ناکامی بعد از جدایی؛ دلیل اصلی برگزاری جشن طلاق
کد خبر: 3665659
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

ناکامی بعد از جدایی؛ دلیل اصلی برگزاری جشن طلاق

گروه اجتماعی: برگزاری جشن طلاق از سوی افراد مطلقه، به دلیل کاهش بار عاطفی منفی جدایی و کاسته شدن از حس ناکامی آن است.

حجت‌ رضازاده، کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: جشن طلاق در آمریکا، اروپا و ژاپن خیلی مرسوم است و نشأت گرفته از برخی از رمان‌های خارجی است که موضوع طلاق و ازدواج را به شکل دیگری ارایه می‌دهد تا از بار منفی این اتفاق کم کنند.
وی با بیان اینکه در مبانی اسلام زشت‌ترین حلال، طلاق است، ابراز کرد: در تعالیم دینی ما اگر دو نفر نتوانند به هیچ‌وجه با یکدیگر زندگی کنند، خداوند طلاق را حلال شمارده است اما اینکه چگونه دو نفر از یکدیگر جدا شوند که آثار سوء فردی و اجتماعی نداشته باشند باید مورد بررسی قرار گیرد.
کارناس ارشد مشاوره خانواده با اشاره به اینکه طلاق و جدایی دو زوج از یکدیگر حامل فشارهای روانی و فرهنگی بسیاری بر فرد است، ابراز کرد: از همین رو جشن طلاق، به عنوان یک مکانیزم دفاعی در برابر حس ناکامی طلاق در بین برخی از افراد رواج پیدا کرده است؛ زیرا طلاق افسردگی و غم بزرگی را به همراه دارد که برای کاهش این حجم ناکامی برخی با برگزاری جشن و دعوت از چندین نفر و پرداخت هزینه‌های سنگین سعی دارند از بار منفی این اتفاق بکاهند و به صورت شادی‌آوری این موضوع را جلوه دهند.
رضازاده با اشاره به اینکه شکستن حلقه با چکش، تهیه کیکی با نماد جدایی عروس و داماد از یکدیگر و ... از ابزارهای است که زوج طلاق گرفته برای کم کردن بار منفی عاطفی این اتفاق انجام می‌دهند، ابراز کرد: برای خارج شدن از این فشار عصبی باید الگوهای رفتاری درستی را به مردم بیاموزیم تا ضمن این که قبح این گناه را آشکار نکنند؛ بتوانند با انس با خدا، زیارت ائمه اطهار(ع) و قرائت قرآن آرامش از دست رفته خود را باز یابند، چرا که جشن طلاق نه تنها تسلی خاطر آنها نمی‌شود، بلکه حجم زیادی از ناکامی بعد از یک تا دو هفته دوباره به سوی فرد باز می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه علت به وجود آمدن این گونه رفتارها به دلیل معرفی نکردن مدل‌های رفتاری درست در هنگام ناکامی است، ابراز کرد: با وجود احادیث بسیار در خصوص صبر و استقامت در شرایط سخت زندگی، افرادی که از لحاظ اعتقادی ضعیف‌تر هستند، برای خارج شدن از این بحران اقدام به برگزاری جشن می‌کننند.
این کارشناس مشاوره خانواده با اشاره به اینکه تهاجم فرهنگی در واقع  افکار و رسومات مردم را مورد حمله قرار می‌دهد، گفت: برای افرادی که تهی فکر هستند سیر فکری آنها را مورد هجوم قرار می‌دهد، به عنوان مثال به آن‌ها می‌گوید که واقعه عاشورا جنگ میان دو قوم عرب بوده و ارتباطی با ما ندارد؛ این درحالی است که این واقعه برای پایدار ماندن اهداف دین اسلام رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه حمله به رسومات یکی دیگر از راه‌های نفوذ دشمن است، ابراز کرد: به عنوان مثال دشمنان می‌گویند چرا باید یک پیاده‌روی عظیم برای یک زیارت داشته باشیم که طی این پیاده‌روی بیمار شده و سختی‌های بسیاری را متحمل شویم.
رضازاده با بیان اینکه دشمنان در تلاش هستند تا بعد رفاهی و زیبایی آن را به سایرین معرفی می‌کنند، اظهار کرد: در موضوع طلاق نیز چنین است به عنوان مثال به وی می‌گویند اگر دچار ناکامی در زندگی شدی، با برگزاری یک جشن بزرگ، خود را از این ناکامی خارج کن در حالی که این رفتار الگویی نادرستی برای سایرین می‌شود و علاوه براین هیچ تأثیر مثبتی نیز در آرامش فرد ندارد.
وی با اشاره به اینکه بعد از جدایی یک زوج از یکدیگر باید اقوام، بستگان، حمایت‌های بیشتری را از این افراد داشته باشند، تصریح کرد: در واقع افراد مطلقه با برگزاری جشن طلاق می‌خواهند به نحوی ترحم سایرین را به خود جلب کنند و بگویند بعد از این من همسری برای حمایت و کمک ندارم، لذا روی شما دوستانم حساب کردم؛ این در حالی است که اگر خانواده، بستگان و حمایت‌های اجتماعی از فرد مطلقه به اندازه کافی باشد این فرد نه تنها در پی جلب ترحم از دیگران نیست بلکه می‌تواند زندگی بعد از جدایی خود را نیز در سلامت روانی کامل تجربه کند.
captcha