به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، مؤسسه مهدقرآن و عترت آذربایجانشرقی در کنار فعالیتهای قرآنی، فعالیتهای فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مطالعاتی را نیز در دستور کار خود قرار داده است و همه ساله در کنار فعالیتهای قرآنی به این نوع فعالیتها اهتمام ویژهای دارد.
یکی از طرحهای مطالعاتی و پژوهشی موفق و چشمگیر مؤسسه مهد قرآن و عترت آذربایجانشرقی «طرح مطهر» است که اجرای این طرح از سال 81 شروع شده است.
ما باید میراث دار اندیشه عمیق و اسلامی استاد مطهری باشیم تا نگذاریم اندیشههای پاک این شهید والا مقام و استاد تفکر و فلسفه اسلامی در هیاهوی اندیشههای غلط مارکسیستی، سوسیالیستی، ماکیاولی و ... به فراموشی سپرده شود.
کبری محمدی یکی از افراد شرکت کننده در طرح مطهر است که از سال 1391 وارد مهد قرآن شده و طرح مطهر را آغاز کرده است.
وی در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به مطالعات قبلی خود گفت: من از دوره راهنمایی مطالعه کتابهای متفاوت را شروع کرده بودم کتابهای متنوعی در زمینههای داستانی، رمان، کتابهای تاریخی و فلسفی، کتابهای روان شناسی از نویسندههای مختلف داخلی و خارجی و البته کتب خارجی را ترجیح میدادم چون هم برایم خیلی جذابیت داشت و هم دامنه لغاتم را وسعت میداد.
وی، اظهار کرد: بعد از مطالعه کتابهای مختلف به واسطه دوستان با کتابهای استاد مطهری آشنا شدم و ذهنم را به جهان بینی خاصی سوق داد.
وی ادامه داد: کتابهای استاد مطهری همیشه یک جدال درونی برای من به وجود میآورد که باعث میشد برای رسیدن به جواب شبهههایی که ذهنم را درگیر کرده عقب ننشینم و به نحوی اعتماد به نفس مثبتی به من بخشید و مطالب درج شده درکتابهای استاد به طرز باور نکردنی با شرایط و عصر زندگی ما منطبق است و البته مطالب و سخنان دکتر مطهری را نمیتوان با سخنان پربار امام علی(ع) مقایسه کرد اما واقعا همانطور که مباحث امام علی(ع) برای مردم عصر خود قابل درک نبود و بعدها ارزش این سخنان وحیانی معلوم شد به نظر من سخنان این شهید زنده هم که پیرو انبیاء بودند متعلق به دوره زمانی حیات استاد مطهری نبوده و میشود از آنها برای تثبیت قدمهای خودمان در مکتبی که انتخاب کردیم استفاده کنیم.
آثار استاد مطهری فلسفه بودن و چگونه زیستن را نشان میدهدرقیه محمدی نیز یکی دیگر از افراد شرکت کننده در طرح مطهر مهد قرآن است که از طرح مطهر به عنوان راهی نام میبرد که پیمودنش انسان را مجهز به ابزاری میکند که از عهده ساعتها کلاسهای دانشگاهی بر نمیآید.
وی معتقد است: مطالعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری فلسفه بودن و چگونه زیستن را به طور کامل تفسیر روشنی میکند، فقط باید صبور بود تا این درخت ثمرات خود را نشان دهد.
محمدی معتقد است: مطالعه کتابهای استاد مسیر فکری افراد را عوض میکند چرا که میگوید: مسیر فکری من با مطالعه کتابهای شهید مطهری کاملا متحول شده و به این نتیجه رسیدهام م که این کتابها ارزش چندین بار خواندن را دارند چون در هر دفعه مطالعه مطالب بیشتری برایم قابل درک می شود.
طرح مطهر مفید برای تفکر عمیق در اسلامراضیه دانش نیز طرح مطهر و آثار ارزشمند استاد شهید مطهری را یکی از طرحهای محوری و اساسی برای تفکر عمیق در دین مبین اسلام و استفاده از جنبههای تئوری و کاربردی و یادگیری روشهای مناسب و عقلانی برای فهم درست دینی و اعتقادی اعلام کرد.
وی گفت: این طرح از زمان بنا شدن تا به امروز توانسته گروههای بسیاری از علاقه مندان به فهم دین را به خود جذب کند بحثهای تاریخی فقهی اقتصادی و فرهنگی، امور زنان، مسایل مربوط به حجاب، تفسیر موضوعی آیات قرآن کریم و دیگر موضوعات از مهمترین مباحث آثار گرانبهای شهید مطهری (ره) است.
وی اظهار امیدواری کرده است: طرح مطالعاتی مطهر با روشهای جدید افراد علاقه مند به متون و مبانی اسلامی را به خود جذب کند و باعث رونق گرفتن هرچه بیشتر این طرح در میان عموم مردم با ایمان گردد.
پاسخ به شبهات در فضای مجازی
از دیگر افرادی که عضو فعال طرح مطهر مهد قرآن بوده و با جدیت پیگیر مطالعات این طرح است میتوان به خانم پیرموزه اشاره کرد.
وی طرح مطالعاتی کتب استاد مطهری را طرحی بسیار عالی جهت افزایش بار اطلاعات دینی و شناخت صحیح از دین اعلام میکند.
وی، معتقد است: مطالعه این کتابها علاوه بر اینکه به پاسخ سوالات ذهنی افراد پاسخ میدهد باعث میشود بتوانم دراین دو، سه سال، در فضای مجازی و در بین خانواده و دوستان شبهات مطرح شده در جامعه را پاسخگو باشم که این موضوع را مدیون استاد شهید مطهری و اساتید این طرح هستم.
در واقع میشود گفت طرح مطهر را به عنوان فیلتر و آنتی ویروس در مقابل ادیان نوظهور میتوانیم بکار بگیریم. چون پنجرهای به اسلام ناب محمدی (ص) هست که کاملا راه روشن را نشان داده و در عین حال بصیرت لازم را در انسان رشد میدهد.
محبوبه صادق پور نیز در مورد آشنایی خود با این طرح میگوید: قبل از شرکت درطرح مطهر با کتابهای استاد مطهری آشنایی مختصری داشتم ولی سیرمطالعاتی یک برنامه منظم و کتابها براساس کارکارشناسی هستند (ازآسان به سخت و شاید سایر معیارها ) لذا خیلی بهترو راحت فهم میشوند.
وی با اشاره به وجود استادان طرح مطهر و نحوه تدریس کتابها میگوید: استفاده از استادان عالی خیلی سطح کلاس را بالا برده و استادان مطالب را علمی و به روزتر بیان میکنند.
افزایش منطق در اندیشه با طرح مطهر صادقپور آشنایی با اسلام ناب را یکی از تاثیرات این کلاسها اعلام کرد و افزود: آشنایی با اسلام ناب، عدم تزلزل در مواجهه با اعتقادات منحرف و اتفاقات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، بالابردن منطق در اندیشه، بیان و رفتار و افزایش اعتمادبه نفس از بزرگترین نتیجه این آشنایی و سیر مطالعاتی است.
خانم واصفی مدیر «طرح مطهر» مؤسسه مهد قرآن آذربایجانشرقی در گفتوگو با ایکنا، در خصوص آغاز فعالیتهای این طرح میگوید : طرح مطهر از سال81 فعالیتهای خود را آغاز کرد و در این مسیر توانسته است بستر اندیشه ناب اسلامی را در میان شرکت کنندگان بگستراند.
وی با اشاره به این که مؤسسه مهد قرآن آذربایجانشرقی در سال 89 به عنوان مرکز نمونه کشوری در راستای توسعه آثار و اندیشه های استاد مطهری انتخاب شده است ادامه داد: طرح مطهر اجرا شده از سوی مهد قران استان درجهت ترویج اندیشههای شهید مطهری درسال89 موفق به دریافت لوح تقدیر از رئیس جمهوری شد.
وی در خصوص روند اجرایی این طرح خاطرنشان کرد: اعضا شرکت کننده در این طرح پس از مطالعه کتابها خلاصه نویسی و سپس کنفرانس ارایه میدهند. آنها همچنین در طی اجرای طرح با روش مطالعه و روش تحقیق آشنا میشوند.
واصفی ادامه داد: در این کلاس ها که به صورت کارگاهی اجرا میشود اعضا با مباحث نظری و عملی آشنا میشوند و در پایان هر ترم از کتابهای مطالعه شده آزمون به عمل میآید.
در طرح مطهر اعضای شرکت کننده 65 جلد از آثار شهید مطهری را مطالعه میکنند و اعضایی که موفق به اتمام دوره و مطالعه این 65 جلد شوند مرحله مطالعه کتب استاد آیتالله جوادی آملی را شروع میکنند.
گزارش از معصومه درخشان