طرح مسئله سرکوب شیعیان بحرین در جلسه پارلمان اروپا
کد خبر: 3666241
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

طرح مسئله سرکوب شیعیان بحرین در جلسه پارلمان اروپا

سرکوب شیعیان بحرین و تبعیض علیه آنها در این کشور امروز (چهارشنبه) برای اولین بار در جلسه پارلمان اروپا در مقر این پارلمان در بروکسل پایتخت بلژیک مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شفقنا، در این جلسه که با حضور فعالان حقوق بشر، شخصیت های بین المللی و بیش از ۱۰۰ نماینده اروپایی برگزار شد، شیخ میثم سلمان مدافع حقوق بشر بحرینی، اقدامات سرکوبگرایانه رژیم آل خلیفه علیه شیعیان بحرین و تبعییض و سرکوب سیستماتیک علیه آنها در دهه های متوالی را با ارقام و اعداد و به طور مفصل تشریح کرد.
 
سلمان  در نطق خود در مقر پارلمان اروپا خواستار ترغیب حکومت بحرین و جناح های تاثیرگذار غیردولتی برای خودداری از تشدید تنش های مذهبی شد و از سرگیری نوعی گفتگوی جامع  که منجر به دموکراسی، احترام به حقوق بشر و برابری میان شهروندان بحرینی شود را خواستار شد.
 
وی از حاضران دراین جلسه خواست بر حکومت بحرین برای محافظت از اماکن تاریخی و عبادی شیعیان و تداوم بازسازی ۳۸ مسجد تخریب شده شیعیان که نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۱ میلادی تخریب کردند، فشار بیاورند.  سبلمان همچنین خواستار محاکمه عاملان تخریب اماکن تاریخی و عبادی و اجرای کامل توصیه های کمیته حقیقت یاب مستقل بحرین شد.
 
چهره سرشناس بحرینی همچنین بر لزوم دعوت از حکومت این کشور برای تسهیل سفر گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور آزادی دینی، شکنجه، آزادی بیان و مدافعان حقوق بشر و گزارشگران حق آزادی تجمع مسالمت آمیز  به بحرین تاکید کرد  و  لزوم دعوت از حکومت بحرین برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی  و لغو اقامت اجباری علیه آیت الله شیخ عیسی قاسم را خواستار شد.
 
شیخ سلمان گفت: مصائب شیعیان بحرین باید متوقف شود. شهروندی برابر باید از نظر قانون اساسی تضمین شود و شهروندان دربرابر قانون مساوی باشند. ثبات و شکوفایی بحرین را نمی توان از طریق بدبختی شیعیان خریداری کرد بلکه این موضوع باید از طریق احترام به حقوق بشر ومشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد.
 
وی تاکید کرد: سرکوب شیعیان و تبعیض در بحرین نه فقط یک مساله حقوق بشر بلکه یک مساله ژئو پولتیک است و نمی توان از آن به منظور گسترش تنش های طایفه ای یا برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه استفاده شود.
captcha