حجتالاسلام محمد حبشیزاده، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به نقش بسیج دانشآموزان در کاهش آسیبهای اجتماعی در میان قشر نوجوان اشاره و عنوان کرد: طی سالهای گذشته رویکرد دانشآموز محوری پایه فعالیتهای این نهاده واقع شده است و تمام فعالیتها در مجموعه مدارس به دست خود دانشآموزان صورت میگیرد.
وی ادامه داد: وقتی دانشآموزان درگیر فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در مدرسه شوند بجای اینکه به عنوان مصرف کننده مورد نظر باشند و صرفا از تولیدات بهره ببرند خود به تولید میپردازند و فعالیتها به صورت تشکیلاتی در فضای دانشآموزی صورت میگیرد.
حجتالاسلام حبشیزاده نبود عزت نفس را سبب به خطا و گناه کشیده شدن انسان دانست و گفت: اگر عزت نفس را در دانشآموزان ارتقا دهیم میتوانیم آنان را از اشتباه به دور نگه داریم، یکی از راههای افزایش عزت نفس نیز هویت دهی به افراد است. مقام معظم رهبری دانشآموزان را افسران جنگ نرم مینامند و بدین ترتیب یک هویت به آنان بخشیده میشود که باید تکالیف ویژهای را بر دوش بگیرند.
وی با بیان اینکه بخش وسیعی از دانشآموزان مدارس به طور مستقیم با برنامههای بسیج اعم از برگزاری اردوهای راهیان نور، حلقههای صالحین و فعالیتهای فرهنگی همراه هستند، عنوان کرد: در حادثه زلزله غرب کشور به سبب هویتی که به دانشآموزان به عنوان یک فرمانده بخشیده شده بود، به صورت خودجوش به جمعآوری کمکهای مردمی پرداختند و سه نیسان محموله را به سمت کرمانشاه ارسال کردند.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی ادامه داد: در سطح وسیعی از مدارس کشور هر جا که رویکرد دانشآموز محوری رعایت شده است نه تنها سطح مشارکت آنان بالاتر رفته، بلکه سطح آسیبها نیز کاهش یافته است.
حجتالاسلام حبشیزاده یکی از برنامههای اصلی این نهاد که طی سال آینده اجرایی میشود را برگزاری طرح «مدرسه، مسجد و خانواده» خواند و گفت: موضوع اعتلای بسیج دانشآموزان یکی از دغدغههای اصلی مجموعه محسوب میشود، بدین جهت تمام دانشآموزان اعم از بسیجی و غیر بسیجی را در اجرای این طرح همراه میکنیم.
وی با بیان اینکه تا کنون فعالیتهای مقدماتی این طرح اجرایی شده است و مهرماه سال آینده اجرایی میشود، تصریح کرد: این طرح در بین حجم وسیعی از دانشآموزان اجرایی میشود تا حضور مستمر و منظم آنان در مساجد سبب فاصله گرفتن از آسیبها شود. در این طرح دانشآموزانی که از اعتقادات دینی مستحکمی برخوردار نیستند مورد توجه قرار میگیرند و با روشهای جذاب به سمت مساجد جذب میشوند.
حجتالاسلام حبشیزاده افزود: بین دانشآموزان نباید تفکیک قائل شد ولی برخی دانشآموزان از داشتن مربی و فضای فرهنگی محروم بودند؛ ما در این طرح قصد نداریم به سراغ همان دانشآموزان بسیجی فعال برویم بلکه هدف ما قشرهای خاکستری رنگی هستند که نیاز به آگاهی دهی دارند.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج دانش آموزی در پایان یادآور شد: ارائه خدمات مشاورهای و برگزاری برنامههای جذاب به واسطه حضور در مساجد از جمله بخشهای طرح مدرسه، مسجد و خانواده است.