42 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی جذب شده است
کد خبر: 3665702
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
میرزاخانی:

42 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی جذب شده است

گروه اقتصاد: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 42 طرح سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه980 میلیون دلار در هفت شهرستان استان مرکزی جذب شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسن میرزاخانی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی، در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان که امروز، 30 آبان در استانداری برگزار شد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 42 طرح سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه گذاری 980 میلیون دلار در هفت شهرستان استان مرکزی جذب شده است که از این مبلغ 300 میلیون دلار نقدی بوده است.
وی ادامه داد: 375 میلیون دلار شامل 38 درصد سرمایه گذاری‌ها در استان مرکزی در دولت تدبیر و امید در زمینه طرح‌هایی از جمله شیمیایی، غذایی، تجهیزات، محصولات غیر فلزی، تولید برق و صنایع سلولوزی جذب شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با یادآوری وجود برخی مشکلات در حوزه جذب سرمایه گذاری بین‌المللی، ملی و استانی گفت: در زمینه بین‌المللی رتبه ریسک سرمایه گذاری خارجی در برخی سال‌ها در کشور در بالاترین میزان یعنی حدود هفت بود که هم اینک این عدد به 5.5 دهم درصد کاهش یافته است.
میرزاخانی بیان کرد: سهولت انجام کسب و کار کشور در برخی سال‌ها از بین 186 کشور حدود 152 بود که هم اینک این جایگاه به رتبه 120 جهان رسیده است.
وی افزود: بحران آلودگی، کمبود آب شیرین، فقدان مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران، ناتوانی بانک‌ها در ارایه خدمات ارزی و نبود همکاری لازم بین بخش‌های مختلف برای ارائه خدمت به سرمایه گذاران از جمله چالش‌هایی است که بر سر راه جذب سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی وجود دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری این استان، 33 فرصت سرمایه‌گذاری شناسایی و در قالب کتاب تهیه و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.
میرزاخانی با اشاره به وجود 33 متقاضی سرمایه گذاری خارجی در زمینه نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی افزود: وجود هوای معتدل و وجود 300 روز آفتابی در طول سال در استان از مهمترین عوامل رغبت سرمایه گذاران خارجی در حوزه ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی است.
وی ادامه داد: تاکنون 21 مکان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی در استان مرکزی شناسایی شده و اقدامات لازم برای واگذاری این زمین‌ها به سرمایه گذاران در حال انجام است.
یادآور می‌شود: نبود آب مورد نیاز برای اختصاص 10 درصد از نیروگاه‌های خورشیدی به فضای سبز و تاکید بر تعامل و انسجام بین بخشی بین دستگاه‌های دولتی از مهمترین موارد مطرح شده توسط بخش خصوصی در این نشست بود در پایان نشست نیز مجوز سرمایه گذاری خارجی به سرمایه گذار بخش خصوصی اعطا شد.
captcha