انتقاد استاد حوزه از کم‌توجهی به قرآن در حوزه
کد خبر: 3666303
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶

انتقاد استاد حوزه از کم‌توجهی به قرآن در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: استاد و محقق حوزه علمیه انتقاد شدید از کم‌توجهی به مرجعیت قرآن در حوزه پرداخت و گفت: امروز اگر در حوزه، کسی حدیث و قرآن کار کند عنوان نقل بر آن قرار می‌گیرد ولی اگر کسی در حوزه فلسفه و عرفان کار کند می‌شود عقل و همین نگاه باعث شده وضع قرآن در حوزه اینگونه باشد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین علی نصیری، قرآن‌پژوه و استاد حوزه و دانشگاه امروز دوم آذرماه در همایش بررسی آراء تفسیری علامه معرفت در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیامبر فرمودند که اشراف امت من کسانی هستند که شب را مرکب راهوار سیر و سلوک می‌دانند و کسانی که حمل واقعی قرآن را دارند که مراد حمل معارف وحیانی است.
وی افزود: استاد علامه معرفت که ده سال است از ارتحال ایشان می‌گذرد از مصادیق بارز این حدیث شریف نبوی در  عصر خویش بودند؛ ایشان در شبانه روز چهار ساعت می‌خوابیدند و مابقی را عبادت می کرد و به علم مشغول بود و نورانیت عبادت شب در وجه ایشان هویدا بود و در بعد علمی هم به معنای واقعی کلمه، عالم بودند.
نصیری با بیان اینکه علامه طباطبایی احیاگر تفسیر و ایشان احیاگر علوم قرآنی در حوزه علمیه بودند تصریح کرد: الان جای این سؤال است که آیا حوزه‌های علمیه به این معارف وحیانی اهتمام لازم را داشته و قرآن و روایات در حوزه رواج لازم را دارد؟ ما به شیخ انصاری و ... افتخار می‌کنیم ولی ای کاش این بزرگان وقتی وارد بحث فقهی شدند در برخی آیات، زیر بار بحث قرائات نمی‌رفتند؛ این که امام صادق دوبار فرمودند که قرآن واحد است و از خدای واحد نازل شده نشان می دهد که ما نباید زیر بار اختلاف قرائات برویم.
وی افزود: چرا شیخ انصاری در برخورد با شبهه اخباری‌ها ضعیف عمل کرده و عملا زیر بار شبهه تحریف رفت و همین سبب شد و بدترین ضربات به قرآن با همه اعتبار این عالمان بزرگ وارد شد؛ اگر مرحوم خراسانی و ... همان طور که در فقه کار کردند در مورد قرآن نیز این گونه کار کرده بودند وضع و حال حوزه امروز بهتر از وضع کنونی بود.
وی تاکید کرد: امروز اگر در حوزه، کسی حدیث و قرآن کار کند عنوان نقل بر آن قرار می‌گیرد ولی اگر کسی در حوزه فلسفه و عرفان کار کند می‌شود عقل؛ من باید عرض کنم که خداوند قویترین مباحث حکمی و عقلائی را در قرآن گذاشته و با تاثر ما  این سهم را به نقل می‌دهیم و می‌گوییم کسی که در قرآن و حدیث کار کرده توان دفاع از اسلام را ندارند.
نصیری با بیان اینکه فقه ما هم فقه اهل بیتی نیست اظهار کرد: از میان 35 هزار روایت ناب، تنها 5 هزار روایت مورد بحث قرار گرفته و روایا اخلاقی و اعتقادی و ... رواجی در حوزه ندارد و چرا باید چنین باشد.
نصیری عنوان کرد: صدرالمتالهین معتقد است که قرآنیت قرآن مربوط به عالم امر و فرقانیت آن مربوط به عالم خلق است؛ ایشان دو هویت برای قرآن قائل شد؛ علامه طباطبایی نیز همین اعتقاد را داشت لذا فرمود برای قرآن دو نزول بوده است که بخش بسیط آن در شب قدر و جنبه خلقی به صورت تدریجی نازل شده است.
نصیری تاکید کرد: اینکه قرآن به جایگاه لازم خود در حوزه نرسیده است جای انتقاد وجود دارد.
captcha