وقف؛ مظهر علم، فرهنگ و تمدن جامعه بشری است
کد خبر: 3666195
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
حجت الاسلام والمسلمین محمدی:

وقف؛ مظهر علم، فرهنگ و تمدن جامعه بشری است

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن در جمع کارکنان این دانشگاه و به مناسبت هفته بسیج، وقف را مظهر علم، فرهنگ و تمدن جامعه بشری خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از  ایحاء، حجت الاسلام والمسلمین محمدی در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که در سازمان مرکزی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد ضمن تبریک پیروزی جبهه اسلام بر شجره خبیثه داعش در سوریه، این پیروزی را مرهون خون شهدا، رشادت های رزمندگان و جانبازان، درایت ها و اندیشه های مقام معظم رهبری و سرداران رشید اسلام همچون حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با شکست کفار داعشی در نبرد سوریه درواقع این آمریکا، اسرائیل، آل سعود و تمامی دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام بودند که بار دیگر سرشکسته و مأیوس شدند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر هوشیاری و آگاهی کامل دربرابر حیله های دشمنان، خاطرنشان کرد: باید درنظر داشت که امروز، داعش به عنوان یک گروهک نظامی و تروریستی از بین رفته است اما تفکر داعش همچون تفکر وهابیت پابرجاست و باید مراقب بود تا حیله ها و مکر دشمنان اسلام نتواند باردیگر از این تفکر جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نماید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرارسیدن دهه بزرگداشت وقف، ضمن گرامیداشت این ایام، اظهار کرد: وقف یکی از احکام الهی است که پیامبر اسلام آن را کامل کرده و گسترش داد و با ایجاد موقوفاتی، بر آن مهر تأیید زد.

وی، پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام را اولین مجریان وقف عنوان کرد و افزود: یکی از سران یهود بعد از اینکه مسلمان می شود، 7 باغ و بستان خود را به پیامبر هدیه می کند و پیامبر نیز آن را وقف می نماید. همچنین نخلستان ها  چاه های فراوانی در مدینه هستند که توسط امیرالؤمنین علی علیه السلام برای استفاده عموم وقف گردید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به وجود روایات متعدد، 9 آیه در خصوص صدقه، چندین آیه در خصوص انفاق و باقیات و صالحات، وقف را مصداق اکمل این موارد برشمرد و آن را مستمر و دائمی عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف، مظهر علم، فرهنگ و تمدن می باشد، گفت: وجود چندین میلیون کتاب موقوفه، کتابخانه های موقوفه همچون کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی(ره) ، 480 مدرسه علمیه موقوفه، دانشکده های علوم قرآنی و ... نشان از جایگاه والای وقف در حوزه علم و فرهنگ است. هم اکنون 6800 مورد موقوفه علمی و اموزشی در کشور وجود دارد.

وی همچنین بیان کرد: وجود بناهای تاریخی و فرهنگی همچون بنای مدارس علمیه مثل فیضیه، بناهای تاریخی امامزادگان ، مساجد جامع در شهرهای مختلف و ... نیز بعد غنی مدنیت و تمدن وقف را نمایان می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی با اشاره به شناسایی 800 نوع نیت واقف تاکنون، اظهار کرد: 1400 موقوفه درمانی شامل 1330 بیمارستان موقوفه، 479 مرکز ورزشی با بیش از 420 هزار هکتار زمین موقوفه و ... بخش دیگری از موقوفات در سطح کشور می باشد.

وی با اینکه هم اکنون 8240 متولی مشغول اداره امور برخی از موقوفات در کشور هستند، تصریح کرد: متأسفانه برخی بر این باورند که سازمان اوقاف درصدد این است که کلیه اداره موقوفات را تنها زیرنظر خود و به صورت انفرادی انجام دهد درحالی که این تفکر اشتباه است. سازمان اوقاف و امور خیریه مشتاقانه از کسانی که می خواهند متولی امور اداره موقوفات خود زیر نظر قوانین و متناسب با برنامه های موجود در سازمان اوقاف، گردند، حمایت می کند.  

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تحقق فرهنگ وقف را در رهایی از خود بینی و خودخواهی و تلاش در جهت استفاده عمومی و گروهی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته بسیج و قدردانی از تمامی خدمتگزاران در این عرصه بخصوص مسئولین بسیج کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، بسیج را یکی از الطاف الهی عنوان کرد که خداوند تشکیل آنرا در ذهن امام خمینی (ره) نشاند.

وی اظهار کرد: امروز به برکت نظام و انقلاب در جای جای میهن اسلامی یک پایگاه بسیج وجود دارد که وجود این پایگاه ها در تمامی نقاط کشور آن چنان هراسی را در دل دشمنان نظام انداخته است که جرأت و توان هجوم و حمله نظامی را از آنان سلب کرده است.

وی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمودند:«اگر ندای دلنشین تفکر بسیجی در کشور طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد». گفت: فداکاری و جان نثاری، انجام وظیفه بدون منت، انتخاب کارهای سخت، ساده زیستی و ... بخش هایی از تفکر بسیجی است که باید در همه شکل بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: امام فرمان تشکیل بسیج را در تاریخ 5 آذر 58 صادر فرمودند و در تاریخ 2 آذر 67 اعلام کردند که بسیجیان در مراکز حوزه و دانشگاه پاسدار اسلام ناب محمدی هستند . این یعنی مجموعه بسیج یک مجموعه دینی، اسلامی ، فرهنگیو نظامی برای دفاع از اسلام ناب محمدی هستند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطر نشان کرد: امروز در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم باید تلاش کنیم تا فرهنگ بسیج ، انقلاب و امام را در بین دانشجویان زنده نگاه داریم و دانشجویانمان را اینگونه تربیت کنیم.
captcha