حوزه، باید راهبر پژوهش‎های مرتبط به اسلامی‏‎سازی علوم انسانی باشد
کد خبر: 3666028
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حوزه، باید راهبر پژوهش‎های مرتبط به اسلامی‏‎سازی علوم انسانی باشد

گروه معارف: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حوزه را مهمترین نهادی ذکر کرد که وظیفه هدایت‎گری و مدیریت پژوهش‎های تولیدگر علوم انسانی اسلامی را دارا است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین شاکرین پیش از ظهر امروز 1 آذرماه در کرسی ترویجی نقش حوزه در اسلامی سازی علوم انسانی در پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: یکی از اولویت‎های اساسی حوزه، شکل دهی به جریان تولید علوم انسانی اسلامی است؛ بدون تولید علوم انسانی نمی‎توان جامع دینی را شکل داد.نقدر ع
وی افزود: یکی از معضلات جامعه ما این است که در عین اینکه مردم ما مسلمانان  هسند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند ولی در عین حال در عرصه نرم افزار مدیریت اسلایم دچار ضعف هستیم و این سیستم با نظریات وارداتی غربی در حال فعالیت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در برخی مواقع هم شاهد هستیم که اموراتی در این سیستم با مباحث فقهی انجام می‎شود ولی این دو در کنار هم نمی‎توانند کار کنند زیرا متعارض با هم هستند.
وی گفت:  راه حل این مساله ان است که متناسب با اهداف اسلامی، علوم انسانی را تولید کنیم و بر مبنای آن امور خود را سامان ببخشیم؛ ولی در ابتدا باید گفت که در چه نقطه‎ای هستیم و چه موضعی با علوم انسانی رایج داریم.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: بیشترین مشکل این اس که راهکارهای دقیق و متناسب با وضعیت موجود و نیازهای موجود را پردازش و اعمال نمی‏کنیم؛ مشکل این است که جمع آوری دقیق اطلاعات کار یک پژوهشگر نیست و نهادهای پژوهشی نیز وقت و هزینه کافی برای پرداختن به این پروژه عظیم جمع آوری اطلاعات وضعیتی ندارند.
وی گفت: وقتی با چنین داده آماری ضعیفی روبرهستیم قطعا نتیجه پژوهش نیز ضعیف خواهد شد و محقق با همین داده‎های موجود با نظرات شخصی خود یک نظریه را بیان می‎کند.
حجت‎الاسلام شاکرین تصریح کرد:  مهم این است که بدانیم در حوزه نقدها و مبانی چه کارهایی انجام شده است و مسیر پیش رو را با حرکت جدید دنبال کنیم؛ نکت دیگر آن است که این جریانات، همیشگی هستند.
وی گفت: باید مطالب نو را رصد کنیم و صرفا در مطالبی که صدها سال پیش از سوی غربیان بیان شده است به عنوان ملاک تمایز خود با آنها مد نظر قرار ندهیم؛ نقش حوزه در این بین راهبری پژوهش‎ها و هدایت آنها تا رسیدن به الگوی مطلوب است.
حجت‎الاسلام شاکرین اظهارکرد: نهادهایی چون حوزه که نقش مدیریت و هدایت و حمایت دارند باید چارچوب‎ها و غایت و روش و محتوا و مبانی کار را نیز مشخص کنند.
وی گفت: باید یک الگوی مدیریت قوی در این زمینه ایجاد شود تا جریانات روبرو رصد شوند و ملاحظات را نیز در نظر گرفت و محصول خود را متناسب با نیازهای جامعه ملی و بین المللی تولید و عرضه کنیم.
captcha