شهرداری آمار ندهد، بهزیستی اقدام کند/ کودکان کار نیازمند نگاه علمی و عاطفی
کد خبر: 3665766
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

شهرداری آمار ندهد، بهزیستی اقدام کند/ کودکان کار نیازمند نگاه علمی و عاطفی

گروه جامعه: شهرداری تهران آماری در خصوص کودکان کار و تجاوزهای صورت گرفته به آنان ارائه داد که موجی از خشم و انزجار را در جامعه ایجاد کرد، حال آنکه بهزیستی متولی این امر وجود هر گونه آماری در این زمینه را تکذیب می‌کند.

آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار و اتفاقاتی که پیرامون این دو عبارت در جامعه ما رد و بدل می‌شود سر به فلک گذاشته، دغدغه‌مندان را ناامید، متخصصان را فرسوده، مردم را بی‌تفاوت و مسئولان را حیــــران کرده، در این میان اظهار نظرهای غیرکارشناسانه هم نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه انرژی و نقطه تمرکز متخصصان و متولیان را منحرف می‌کند، در این میان با انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور به گفت‌وگو نشستیم که یکی از متولیان مدیریت و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

بندپی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که واکنش شما نسبت به آمارهای ارائه شده در خصوص تعرض و تجاوز به کودکان کار چیست؟ گفت: تعرض و تجاوز به کودکان چه از منظر آموزه‌های الهی و دینی و چه به لحاظ اخلاقی امری متروک، ناپسند و مشمئز کننده است و باید به شدت و با همه امکانات و اقدامات نسبت به شناسایی و معرفی افرادی که به چنین کاری دست می‌زنند، اقدام کرد.

اگر پول ندارید ما از شما حمایت می‌کنیم/ کودکانتان را به خیابان نفرستید

وی در خصوص عملکرد سازمان بهزیستی در خصوص تجاوز به کودکان کار و خیابانی، گفت: آنچه سازمان بهزیستی در دستور کار خود دارد شناسایی و پذیرش افرادی است که به عنوان کودک کار در جامعه حضور دارند. تمام تلاش ما این است که نسبت به پذیرش این کودکان در مراکز بهزیستی اقدام کنیم؛ ما و کمیته امداد امام خمینی(ره) اعلام آمادگی کرده‌ایم اگر خانواده‌ای به خاطر عدم تمکن مالی کودک خود را وارد خیابان و کار کرده است، حاضر هستیم از این خانواده‌ها حمایت کنیم تا از این اقدام جلوگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با ابراز تأسف از اینکه این واقعیت در جامعه وجود دارد که برخی از این کودکان از اختیار خانواده خارج شده و مورد سوء استفاده باندها و گروه‌هایی قرار گرفته‌اند، گفت: این مسئله خارج از توان و ظرفیت اجرایی بهزیستی است و باید مراجع قضایی و امنیتی در این زمینه ورود پیدا کنند که این مراجع نیز نگاه ویژه‌‌ای به این مسئله دارند.

وی ادامه داد: آنچه ما به آن اولویت داده‌ایم شناسایی کودکان کار و خیابانی، پذیرش و ارائه حمایت‌ها و مراقبت‌های همه جانبه از آنها است و در این زمینه نیز در حال کمک گرفتن از همه سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های حامی حقوق کودکان هستیم تا این بچه‌ها را شناسایی کنند و خود برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

محسنی بندپی در پاسخ به این سؤال که یک نهاد که در امور کودکان متخصص نیست مثل شهرداری اقدام به جمع آوری کودکان خیابانی می‌کند و بهزیستی به عنوان یک نهاد متخصص عنوان می‌کند که می‌خواهد این کودکان را شناسایی کند، تفاوت این دو عملکرد چیست؟ گفت: در آیین نامه جدیدی که در حال تدوین آن هستیم تولیت و محوریت بچه‌های خیابانی با بهزیستی است و ما آنجا هم اعلام کردیم که آماری که شهرداری اعلام کرده اصلاً واقعیت ندارد و ما در خصوص کودکان خیابانی و کار آمار با جزئیات را داریم.

70 درصد کودکان کار و خیابانی شب به خانه‌های خود باز می گردند

وی تصریح کرد: 70 درصد کودکان کار و خیابانی شب به خانه‌های خود و نزد خانواده‌های‌شان باز می‌گردند و اینکه گفته شده بود 90 درصد آنها مورد تجاوز قرار گرفته اند صحت ندارد و فردی که چنین آماری را داده بود بعداً خود نیز اعلام کرد که این آمار مستند نیست.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه گفت: باید نگاه علمی، عاطفی، انسان دوستانه و کودکانه به این مسئله داشته باشیم تا این کودکان مورد حمایت، پذیرش و محبت قرار گیرند و تمام کمبودهای آنها تأمین شود و این کار باید توسط سازمان‌هایی که در این زمینه کار کرده و تخصص دارند، علاقه‌مند و داوطلب هستند و خیر و نیکوکار هستند باید صورت گیرد. ما تا پایان این هفته این آیین نامه را تکمیل و ارائه می‌کنیم و بلافاصله پس از تکمیل عملیاتی می‌شود.

کودکان کار و خیابانی باید وارد مراکز شبه خانواده شوند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به مراکزی که کودکان جمع آوری شده توسط شهرداری در آنجا بودند، رفتید و از این مراکز بازدید کردید؟ گفت: نمایندگان ما رفتند و همه اذعان کردند آنجا مکان مناسبی برای نگهداری بچه‌ها نبوده است. ما با انسان سر و کار داریم. ما برای فرزندان خودمان معلمان خصوصی می‌گیریم و با هر کدام بر اساس نیاز و استعداد و ... برخورد می کنیم چطور کودکانی را که به صورت امانت نزد ما هستند به صورت گروهی و جمعی در یک محل نگهداری کنیم؟! این بچه‌ها باید آموزش ببینند و تغییر نگاه در این کودکان ایجاد شود و این اقدام تنها در مراکز شبه خانواده می‌تواند محقق شود.

محسنی بندپی با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی با گروه‌های تجمعی به لحاظ علمی و تخصصی مخالف است، گفت: تلاشمان این است که در قالب به کارگیری مراکز شبه خانواده این بچه‌ها را مدیریت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری دارید از اینکه چه تعداد کودک خیابانی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند؟ گفت: خیر آمار دقیقی نداریم و هر آماری هم که در این زمینه ارائه شود آمار مستندی نیست. اما آمادگی داریم وقتی بچه‌ها را پذیرش کردیم به بچه‌هایی که مورد تجاوز قرار گرفته اند خدمات ویژه روانی ارائه دهیم.

captcha