قاچاق کالا و مدیران ناکارآمد مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند
کد خبر: 3665811
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹
عضو کمیسیون صنایع و معادن:

قاچاق کالا و مدیران ناکارآمد مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

گروه اقتصاد: حسینی‌کیا اظهار کرد: در حوزه‌های صنعت و معدن، ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است قاچاق کالا بسیار بالاست و این امر ظرفیت‌های تولید داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را دچار رکود کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، یکی از بخش‌هایی که نقش تعیین کننده‌ای در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته، بخش صنعت و معدن است و اگر بتوان ظرفیت‎هایی در این بخش‌ها را فعال کرد قطعا گام مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد حسینی‌کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره نقش بخش صنعت و معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که نسخه شفابخشی که بتواند اقتصاد ما را متحول کند، اقتصاد مقاومتی است؛ یعنی به داشته‌های خودمان تکیه کنیم و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنیم و معتقد باشیم همین داشته‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی ما را برطرف کند.
وی ادامه داد: الان در حوزه‌های صنعت و معدن، ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است قاچاق کالا بسیار بالاست و این امر ظرفیت‌های تولید داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی را دچار رکود کرده است. مسئله دیگر در مورد فرهنگ غلطی است که جنس خارجی را به جنس داخلی ترجیح می‌دهیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از سوی دیگر قیمت تمام شده اجناس تولیدی در داخل بیشتر از قیمت کالاهای خارجی است و همین امر در اقبال مردم به سوی کالاهای خارجی مؤثر است. نکته دیگر این است که منابع بانکی را جهت‌دهی نکرده و نرخ سود بانکی را پائین نیاورده‌ایم و همین مسئله نیز مانعی بر سر راه تولید داخلی است.

قاچاق کالا و مدیران ناکارآمد مانع تحقق اقتصاد مقاومتی هستند
حسینی‌کیا عنوان کرد: باید موانع تولید را برداریم و از سوی دیگر برای واردات بی‌رویه، موانع و تعرفه‌ها را بسیار افزایش دهیم. اگر همه مسئولان دست به دست هم بدهند می‌توانند اقتصاد مقاومتی را محقق کنند همانگونه که امروز جوانان ما در عرصه موشکی بسیار موفق عمل کرده‌اند.
نماینده سنقر و کلیایی در مجلس ادامه داد: در سدسازی، تولید سیمان و سیلوسازی، ظرفیت‌های بسیاری داشته‌ایم و آن را در عرصه عملی محقق کردیم و در عرصه‌های دیگر هم این ظرفیت‌ها وجود دارد اما از یک سو موانع اداری دست و پاگیر شده و از سوی دیگر برخی مدیران ناکارآمد مانع تحقق اهداف ما شده‌اند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید منابع کشور را به گونه‌ای جهت‌دهی کنیم که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و اگر شرایط مناسبی فراهم شود محقق شدن اقتصاد مقاومتی دور از انتظار نیست.
حسینی‌کیا در پاسخ به این پرسش که رابطه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت و با کمیسیون صنایع و معادن مجلس چگونه است عنوان کرد: ایشان رابطه مناسبی با کمیسیون دارند و دست بر روی بخش معدن گذاشته‌اند که در گذشته در این حوزه دارای ضعف بودیم و امیدواریم بخش معدن را بیش از پیش فعال کنند. اقدام دیگر ایشان توانمندسازی و به روز‌رسانی صنایع ماست و این امر نیازمند آن است که کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما به روزرسانی شود.
نماینده نقر و کلیایی در مجلس تأکید کرد: اکنون بخشی از دلیل اینکه کارخانه‌هایی همانند ارج و آزمایش از گردونه خارج شدند به دلیل به روز نبودن بود و اگر اینها بتوانند خود را به روز رسانی کنند، قطعا هم صادرات‌محور خواهند شد و هم شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در چنین بخش‌هایی خواهیم بود.
captcha