از سرانه ورزشی تا مهارت ایمان
کد خبر: 3665898
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

از سرانه ورزشی تا مهارت ایمان

گروه اجتماعی: در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد استان مرکزی از نبود نشاط اجتماعی و سرانه پایین ورزشی گلایه شد اما نکته‌ای که مهمتر از اعتبارات مالی عنوان شد عاملی به نام مهارت ایمان و تضاد میان ارزش و گرایش بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد استان با حضور کارشناسان و دستگاه متولی امر اعتیاد در اداره‌کل تبلیغات اسلامی در حالی برگزار شد که کارشناسان از نبود نشاط اجتماعی و ضعف در سرانه فضاهای ورزشی گلایه داشته و این کاستی‌ها را به عنوان عوامل گرایش به اعتیاد اعلام کردند.
مظلومی، مدیرعامل مؤسسه ایمن گران سعادت در این جلسه گفت: آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد یک مساله تک عاملی نیست بلکه جریان‌های مختلفی بر آن تاثیر دارد، اگر بخواهیم بصورت ریشه‌ای به آن بپردازیم باید تمام عوامل در نظر گرفته شود و هر دستگاهی بر اساس وظایف ذاتی خودش پوشش دهنده این عوامل باشد. عواملی مختلفی همچون فرهنگی، ساختار جامعه و... در پدید آمدن این آسیب نقش بسزایی دارند که روانشناسان آن را در سه دسته کلی عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم بندی می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر فعالیت‌ها، این سه ضلع را پوشش دهند، ‌می‌توان گفت در زمینه پیشگیری کار موثری صورت گرفته است. شادی در جامعه یکی از عوامل مهم در افسردگی و گرایش به اعتیاد است متاسفانه آمار نشان می‌دهد ایران در راس کشورهای افسرده جهان قرار گرفته که باید به این موضوع و رفع آن رسیدگی جدی شود افسردگی درگاه ورود بیماری‌های مزمن روانی و آسیب‌های اجتماعی است.
مدیرعامل موسسه ایمن گران سعادت تصریح کرد: برای اینکه نشاط اجتماعی و افزایش شادی در بین کودکان و نوجوان شکل بگیرد، باید عزم ملی و مشارکت دسته جمعی داشته باشیم بهترین شیوه افزایش شادی برای عموم جامعه پر رنگ کردن نقش ورزش است که سازمان ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی با مشارکت دستگاه‌ها باید به این امر بپردازد.
مشاور آموزش‌وپرورش گفت: نوجوانان و جوانان دارای انرژی روانی بالایی هستند که در اوقات بیکاری به دلیل نبود فضا برای تخلیه این انرژی، به سمت عوامل خطرسازی چون مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند نبود امکانات فرهنگی و ورزشی در سکونتگاه‌های غیررسمی باعث شده که افراد بیشتری در معرض خطر آسیب‌هایی چون اعتیاد قرار گیرند. اگر بتوانیم ورزش را به عنوان یک فرهنگ در مدارس برای دانش‌آموزان تبیین کنیم بی‌شک این قشر کمتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
به گزارش ایکنا؛ رجبیان، نماینده بنیاد شهید در این جلسه گفت: محور ورزش در سنین نوجوانی، مدرسه است و این امکان وجود ندارد که با اجرای یک طرح بتوانیم فرهنگ ورزش را بین دانش‌آموزان تبیین کنیم. هم اکنون پایه اصلی ورزش مدارس ما با ضعف شدیدی روبرو است به ویژه زمانی که مدارس غیرانتفاعی رشد کردند و امروز چیزی به عنوان ورزش در این مدارس وجود ندارد.
وی ادامه داد: متاسفانه همه دانش‌آموزان توان ثبت‌نام در باشگاه ورزشی را ندارند و مهمترین دلیل اینکه هنوز ما زیر ساخت‌های لازم ورزش همگانی را در جامعه ایجاد نکرده‌ایم در سکونتگاه‌های غیررسمی شرایط پیچیده‌تر است متاسفانه در این مکان‌ها در حوزه ورزش و نشاط اجتماعی هیچ کار اساسی صورت نگرفته است. این انتظار غلطی است که از یک خانواده‌ پر جمعیت با مشکلات اقتصادی متعدد بخواهیم فرزندانش را در باشگاه ورزشی ثبت‌نام کند.
به گزارش ایکنا؛ فتحی، نماینده اداره‌کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه در رفع معضلات اجتماعی نیازمند ابزار هستیم، گفت: یکی از این ابزارها فضا و باشگاه‌ ورزشی است. باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک که به دلیل برخی مسائل توسط شهرداری و شورای شهر تعطیل شد مکانی بود که جوانان به شیوه صحیح انرژی و هیجانات خود را تخلیه می‌کردند ولی با تعطیلی آن چه مکانی را برای تخلیه انرژی جوانان در شهر تاسیس کرده‌ایم؟ جوان ما کجا باید این انرژی را تخلیه کند؟ نبود این فضاها عامل مهمی در روی آوردن جوانان به چرخه اعتیاد است.
وی ادامه داد: متاسفانه سرانه مکان‌های ورزشی به ویژه در سکونتگاه‌های غیر رسمی پایین است. یکی از معضلاتی که اداره‌کل ورزش و جوانان با آن مواجه است ماده 88 است که طبق آن باید کلیه باشگاه‌ها و اماکن ورزشی به بخش خصوصی واگذار شوند، که در این صورت به دلیل بحث درآمدزایی، بسیاری از افراد جامعه به ویژه قشر آسیب دیده، توان ثبت‌نام در این اماکن را ندارند و عملا معضلی به معضلات خود اضافه کرده‌ایم.
فتحی تصریح کرد: مشکل اقتصادی خانواده‌ها عامل اصلی عدم حضور در باشگاه‌های ورزشی است کدام خانواده از اینکه فرزندش در کلاس ورزشی ثبت‌نام کند ناراحت می‌شود؟ وقتی خانواده توان خرید یک جفت کفش ساده را ندارد چه انتظاری می‌رود که در باشگاه ثبت‌نام کند. همه این عوامل باعث می‌شود که نشاط اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کند و شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی باشیم.
وی گفت: بنده طرح‌های مختلفی را برای اجرای ورزش و برنامه‌های نشاط آور به استانداری اعلام کردم ولی متاسفانه به جای مساعدت به دلایل متعدد امتناع کردند. سالیانه اعتبارات کلانی به مبارزه با مواد مخدر اختصاص می‌یابد ولی ای کاش بخشی از این اعتبارات به حوزه ورزش اختصاص پیدا می‌کرد.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام محمد مهدی فقیهی، نماینده حوزه علمیه اراک گفت: امروزه مرجعیت و مقبولیت‌های زندگی تغییر کرده، بسیاری، نوع زندگی خود را از آن طرف مرز الگو می‌گیرند فرد مدام بین ارزش‌ها و گرایش‌ها درگیر تضاد است زیرا گرایش را از خارج از کشور گرفته و ارزش را از داخل کشور.
وی تأکید کرد: نباید گرایش جوانان به اعتیاد را فقط ناشی از ضعف ساختارهای ورزشی دانست، بلکه جوان دغدغه‌های چون ازدواج، کار، مسکن و... دارد جوانی اقتصادش تامین نمی‌شود سردرگم است و مهمتر اینکه مهارت ایمان لازم برای حل مشکلات را ندارد.
حجت‌الاسلام فقیهی بیان کرد: یکی از مشکلات ما در سیستم تبلیغات رسانه، این است که جوانی را نشان می‌دهیم که در اول زندگی هیچ مشکلی در زمینه مسکن، اشتغال، ازدواج و... ندارد به نوعی میان واقعیت جامعه و جوانی که در رسانه نشان داده می‌شود فاصله بسیار است همین امر موجب ناامیدی می‌شود. وقتی ارزش‌های جامعه را به سمت پول ببریم و مشکلات روز به روز افزایش پیدا کرد نمی‌توان توقع داشت جوانان ورزشکار شوند. ورزشکار معتاد هم کم نداریم افرادی بودند که روزی ورزشکار بودند ولی امروز در چرخه اعتیاد گرفتار شده‌اند پس این مهارت و ایمان فرد است که می‌تواند وی را در برابر معضلات اجتماعی نجات دهد.
وی در پایان بیان کرد: مشکلات اقتصادی عامل اصلی اعتیاد نیست اگر به آمارها نگاهی بیاندازیم درخواهیم یافت قشر مرفه جامعه نیز درگیر این معضل هستند ضمن اینکه یکی از عوامل گرایش افراد بی‌بضاعت به اعتیاد، دیده شدن همچون افراد مرفه در جامعه است.
captcha