علامه جعفری فیلسوف و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بود
کد خبر: 3665984
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶

علامه جعفری فیلسوف و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بود

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه علامه جعفری فیلسوف، ادیب و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بوده است،گفت: علامه جعفری از نظریه‌پردازانی بود که توانست بر ابعاد مختلف غلبه کرده و نامی جاودان در اسلام داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز در همایش ملی اندیشه‌های علامه جعفری(ره) در تبریز، با بیان اینکه علامه جعفری پویایی فقه تشیع در پاسخگویی به نیاز روز بشریت را به منصه ظهور رساند ابراز کرد: پاسخگویی به مسائل روز به ویژه حقوق زنان و حقوق بشر بر ضرورت اهتمام به ترویج اندیشه‌های این شخصیت فرزانه می‌افزاید.
وی، با اشاره به اینکه علامه جعفری در صحنه‌های سیاسی حضور نداشت اما با تکیه بر مبانی فلسفی مقبول خود، به مسائل سیاسی هم توجه می کرد، تصریح کرد: ایشان فلسفه سیاسی خود را با تکیه بر آیات و روایات بیان کرده و استواری آن را بر مسائل دین نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام آل هاشم با بیان اینکه علامه جعفری با تبیین نظریه خود بر تلاش عده‌ای فیلسوف نما برای عاقلانه نشان دادن جدایی دین از سیاست و منتسب کردن آن به بزرگان یونان باستان مانند ارسطو خط بطلان کشید، افزود: ایشان با درایت و استدلال، بی پایه بودن آن را بیان می‌کند و معتقد بود اگر امروز در جوامع غربی جدایی دین از سیاست نهادینه شده، ریشه در عوامل درون دینی مسیحیت و برون دینی جامعه غرب در قرون وسطی دارد و تسری دادن  آن به دین اسلام مغالطه‌ای بیش نیست.
امام جمعه تبریز، با اشاره به نظریات علامه مبنی بر مغالطه‌گری فیلسوف نماها برای قرار دادن دستاویزی برای کنار گذاشتن دین از اجتماع هم خاطر نشان کرد: نگاه به دین و ماهیت آن چیزی جز رابطه معنوی انسان و خدا نیست و علامه جدایی دین از سیاست را غیر قابل قبول می‌داند.
وی با بیان اینکه علامه جعفری فیلسوف، ادیب و عارفی بزرگ برای جهان اسلام بوده است،گفت: علامه جعفری از نظریه‌پردازانی بود که توانست بر ابعاد مختلف غلبه کرده و نامی جاودان در اسلام داشته باشد.
حجت‌الاسلام آل هاشم، با بیان اینکه علامه جعفری محقق حق پیشه و دانشور بود که اندیشه‌هایش علاوه بر عرصه‌های معارف اسلامی با علوم انسانی اجتماعی و فلسفه غرب هم آشنا بود،اظهار کرد: ایشان بی‌آنکه مغلوب اندیشه التقاطی و تفکرات غربی شود با مواجهه شجاعانه، برخورد نقادانه و انجام مذاکرات عالمانه به دفاع از کیان وحی و حریم دین و شریعت می‌پرداختند.
captcha