بهترین راه شناخت قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خود قرآن است
کد خبر: 3665621
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

بهترین راه شناخت قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خود قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک استاد حوزه و دانشگاه، معتقد است، بدون تردید نزدیک‏‌ترین و بهترین راه شناخت و بهره‌‏برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خودِ این کتاب بزرگ است.

صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: براى معانى و مفاهيم قرآن مرزى نيست، به همين خاطر است كه تاكنون دست توانا و پرقدرت علم، نتوانسته تفسيرى جامع و كامل براى اين كتاب بياورد كه هر تفسيرى محدود به حدود علمى مفسر و تمام تفسيرهايى كه تاكنون نوشته شده و شايد از چند هزار متجاوز باشد، به طور مجموعى نتوانسته‏‌اند معانى بلند و ملكوتى قرآن را به نحو جامع بيان كنند.
وی از بهترین راه شناخت قرآن گفت و افزود: بدون تردید نزدیک‏ترین و بهترین راه شناخت و بهره ‏برداری از قرآن، رهنمودهای روشنگرانه خودِ این کتاب بزرگ است.
وی با استناد به آیه 52 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و براى آنان كتابى عظيم و با ارزش‏ آورديم كه آن را از روى دانشى گسترده و دقيق‏ بيان كرديم، در حالى كه براى گروهى كه ايمان آوردند، سراسر هدايت و رحمت استپ
بهروز ادامه داد: اگر عقل به تنهایی نمی‌توانست انسان را به سعادت برساند، ضرورتى براى ارسال رسل و انزال كتب نبود و خداوند تبهكاران را در قیامت به جهنم می‌فرستاد.
وی قرآن را نیکوترین سخن دانست و افزود: قرآن را فرا گيريد كه آن نيكوترين سخن است و به فهم عميق آن دست يابيد كه آن مايه خرمي و خوشي دلهاست و از نور آن شفا بجوييد كه آن شفای بيماري‌های روحي است و آن را نيكو تلاوت كنيد كه سودمندترين قصه‌هاست و كسي كه به علم خويش عمل نكند، همانند نادان سرگرداني است كه به هوش نمي‌گرايد و چون عالم است، حجت بر او گرانتر و حسرت او بيش‌تر و ملامت و سرزنش او در پيشگاه خداي سبحان بيشتر است.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده مولی الموحدین علی(ع) یادآور شد: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند: هر یک از نام‌ها و صفاتی که قرآن مجید بدان نامیده شده بدون جهت و بدون تناسب نبوده، بلکه هر یک بنابر مناسبتی و به لحاظ خصوصیتی از خصوصیات قرآن نام‌گذاری شده است.
بهروز تاکید کرد: به دیگر سخن؛ قرآن یگانه حقیقتی است دارای مراتب بسیار و این نام‌ها و وصف‌های گوناگون به مراتب مختلف قرآن دلالت می‌کنند و در تنافی و تضاد با یکدیگر نیستند.

captcha