اوصاف و سیره عملی خردمندان در قرآن
کد خبر: 3666092
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

اوصاف و سیره عملی خردمندان در قرآن

کارشناس امور دینی لرستان، با اشاره به اوصاف و سیره عملی خردمندان در قرآن، بیان کرد: بینا بودن و از خردمندان شدن نشانه کسانی است که دعوت حق را پذیرفته اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: مرتضی پیرحیاتی، کارشناس مسائل دینی و قرآنی استان لرستان، گفت: خداوند متعال هشت صفت را برای خرمندان بیان کرده است.
وی افزود: خدای سبحان در ایات 19،20،21،22 سوره رعد به سیره علمی خردمندان اشاره کرده و اوصاف هشت گانه  خرمندان را که می توانند ناظر به هشت در بهشت باشند را بیان می کند.
پیرحیاتی، اظهار داشت: برخی از این صفات در باره رابطه خردمندان با خدا و رهبران الهی و بعضی دو مورد پیوند آن ها با امت اسلامی و شماری هم برنامه های شخصی آنان است.
وی ابراز کرد: وفا کردن به عهد خدا و نشکستن پیمان الهی، فرمانبرداری علمی از خدا، خشیت از خدا،خوف از حسابرسی سخت قیامت در حضور همگان، صبر برای خشنودی و کسب رضایت خدا، برپا داشتن حقیقت نماز، انفاق آشکارا و پنهانی از روزی های عطا شده الهی ودفع بدی با نیکی از جمله صفت های هشتگانه ذکر شده برای خردمندان است.
این کارشناس مذهبی و قرآنی، اظهار داشت: خدای سبحان در آیات قرآنی فرمودهاست، هر کس با قلبی پر از استعداد، معارف اصیل  و حق را که خدا مانند آب از آسمان نازل می کند بپذیرد، پایانی نیک به انتظار اوست.
وی تاکید کرد: همچنین خدای متعال در آیات قرآنی تاکیده داشته است، هرکه با دلی چونان سنگ سخت از باطل که مانند کف روی آب است، پیروی کند و حق را نپذیرد گرفتار بدی حساب می شود.
پیرحیای، بیان کرد: باری تعالی در آیاتی از قرآن کریم، فروع ضمنی این دو اثر کلی را شرح می دهد و می فرماید نشانه کسی که دعوت حق را پذیرفته، بینا بودن و از خردمندان شدن است و آن کسی که نپذیرفته، دلش نابیناست.
این کارشناس فرهنگی و قرآنی، خاطرنشان کرد: نخستن اثرحق پذیری، نورانیت دل و بصیرت و بینایی است و اثر حق ناپذیری، کوری و تهی دل بودم است.
پیرحیاتی، اظهار کد: کسی که علم به حق در جانش جای گرفته است و میداند که آنچه بر پیامبر نازل شده حق است، با آن که نسبت به حق جاهل و کوراست، برابر نیست و فقط خردمندان این تذکر و بیداری را دارند.
captcha