فراموشی مفاهیم قرآنی در جلسات قرآن
کد خبر: 3666331
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

فراموشی مفاهیم قرآنی در جلسات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر رادیو قرآن گفت: جلسات و کلاس‌های قرآن در حال حاضر از اصل دور شده و به قهقرا رفته است این جلسات در حال حاضر به ضد تبلیغ تبدیل شده است چرا که مفاهیم به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، احمد ابوالقاسمی مدیر رادیو قرآن در نشست تخصصی با جامعه قرآنی استان قزوین که عصر امروز در سالن اجتماعات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: امروزه اقبال عمومی به فرا گرفتن قرآن کم است و علت اصلی آن هم عدم آموزش صحیح قرآن و کمبود اطلاعات مربیان قرآن در جهت هدایت نوجوانان و جوانان است.
وی افزود: اغلب مربیان قرآن روی صوت و لحن تأکید دارند و برخی موفقیت‌های حاصل شده در بخش قرائت قرآن را نتیجه کار خودشان می‌دانند درحالی که اینچنین نیست و این نمونه‌های موفق به دلیل تخصص مربیان نیست  چرا که  در حال حاضر شاهد کندی رشد قرآن‌آموزان هستیم.
مدیر رادیو قرآن بیان کرد: استاد جلسه قرآن نباید از نسخه‌های کلی استفاده کند، بلکه باید در یک نسخه یا یک نیم نسخه تکمیلی اصل موضوع را برای افراد مشخص و استراتژی خوبی را ارائه دهد، در این صورت لازم نیست کلیات هر روز مورد بحث قرار بگیرد.
وی با اشاره به دوره تخصصی آموزش مربیان و معلمان قرآن یادآور شد: با توجه به وضعیت کنونی جامعه قرآن نیاز به یک دوره تخصصی برای اساتید قرآن احساس می‌شد که موارد لازم در زمینه آموزش صحیح اصول قرآن به آنها آموزش داده شود، به همین منظور 14 آذرماه یک دوره ویژه مربیان آقا در شمال کشور برگزار می‌شود.
ابوالقاسمی تاکید کرد: در این دوره شیوه صحیح آموزش قرآن و جلسه داری آموزش داده می‌شود، مربیان باید بدانند که آموزش قرآن صرفاً صوت و لحن و روخوانی قرآن نیست؛ ما باید مفاهیم قرآن و اصول را نیز در کنار صوت و لحن آموزش دهیم در حال حاضر جلسات قرآن به قهقرا رفته و به ضد تبلیغ تبدیل شده است.
وی بیان کرد: این آسیب که آموزش قرآن صرفاً تجوید و روخوانی است باید بررسی شود و نگاهمان به جامعه قرآنی و جایگاه آن تغییر پیدا کند چرا که این جامعه می‌تواند اثرگذاری داشته باشد در حالی که در وضعیت امروز جدی گرفته نمی‌شود.
مدیر رادیو قرآن تاکید کرد: در حال حاضر جلسات آموزشی و تأکید بر روی تجوید باعث فرار مردم از قرآن شده است چرا که ما به جای مفاهیم قرآن، تجوید را امری مقدس جلوه دادیم که باید اصلاح شود و صوت و لحن بعد از مفاهیم و اصول قرآن مورد توجه قرار بگیرد.
captcha