فعال شدن انجمن خیّرین قرآنی در استان‌ها تا پایان سال/ نگاه، صرفاً کمک‌های مالی نیست
کد خبر: 3666699
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
قره‌شیخلو خبر داد:

فعال شدن انجمن خیّرین قرآنی در استان‌ها تا پایان سال/ نگاه، صرفاً کمک‌های مالی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از فعال شدن انجمن خیّرین قرآنی در تمامی استان‌های کشور تا پایان سال جاری خبر داد و تأکید کرد: مؤسسات قرآنی که اقدام به راه‌اندازی صندوق می‌کنند و یا جذب مشارکت مالی دارند، باید این موارد در اساسنامه موسسه ذکر شده باشد.

فعال شدن انجمن خیّرین تمامی استان‌ها تا پایان سال/ نگاه ما صرفا کمک‌های مالی نیست
مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با فعالیت‌های انجمن خیّرین قرآنی که زیر نظر سازمان دارالقرآن و در استان‌های مختلف فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر این انجمن را به صورت استان به استان راه‌اندازی کرده‌ایم و خیلی از استان‌ها نیز هم‌اکنون انجمن خیّرین قرآنی را تشکیل داده و مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه بنده هفته گذشته در جریان سفر به استان اردبیل، جلسه‌ای را نیز با هیئت مدیره انجمن خیّرین قرآنی این استان داشتم، تصریح کرد: هدف ما از اجرای این طرح این بود که هر استان، مجموعه انجمن خیّرین را برای خود راه‌اندازی کند و عواید این انجمن نیز برای فعالیت‌های قرآنی استان هزینه شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه برخی از استان‌ها در زمینه راه‌اندازی و فعالیت انجمن خیّرین قوی‌تر و برخی دیگر نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌اند، افزود: البته اندک اندک این قضیه در استان‌های مختلف کشور جا خواهد افتاد و ان‌شاءالله تا پایان سال نیز تمامی استان‌ها در رابطه با فعالیت انجمن خیّرین فعال خواهند شد.

قره‌شیخلو بیان کرد: برخی از استان‌ها، کلا بنیه مالی ضعیف و برخی دیگر بینه مالی قوی‌تری دارند که حتی می‌توانند در بحث خیّرین نیز استان‌های معین باشند ولی به هر حال ما به همکارانمان در استان‌های مختلف تأکید کرده‌ایم که هر چقدر که برای ایشان مقدور است این فضای مردمی را فعال کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه در رابطه با نوع کمک‌هایی که از طریق انجمن خیّرین صورت می‌گیرد با بیان اینکه میزان این کمک‌ها متفاوت است، افزود: در این زمینه ما خیلی بر روی بحث نقدی صرف تمرکز نداریم؛ برای مثال در برخی استان‌های مختلف، خیّرین با اهدای قرآن و یا فضا برای انجام فعالیت‌های قرآنی در انجمن فعالیت می‌کنند، البته کمک‌های نقدی نیز در این زمینه داشته‌ایم، ولی نگاه ما این است که این فعالیت تنها در بخش مالی انجام نشود که این کار نیز نیاز به فرهنگ‌سازی و تبلیغ دارد و رسانه‌ها نیز باید مردم را بیشتر تشویق کنند که مردم در حوزه قرآن فعال باشند.

دبیر هیئت نظارت بر موسسات قرآنی ـ مردمی با اشاره به اینکه در مجموع، تاکنون فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است، گفت: حتی برخی از خیّرین، کمک‌های خود را به صورت مستقیم به سازمان دارالقرآن تحویل می‌دهند. همچنین، همه ما باید تلاش، تبلیغ و پیگیری کنیم تا سال به سال رقم مشارکت مردم و خیّرین بیشتر شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در رابطه با فعالیت برخی مؤسسات در زمینه ایجاد صندوق‌ها و دریافت کمک‌های مالی از مردم و خیّرین نیز تصریح کرد: این موضوع باید در اساس‌نامه مؤسسات و نهادهایی که مبادرت به این کار می‌کنند، قید شده باشد؛ چرا که اگر این قضیه در اساس‌نامه آن‌ها نیامده و کمک‌های مردمی نیز جزء منابع درآمد مالی آن‌ها نباشد، دچار مشکل خواهند شد.

قره‌شیخلو در پایان سخنان خود در این زمینه اظهار کرد: البته اصل کمک کردن یک شخصیت حقیقی یا حقوقی به مؤسسه‌ای قرآنی بد نیست، ولی باید در این رابطه سازوکارهای قانونی این موضوع فراهم باشد تا مؤسسات و نهادهای قرآنی در آینده با مشکل مواجه نشوند.

captcha