آیت‌الله معرفت مبطل‌السحر جریانات جمودگرا در برداشت از قرآن بود
کد خبر: 3666298
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
رئیس موسسه تمهید:

آیت‌الله معرفت مبطل‌السحر جریانات جمودگرا در برداشت از قرآن بود

گروه حوزه‌های علمیه: رئیس موسسه تمهید با اشاره به رشد جریانات افراطی به نام اسلام در دوره کنونی گفت: آیت‌الله معرفت مبطل‌السحر جریانات جمودگرا در برداشت از قرآن در دوره خود بود و امروز نیز به تفکر ایشان نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور امروز در همایش بررسی آراء تفسیری علامه محمدهادی معرفت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: ما امروز با جریاناتی مواجه هستیم که تلاش کرده تا چهره خشن و نادرستی از اسلام و قرآن را به جهان نشان دهند.
وی افزود: این گروه‌ها با به خدمت گذاشتن خود در جهت اهداف استعمار و استثمار می‌خواهند پسرفتی را نسبت به استقبال جهانیان از اندیشه ناب اسلامی ایجاد کند.
رئیس موسسه تمهید تصریح کرد: در کنار این گروه‌ها، قدرتمندانی هستند که با استفاده از القاب اسلامی، جنایات و قدرت‌طلبی‌های خود را در سطح منطقه و خاورمیانه به عنوان تابلویی در برابر دنیا نشان می‌دهند.
بهجت‌پور بیان کرد: این کار در قالب سبوعیت در یمن و سوریه و عراق و در دیگر کشورها و اگر فرصت کنند در کل بلاد اسلامی و مناطق اروپایی دنبال می‌شود و همه حکایت از یک جریان وحشتناک دارد و به حقیقت این گروه‌ها خوارج امت هستند که بنا را بر ریشه کن کردن شوق و اشتیاق کنونی در جهان اسلام گذاشته‌اند.
بهجت‌پور ادامه داد: راه حل مواجهه با این چالش آن است که ما دقیقا از همان راهی که اینها وارد شده‌اند برای پالایش چهره قصاب‌گونه دشمنان وارد شویم و این راهی نیست جز تکیه بر قرآن و روایات؛ اصلاح و پیرایش در روایات و تلاش برای آنکه راه حقیقت را از آنچه مکتب به ما ارزانی داشته است نشان دهیم .
وی تاکید کرد: کار بزرگی که باید صورت بگیرد ایجاد مقارنه و مقایسه میان مکتب اهل‌بیت و قرائت‌های انحرافی از اسلام است که  این مقارنه باید هوشمندانه و به زبانی رخ دهد که در غیر مکتب اهل بیت هم گوش شنوا داشته باشد و این کار بزرگ آیت‌الله معرفت بود که سال ها پیش از ظهور و بروز جریانات انحرافی مانند داعش که امروز کاممان به شکست آنان شاد است تلاش کرد تا مجموعه فرهنگ اسلامی را با مقارنه و مقایسه با حاکمیت مکتب اهل بیت به ظهور برساند.
بهجت‌پور عنوان کرد: این کار چه در قالب التمهید و چه در قالب تفسیر اثری که عملا وارد مقارنه داشته‌های مکاتب و مذاهب مختلف شد برای این بود که زمینه را برای شنیده شدن سخن اهل بیت(ع) بر روی دنیا و دنیای اسلام باز کند.
وی تاکید کرد: آیت‌الله معرفت مبطل السحر این جریانات را در مطالعه عمیق در قرآن و روایات بزرگان و صحابه دانست تا در مقایسه منصفانه و عمیق عملی حقیقت را بر روی جامعه علمی جهانی باز کند.
وی با اشاره به برخی اهداف دیگر این همایش تصریح کرد: باید از شخصیتی که 45 سال عمر شریف خودش را در یک مجاهدت بسیار سخت سرمایه‌گذاری کرد مورد تجلیل قرار دهیم. علامه معرفت، فقیه و اصولی بود و با اینکه درس تفسیر در نزد کسی نخوانده بود احساس کرد که باید جایگاه مذهب تشیع را در ادبیات علمی قرآنی در جهان روی دست بگیرد و فضای گفتمانی قرآنی را به عطر اندیشه مکتب اهل بیت معطر کند.
وی ادامه داد: با شوق فراوانی که ایشان نسبت به فقه داشت و نوآوری‌هایی که اگر در این حوزه می‌ماندند روزافزون بود به سمت تفسیر و علوم قرآنی آمد و بر خلاف جریان آب و مرسوم عمل کرد و 45 سال غربت و سختی کشید تا در این مسیر بتواند خدمت کند.
بهجت‌پور بیان کرد: ایشان در طول این مدت طولانی بر پیمان خود باقی ماند و تا لحظات آخر برای اعتلای قرآن تلاش کرد و در این مسیر به عالم ملکوت ارتحال کرد؛ آیت‌الله معرفت شخصیتی است که توانست دانش تفسیر را حتی در مراکز تخصصی دانشگاهی و حوزوی که در دست امثال ذهبی و سیوطی بود از حلقوم آنان بیرون بکشد و منابع اسلامی را با رویکرد شیعی در سراسر مراکز اسلامی و قرآنی بازبینی و بازنویسی و تولید کند و این تولید را امروزه به راحتی در تمامی موسسات قرآنی، آموزشی و پژوهشی و در پایان نامه ها و هسته‌هایی از شاگردان ایشان شاهد هستیم.
بهجت‌پور تاکید کرد: ایشان این مباحث را از غربت بیرون آورد و کمر پیروان اهل بیت را راست و سینه آنان را فراخ  و در برابر جهان اسلام نشان داد و امروز ما از مکتب خود در حوزه روایات به خصوص روایات تفسیری سخن می‌گوییم.
بهجت‌پور با اشاره به کارهای صورت گرفته برای این همایش تصریح کرد: فعالیت آغازین این همایش از دو سال قبل شروع شد و یکی از مهمترین اهداف ما قرار گرفتن دنیای اسلام و تشیع در یک پیچ تاریخی است که در این دوره لازم است تا اندیشه شخصیت‌هایی مانند ایشان بیشتر مورد واکاوی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مراکز متعددی در برپایی این همایش و برپایی نشست‌های علمی ده‌گانه با ما همکاری داشتند گفت: تلاش شد تا تمهید ترجمه به فارسی و امروز رونمایی شود همچنین مجموعه آثار ایشان در نرم‌افزاری رونمایی خواهد شد.
بهجت‌پور بیان کرد: تفسیر اثری جامع در شش جلد در دوره ایشان نوشته شد و مابقی نیز توسط شاگردان دنبال و تا 22 جلد آماده شده که بعد از ویرایش و تکمیل شدن در آینده رونمایی خواهد شد.
رئیس موسسه تمهید اظهار کرد: حدود 250 چکیده مقاله  و 180 اصل مقاله به همایش رسید و تعدادی از آثار برتر نیز در این همایش ارایه می‌شود.
captcha