اقدامات وزارت نیرو در راستای اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3666540
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
معاون وزیر نیرو تشریح کرد:

اقدامات وزارت نیرو در راستای اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: فلاحتیان عنوان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو اهداف مختلفی را پیگیری می‌‌کند که از جمله این موارد، کاهش تلفات انرژی برق، افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور و مدیریت مصرف آب و برق است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، یکی از سیاست‌های اقتصادی مهمی که در سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و دستگاه‎های مختلف کشور، مکلف به تحقق این امر در حوزه کاری خود هستند. یکی از نهادهایی که نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و می‌تواند با اقداماتی همانند جلوگیری از هدررفت منابع و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این زمینه به ایفای نقش بپردازد، وزارت نیرو است.
«هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات و برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: یکی از موضوعات مرتبط با اقتصاد مقاومتی این است که از امکانات موجود، بهره‌وری بیشتری داشته باشیم و تاب‌آوری اقتصاد کشور را در برابر تکانه‌هایی که ایجاد می‌شود افزایش دهیم. یکی از موضوعاتی که بسیار اهمیت دارد این است که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید را در صنعت برق کاهش دهیم.
وی ادامه داد: هر ساله با این مشکل مواجه هستیم که رشد بسیار زیادی در مصرف انرژی برق صورت می‌گیرد و امسال هم شاهد این افزایش بودیم و در حالی که حَسَب ظاهر گفته می‌شود با رکود اقتصادی مواجه هستیم اما چنین رشدی رخ داده است و در عین حال تلفات برق را باید کاهش دهیم و اگر بتوانیم مصرف را مدیریت کرده و از انرژی به نحو مطلوب استفاده کنیم، طبیعتا نیاز ما به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی کاهش پیدا می‌کند.

اقدامات و برنامه‌های وزارت نیرو در راستای اقتصاد مقاومتی
معاون وزیر نیرو یادآور شد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق، هزینه‌های بسیار هنگفتی در پی دارد و هر هزار مگاوات نیروگاه با تاسیساتی که باید ایجاد کنیم، چهار هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم هر ساله پنج هزار مگاوات نیروگاه تاسیس کنیم باید 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید این صنعت انجام دهیم و بنابراین باید مدیریت مصرف را پیگیری کنیم؛ چراکه این امر در تحمل تعرفه‎های کنونی نیست.
فلاحتیان تاکید کرد: تعرفه‌های کنونی صد در صد به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد. البته یکی از اقداماتی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیگیر آن هستیم این است که مصرف را مدیریت کرده و مردم را ترغیب کنیم که در ساعات اوج بار به ویژه در فصل تابستان، مصرف را کاهش دهند تا نیاز نداشته باشیم هرساله نیروگاه جدید تاسیس کنیم.
وی افزود: نکته دوم این است که این صرفه‌جویی، هم در زمینه آب و هم در زمینه برق معنا دارد و در بسیاری از نقاط کشور مشکل آب داریم و اگر بخواهیم اقتصاد پویایی داشته باشیم باید از آب موجود، چه در صنعت و چه در کشاورزی به صورت بهینه‌تر از گذشته استفاده کنیم.
معاون وزیر نیرو در پایان عنوان کرد: در وزارت نیرو در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی اهداف مختلفی پیگیری می‌شود که از جمله این موارد کاهش تلفات انرژی برق، افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور و مدیریت مصرف آب و برق است.
captcha