امریکا به دنبال قرار دادن اروپا مقابل ایران است/ تحریم سپاه جواب نمی‌دهد
کد خبر: 3666148
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
افشار سلیمانی:

امریکا به دنبال قرار دادن اروپا مقابل ایران است/ تحریم سپاه جواب نمی‌دهد

گروه سیاسی: سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به تلاش‌های امریکا برای بی‌خاصیت کردن برجام گفت: براین اساس امریکا بر روی مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران متمرکز شده و می‌خواهد اروپا را در مقابل ایران قرار دهد.

افشار سلیمانی، سفیر اسبق ایران در آذربایجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره سیاست‌های آمریکا برای کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران به ویژه با اقداماتی نظیر تحریم سپاه، بحران‌زایی‌های مکرر در منطقه و... گفت: آمریکا همواره به دنبال کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران بوده اما در دوره‌های مختلف تاکتیک‌های متفاوتی را در این خصوص در پیش گرفته است. به عبارتی آمریکا به لحاظ استراتژیک همواره میخواسته نفوذ ایران در منطقه پیرامون خودش کم شود. اما در دوره ترامپ، آمریکا بیش از گذشته بر روی این مسئله متمرکز شده است.

وی ادامه داد: در دوره اوباما تصور آمریکایی‌ها این بود که با توافق برجام در حوزه هسته‌ای، برجام‌های بعدی را نیز محقق کنند تا با مشارکت ایران مسائل منطقه را به پیش ببرند و نمود عینی این داستان هم این بود که اگر به یاد داشته باشید تا قبل از برجام ایران در روند مذاکرات مربوط به بحران سوریه در قالب مذاکرات ژنو حضور نداشت اما پس از برجام ایران در این مذکرات حضور یافت. این نشان داد که امریکایی‌ها به دنبال این هستند که ایران پس از برجام وارد روندهای بین‌المللی شده و از آن طریق بتوانند در رابطه با مسائل منطقه‌ای با ایران رایزنی کنند اما اینکه این رایزنی به چه شکلی باشد مسئله دیگری است.

سلیمانی اظهار کرد: اما ایران در مقابل، با برجام‌های 2 و 3 مخالفت کرد و برجام را تنها محدود به مسئله هسته‌ای دانست. پرواضح بود که ترامپ با وجود مخالفت برجام اگر می‌توانست اروپا و چین و روسیه را با خود همراه کند از برجام خارج می‌شد اما وقتی دید آنها پای برجام ایستاده‌اند و اعلام می‌کنند برجام یک توافق بین‌المللی است و یک‌طرفه نمی‌توان از آن خارج شد و از طرفی ایران هم به دلیل تأیید هشت باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دلیلی برای خروج از برجام نمی‌بیند و لذا دیگر آمریکا بهانه‌ای برای خروج از برجام نیافت و اگر رأسا می‌خواست از برجام خارج شود با مشکل مواجه می‌شد.

سفیر اسبق ایران در آذربایجان عنوان کرد: بر همین اساس ترامپ اکنون به دنبال تضعیف برجام است هر چند استراتژی اولیه دولت ترامپ این بود که ایران تحت فشار قرار بگیرد و خودش آغازگر خروج از برجام باشد که ایران خوشبختانه این بهانه را به دست آنها نداده بلکه بر سر تعهدات خود مانده و تخلفات آمریکا را به هیئت نظارتی که در برجام دیده شده، اعلام می‌کند.

سلیمانی افزود: بر همین اساس آمریکا بر روی مسائل موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران متمرکز شده و می‌خواهد اروپا را در مقابل ایران قرار دهد تا اروپا هم بر مسئله مذاکرات در حوزه موشکی و مسائل منطقه‌ای با ایران در عین اعلام پایبندی به برجام، تأکید کند، تا با مخالفت ایران بهانه‌ای به دست آمریکا بیفتد و زمینه نزدیکی اروپا به امریکا فراهم شود.

وی یادآور شد: در صورت نزدیک شدن اروپا و امریکا به یکدیگر آن زمان می‌توان انتظار فروپاشی برجام را داشت. زیرا اگر اروپا عملا در کنار امریکا قرار بگیرد و با تحریم‌های ضد ایرانی امریکا همراه شوند این به معنای نقض صریح برجام خواهد بود. به عقیده من ایران باید با 5 کشور اروپایی مذاکرات و رایزنی‌هایی داشته باشد و مانع از این شود که اروپا به سمت آمریکا متمایل شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ابراز کرد: اروپا نسبت به چین و روسیه، زودتر امکان دارد که به آمریکا نزدیک شود و لذا دیپلماسی ایران باید به نحوی عمل کند که مانع از این نزدیکی شود. البته یک بخش از اقدامات و لفاظی‌های ترامپ برای فرافکنی در داخل است تا افکار عمومی را از توجه به اقدامات و وعده‌های انجام نشده یا شکست‌خورده، به ویژه بحث دخالت روسیه در انتخاب وی، منحرف کند و لذا مسئله ایران و کره شمالی را برجسته می‌کند.

وی تأکید کرد: براین اساس ایران، با حفظ عزت و منافع ملی، نباید اجازه دهد که فاصله‌ای بین خودش و اروپا ایجاد شده و شکاف میان اروپا و امریکا کاهش یابد.

سلیمانی درباره سیاست آمریکای ترامپ در تحریم سپاه گفت: وقتی امریکا از نفوذ منطقه‌ای ایران ناراحت است و نقش سپاه را در منطقه و حل بحران‌های سوریه و عراق برجسته می‌بیند لذا قطعا به تحریم سپاه روی می‌آورد. البته سابقه تحریم‌های گذشته با وجود آسیب‌هایی که در حوزه اقتصاد به کشور وارد کرد، نشان داد که در حوزه نظامی و هسته‌ای اتفاقا باعث شکوفایی و پیشرفت ما شد. براین اساس به عقیده من تحریم سپاه جواب نمی‌دهد و امریکا نمی‌تواند از این اقدام به هدف کاهش نفوذ منطقه‌ای و تضعیف توان موشکی ایران برسد.

افشار سلیمانی درباره مؤلفه‌هایی که می‌تواند به فاصله میان اروپا و آمریکا را حفظ کند، گفت: اینکه بگوییم اروپا به ایران بیشتر از آمریکا نیاز دارد مبتنی بر واقعیت نیست. اروپایی‌ها به ویژه در حوزه امنیتی به آمریکا نیاز دارند و به ویژه اروپایی‌ها نگران امنیت خودشان از ناحیه روسیه هستند و اینکه ناتو در بالتیک مستقر شده و دنبال مهار روسیه و جذب پیرامون روسیه به سمت خودش است به خاطر همین نگرانی‌های امنیتی اروپا است.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر درهم تنیدگی‌های اقتصادی اروپا و امریکاست که اصلا با ایران قابل مقایسه نیست و همین دو مؤلفه می‌تواند روابط اروپا با آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد. اما ایران بایستی رایزنی‌های خودش با اروپا را ادامه دهد تا اعتماد بین دو طرف تقویت شود و با تقویت روابط اقتصادی و رایزنی‌های سیاسی و منطقه‌ای با اروپا از نزدیک شدن اروپا به امریکا جلوگیری کند.

سلیمانی با بیان اینکه ما نباید در حوزه روابط بین‌المللی همه تخم مرغ‌های خود را در سبد روسیه بگذاریم، گفت: موقعیت ژئوپلیتیک و اقتصادی ایران متفاوت است و ایران قادر است بازی‌های برتری در سطح بین‌المللی انجام دهد و لذا بهترین راه این است که ایران در عین ادامه روابط با روسیه، همکاری‌های خود با اروپا را، اگر بتواند، به حوزه امنیتی بیاورد که این هم از حوزه اقتصاد می‌گذرد. به عبارتی اگر وارد فاز همکاری امنیتی با اروپا شویم بهتر می‌توان به اروپا نزدیک شد و این امر می‌تواند بخشی از سم تنش در روابط میان آمریکا و ایران را بگیرد.

وی اظهار کرد: الان در سیاست خارجی در یک پیچ تاریخی هستیم و اگر علاوه بر مسائل اقتصادی، رایزنی‌های پیوسته و هماهنگ با اروپا در مسائل منطقه‌ای داشته باشیم می‌توانیم فاصله ایجاد شده میان اروپا و آمریکا را حفظ کنیم. 
captcha