموعى نتوانستهاند معانى بلند و ملكوتى قرآن را به نحو جامع بيان كنند.
وی از
بهترین راه شناخت قرآن گفت و افزود: بدون تردید نزدیکترین و بهترین راه شناخت و بهره
برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خودِ این کتاب بزرگ است.
وی با استناد به آیه 52 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه میخوانیم: و براى آنان
كتابى عظيم و با ارزش آورديم كه آن را از روى دانشى گسترده و دقيق بيان كرديم،
در حالى كه براى گروهى كه ايمان آوردند، سراسر هدايت و رحمت استپ
بهروز ادامه
داد: اگر عقل به تنهایی نمیتوانست
انسان را به سعادت برساند، ضرورتى براى ارسال رسل و انزال كتب نبود و خداوند
تبهكاران را در قیامت به جهنم میفرستاد.
وی قرآن را نیکوترین سخن دانست و افزود: قرآن را فرا گيريد كه آن نيكوترين سخن است
و به فهم عميق آن دست يابيد كه آن مايه خرمي و خوشي دلهاست و از نور آن شفا بجوييد
كه آن شفای بيماريهای روحي است و آن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين قصههاست و
كسي كه به علم خويش عمل نكند، همانند نادان سرگرداني است كه به هوش نميگرايد و
چون عالم است، حجت بر او گرانتر و حسرت او بيشتر و ملامت و سرزنش او در پيشگاه
خداي سبحان بيشتر است.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) یادآور
شد: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند: هر یک از نامها و صفاتی
که قرآن مجید بدان نامیده شده بدون جهت و بدون تناسب نبوده، بلکه هر یک بنابر
مناسبتی و به لحاظ خصوصیتی از خصوصیات قرآن نامگذاری شده است.
بهروز تاکید
کرد: به دیگر سخن؛ قرآن یگانه
حقیقتی است دارای مراتب بسیار و این نامها و وصفهای گوناگون به مراتب مختلف قرآن
دلالت میکنند و در تنافی و تضاد با یکدیگر نیستند.