مهجوریت قرآن؛ دغدغه‌ای جهانی است/ارتباط با کلام وحی در لایه‌های سطحی
کد خبر: 3665921
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کاویانی‌راد عنوان کرد:

مهجوریت قرآن؛ دغدغه‌ای جهانی است/ارتباط با کلام وحی در لایه‌های سطحی

گروه جهاد و حماسه: معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: مهجوریت قرآن مختص کشورما نیست و در کشورهای اسلامی نیز وجود دارد؛ از این رو این دغدغه باید به عنوان دغدغه امت اسلامی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره برنامه‌های قرآنی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یک محتوا و پدیده قرآنی است و قرآن و اهل بیت(ع) ریشه هر فضیلت فرهنگی است که ما به عنوان میراث ماندگار آنها را می شناسیم. طبیعی است که وقتی قرآن محور و ریشه بنای ارزشی و زیربنای نظری مسئله ایثار و شهادت باشد، هم در بروز این پدیده زیبای انسانی اثرگذار است و هم در حفظ و اعتلای این فرهنگ مؤثر است.
وی افزود: امکان ندارد که فرهنگ ایثار و شهادت را تصور کنید و بتوانید او را از ارزش‌های قرآنی جدا کنید. از این رو مسئله قرآن هم در توسعه و هم حفظ، ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت در کشورمان نقش داشته است؛ از این رو هیچ فعالیت فرهنگی در مجموعه‌های بنیاد مقدم بر برنامه‌هایی که به نوعی با قرآن و اهل بیت(ع) ارتباط دارد، جدا نیست و خارج از آن چارچوب عمل نمی‌کند.
حجت‌الاسلام کاویانی‌راد ادامه داد: در مجموعه برنامه‌های قرآنی بنیاد، یکی از فعالیت‌های موفقی که به صورت مستمر دنبال می‌شود، مسئله ارتباط ایثارگران با قرآن است، انس با قرآن، توسعه مهارت‌های قرآن‌خوانی، توجه به اصول بنیادین قرآنی در برنامه‌ریزی‌ها، برگزاری مسابقات گسترده در میان ایثارگران، تقویت نظام برنامه‌ریزی شده حفظ قرآن با فعالیت بیش از 4 هزار نفر در حوزه حفظ قرآن، قاریان فعال وبرجسته، ارتباط با حوزه تفسیر و معارف قرآن و ... در سطوح مختلف متناسب با نوع ایثارگری و سنی و تحصیلی افراد، جزء برنامه‌های قرآنی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
وی در ادامه درباره حوزه تولید محتوا نیز عنوان کرد: اولین درگاه مواجهه با قرآن کریم و مهمترین شاخص توسعه قرآنی در جامعه و ارتباط با قرآن توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن است، اگر کسی حافظ یا مفسر قرآن شده یا قرائت خوبی دارد، همه از درگاه روخوانی و روانخوانی قرآن است. از این رو ما از پایین‌ترین سطح، کار را آغاز کنیم و برنامه‌های خود را توسعه دهیم. به همین دلیل اولویت نخست ما در جامعه ایثارگری که منسوب به فرهنگ قرآنی هستند، ترویج و توسعه روخوانی و روانخوانی همگانی است.
حجت‌الاسلام کاویانی‌راد تصریح کرد: انس با قرآن و مهارت قرآنی باید همگانی شود و در کنار آن شناسایی استعدادهای قرآنی مورد توجه است و با شناخت این استعدادها، سعی در بارور کردن آنها داریم تا در آینده شاهد درخشش بیشتر و شفاف‌تر جامعه ایثارگری باشیم.
وی گفت: طبیعی است که زبان عربی، زبان مادری ما نیست و جامعه‌ای که با غیر زبان مادری خود مواجه است، باید به عنوان یک واقعیت آن را پذیرفته و تنها راه اتصال با آن، ارتباط مستمر است و نباید انتظار داشته باشیم که در یک موقعیت و محدوده زمانی مردم با قرآن انس بگیرند و در نسل‌های بعد از آن بی‌نیاز باشیم. جامعه در حال تولید است و باید برای گروه‌ها و نسل‌های جدید این آموزش‌ها ادامه یابد.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مهجوریت قرآن در کشورهای اسلامی بیان کرد: اینکه ما در همگانی شدن ارتباط با قرآن نواقصی داریم، مشکل جامعه ما است و این مشکل مختص کشور ما نیست و در  کشورهای دیگر نظیر ترکیه، مالزی، اندونزی و ... هم همین مشکل وجود دارد و جوامع اسلامی به صورت کلی با پدیده و مهجوریت قرآن مواجهند و ممکن است تصور کنیم در کشور عربی مهجوریت قرآن وجود ندارد، اما همین امر در این کشورها نیز وجود دارد و مردم با عمق قرآن چندان ارتباطی ندارند و ارتباط با قرآن در لایه‌های سطحی آن است و این دغدغه باید به عنوان دغدغه امت اسلامی مطرح باشد.
captcha