چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد در مشهد آغاز به کار کرد
کد خبر: 3666594
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد در مشهد آغاز به کار کرد

گروه فرهنگی: چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد، عصر گذشته، 3 آذرماه با حضور مسئولان استانی و کشوری در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، افتتاحیه چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، عصر گذشته، 3 آذرماه با حضور مسئولان استانی و کشوری در مشهد برگزار شد.
در ابتدای مراسم، محمود شفق، دبیر جشنواره فیلم بین‌المللی رشد، عنوان کرد: مجموعاً 1257 اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که از این تعداد 261 اثر به‌ دلیل برخورداری از شرایط و ویژگی‌های فنی لازم تائید و برای داوری توسط داوران جشنواره انتخاب شد.
دبیر جشنواره فیلم بین‌المللی رشد در زمینه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، گفت: از مجموع 1257 اثر رسیده، 707 اثر در بخش بین‌الملل ایرانی، 242 اثر در بخش بین‌الملل خارجی، 136 اثر در بخش دانش‌آموزان، 140 اثر در بخش فرهنگیان و 32 اثر در بخش دانشجو معلمان ارسال شده است. 
وی افزود: آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در بخش بین‌الملل خارجی از 37 کشور دنیا است که آثار 18 کشور پذیرفته و به بخش داوری جشنواره راه یافته است.
دبیر چهل و هفتمین جشنواره فیلم رشد بیان کرد: از مجموع 261 اثر راه یافته به بخش داوری نیز 112 اثر از بخش بین‌الملل ایرانی، 66 اثر از بخش بین‌الملل خارجی، 35 اثر از بخش دانش‌آموزان،41 اثر از بخش فرهنگیان و هفت اثر از بخش دانشجو معلمان به مرحله نهایی راه یافته است. آثار ارسالی به‌ صورت مستند، پویانمایی و انیمیشن، فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های بلند در موضوعات آموزشی، علمی و تربیتی در 10 محور بوده است. 
وی با بیان اینکه کار داوری آثار توسط 10 داور ایرانی و پنج داور خارجی انجام می‌شود، افزود: آثار برگزیده این جشنواره در 18 سالن نمایش در مشهد به نمایش گذاشته می‌شود.
علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی نیز در ادامه با اشاره به اینکه ایران همواره مهد تمدن بوده و تمثیل «هنر نزد ایرانیان است و بس» به‌ عنوان برداشتی صادقانه و صریح از انعکاس هویت تاریخی این سرزمین در ایران و جهان نقش بسته، اظهار کرد: ظهور و انتشار دین تعالی بخش اسلام، فرهنگ و هنر در سپهر ایران اسلامی هویت کمال گونه‌ای آفرید.
کاظمی بیان کرد: در دوران معاصر در نتیجه پیوند فرهنگ و معنوی ایران و اسلام گستره هنرهای نمایشی، جهانیان شاهد خلق آثار فاخر در ایران بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه جریان علمی آموزشی و تربیت فعال و اثربخش طی فرایند تکاملی و مکاشفه‌ای شکل می‌گیرد، گفت: با استفاده از تجارب جهانی دریافت شد که استفاده از هنر هفتم در تعلیم و تربیت تأثیر بسزایی دارد و به همین دلیل جشنواره فیلم رشد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های هنری با حضور اهالی سینما، دانش‌آموزان، اهالی تعلیم و تربیت و سایر علاقه‌مندان و کنشگران پاگرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تأکید کرد: بیشتر متخصصان عرصه تعلیم و تربیت و اصحاب هنر بر این باورند که هنر هفتم رساترین رسانه آموزشی و تربیتی است .جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با بیش از چهار دهه قدمت با حضور فیلمسازان و کارگردانان برجسته ایران و جهان، منتقدان، فیلم‌سازان جوان و دانش‌آموز توانسته با خلاقیت و نوآوری، آموزش را از بستر قالبی کتاب‌های درسی به عرصه هنر منتقل کند و با ایجاد احساس محوری در مخاطب به جریان یادگیری عمق بخشد.
کاظمی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین که مبتنی بر آموزه‌های ملی، مکتبی و مطابق معیارهای نظام اسلامی تدوین شده، تعلیم و تربیت در ساحت‌های شش گانه تعریف شده، افزود: استفاده از هنر سینما دربردارنده تمام این ساحت‌ها است که به عنوان یک راهبرد مشخص در برنامه‌ریزی آموزش و پرورش رایج شده است.
حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: فیلم‌های آموزشی و تربیتی گیشه ندارند تا سرمایه خود را به‌ دست آوردند بنابراین باید اقتصاد فیلم آموزشی جزو سرمایه‌گذاری‌ها برای آموزش و فرهنگ در کشور تلقی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که باید به فیلم آموزشی و تربیتی به‌ عنوان یک ضرورت توجه و برای آن سرمایه‌گذاری شود، افزود: همچنان که برای معلم، تولید کتاب، مجله و سایر بسته‌های آموزشی سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید برای تهیه و تولید فیلم آموزشی هم سرمایه گذاشت. 
محمدیان با بیان اینکه سینمای کودک و نوجوان در کشور ما دچار چالش جدی است، افزود: این سینما می‌تواند با پیوند خوردن با فیلم‌های آموزشی و تربیتی و مبنا قرار دادن سیاست‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم سبب تهیه فیلم‌های آموزشی و هم رونق سینمای کودک و نوجوان شود. 
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: سینمای آموزشی و تربیتی اندکی متفاوت با سرگرمی و تفریحی است؛ بنابراین در شاخص‌های این بخش از سینما، معنامحوری و مفهوم‌محوری اصل و اساس است. جشنواره فیلم رشد درصدد است آموزش و یادگیری و مفاهیم اساسی تربیت را به زندگی علمی دانش‌آموزان نزدیک کند.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین به آموزش و پرورش توصیه کرده تا از رسانه‌های متنوع یاددهی و یادگیری بهره بگیرد و محیط‌های متنوع را برای یادگیری و یاددهی برگزیند، افزود: کلاس و کتاب درسی تنها محیط و رسانه یادگیری نیست و همه فضای مدرسه و محیط مدرسه، محیط‌های آموزشی ما هستند. صدا، نور و تصویر می‌تواند با ترکیب معنا نزدیک‌ترین وسیله و محیط برای جان بخشیدن به متون آموزشی باشد.
علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه از نتایج این جشنواره توجه ویژه به فیلم‌های پاک است، اظهار کرد: از هنرمندان می‌خواهیم با توجه به فطرت پاک کودکان متناسب با سن آنها فیلم تولید کنند.  
وی اشاره کرد: از دیگر نتایج این جشنواره، تولیدات الکترونیکی و بهره‌گیری از محصولات در کتب درسی است.
رشیدیان در ادامه عنوان کرد: امروز ایران اسلامی، در زمره ۱۰ کشور برتر به لحاظ داشته‌های فرهنگی هنری در سپهر جهانی می‌درخشد.
وی بیان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با گستره تأثیرگذاری‌ای که در نظام آموزشی کشور ایجاده کرده، دریچه‌ای برای رشد و تعالی انسانی است.
رشیدیان ادامه داد: حضور 10 ها کارگردان برجسته ایران و جهان در این جشنواره باعث شده آموزش از بستر محدود کتاب درسی خارج شود.
استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: تداوم‌بخشی این رخداد بزرگ در آینده، موجب استفاده دانش آموزان از تولیدات جشنواره خواهد شد.
captcha