مسأله یابی شرط کیفیت پژوهش‌های دینی است
کد خبر: 3666117
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
مرادی:

مسأله یابی شرط کیفیت پژوهش‌های دینی است

گروه معارف: معاون پژوهش حوزه علمیه استان مرکزی گفت: بهترین روش برای ارتقای سطح کیفی مقالات مسأله محوری است پژوهش‌های موضوع محور گستردگی ایجاد می‌کند اما از عمق مسأله یابی می‌کاهد برای بالابردن کیفیت باید مشکل را تبدیل به مسأله کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام محمود مرادی، معاون پژوهش حوزه علمیه استان مرکزی، امروز، اول آذر در مراسم تجلیل از نفرات برگزیده و شایسته تقدیر نهمین جشنواره علامه حلی استان که در فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد، گفت: یکی از شرایط برگزاری جشنواره حلی در مرحله استانی رسیدن آثار منتخب به 100 اثر بود، از استان مرکزی یک‌هزار و 350 مقاله در حوزه خواهران و برادران به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 400 اثر با قالب مقاله به جشنواره راه یافت.
وی تصریح کرد:  حضور طلاب مدارس علمیه استان در این جشنواره خوب بود، 16 اثر خواهر و 15اثر از برادران برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند. رشد کمی مقالات بسیار خوب بود، سال 93، 8 اثر در حوزه برادران و 93 اثر در حوزه خواهران، سال 94، 94 اثر در حوزه خواهران و 169  اثر در حوزه برادران، سال گذشته 269 اثر در حوزه برادران و 169 اثر در حوزه خواهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
وی ادامه داد: برگزاری روش تحقیق در مدارس علمیه برادران گامی برای رشد خوب آثار بود، بهترین روش برای ارتقای سطح کیفی مقالات مسأله محوری است. پژوهش‌های موضوع محور گستردگی ایجاد می‌کند اما از عمق مسأله یابی می‌کاهد برای بالابردن کیفیت و ارائه راهکار در پژوهش‌ها باید مشکل را تبدیل به مسأله کنیم.
حجت‌الاسلام مرادی گفت: حوزه علمیه از گذشته تا امروز پیرو مسائل و مشکلات فقهی، اقتصادی، سیاسی، جنگ، صلح و ... مردم است و بر همه مسائل متمرکز بوده، فقه شیعه نوپاست و در همه عرصه‌ها حرف برای گفتن دارد.  
وی در پایان گفت: عدم ارسال آثار به صورت چاپی یکی از مشکلات نهمین جشنواره علامه حلی بود، برخی از پژوهشگران فایل اثر را بارگذاری کرده بودند اما به صورت چاپی در اختیار معاونت پژوهش قرار ندادند، در دهمین جشنواره پس از دو هفته فرصت دارند فایل بارگذاری شده را مکتوب ارائه دهند.
captcha