کمک نکردن به فقرا ویژگی منکران قیامت است/ ثبت 161 وقف جدید در خوزستان
کد خبر: 3665938
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

کمک نکردن به فقرا ویژگی منکران قیامت است/ ثبت 161 وقف جدید در خوزستان

گروه اجتماعی: براساس آیات قرآن کریم وقتی که خداوند می‌خواهد ویژگی آنانی را بیان فرماید که قیامت را منکر می‌شوند از عیوب آنها کمک نکردن بع فقیران را نام می‌برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حجت‌الاسلام عبدالحسین شوشتری‌نسب نویسنده کتاب «اسرار انفاق» در همایش یاوران وقف که امروز 1 آذرماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به آیه 261 سوره بقره «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ مَثَل (صدقات‏) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه‏ اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه‏ اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى ‏كند، و خداوند گشايشگر داناست‏.»، گفت: هرکس که در راه خدا انفاق کند، از نظر معنوی توسعه پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: صدقه از شخص دفع بلا و فرد واقف از نظر مادی و معنوی رشد می‌کند. ما باید به جایی برسیم که بدانیم فقیر محتاج ما نیست بلکه ما محتاج فقیر هستیم. امام صادق(ع) وقتی صدقه می‌داد دست خود را می‌بوسید و می‌گفت دست من متبرک به دست خدا شد و سند آن را سوره توبه معرفی می‌کرد؛ «إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ؛ صدقات تنها به تهيدستان و بينوايان و متصديان [گردآورى و پخش] آن و كسانى كه دلشان به دست آورده مى ‏شود و در [راه آزادى] بردگان و وامداران و در راه خدا و به در راه مانده اختصاص دارد [اين] به عنوان فريضه از جانب خداست و خدا داناى حكيم است.»

شوشتری نسب گفت: پروردگار متعال درباره کسانی که منکر قیامت هستند می‌فرماید؛ وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ؛و به خوراك‏ دادن بينوا ترغيب نمى ‏كند»کمک نکردن به فقرا را عیب تلقی می‌کند.» و آن را عیب معرفی می‌کند.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام سید محمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خوزستان در همایش یاوران وقف که امروز 1 آذرماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به پیروزی اسلام در برابر حکومت داعش اظهار کرد: نعمتی است که در زیر سایه امام زمان(عج)، جمهوری اسلامی و تبعیت از ولایت‌فقیه از سوی خدا به ما عنایت شد.

وی با اشاره به قرارداشتن در هفته وقف گفت: اگر مردم نسبت به جایگاه واقعی این امر خیر واقف باشند چالش‌ها و مشکلات بسیاری را در جامعه می‌تواند از میان بردارد.

طباطبایی گفت: از آنجا که وقف سنت اهل‌بیت(ع) و پیامبران و یکی از انواع انفاق است، مردم به پیروی از بزرگان دین این عمل را انجام می‌دهند به طوری که از سال گذشته تاکنون 161 مورد وقف جدید از سوی مردم خوزستان به ثبت رسیده است.

به گزارش ایکنا خوزستان، از خیران و یاوران فرهنگ وقف استان خوزستان در این مراسم تجلیل شد.

iqnakhouzestan@

captcha