دعای مؤمن هرگز از سوی خدا رد نمی‌شود
کد خبر: 3666765
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
آیت‌الله العظمی جواد آملی:

دعای مؤمن هرگز از سوی خدا رد نمی‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: صاحب تفسیر تسنیم با بیان اینکه ممکن نیست مومن، دعایی بکند ولی رد شود، گفت: اگر به صلاح او باشد به او اعطا می‌شود و اگر مصلحت نباشد سیئه و گناهی از انسان دفع و یا حسنه‌ای به او اعطا و یا برای آخرتش ذخیره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، صاحب تفسیر تسنیم چهارم آذرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه الرحمان گفت: خداوند همان‌طور که در آیات این سوره، بهشت را به عنوان نعمت برشمرده، جهنم را هم به عنوان نعمت ذکر کرده است.

وی افزود: خداوند، جهنم را هم یکی از بهترین نعمات می‌داند؛ زیرا اگر سلفی و داعشی و کفار که این همه جنایات می‌کنند به جهنم وارد نشوند، عدالت الهی زیر سؤال می‌رود، به همین دلیل قرآن همان‌طور که در مورد بهشت آن را نعمت بیان فرموده و بعد از آن تعبیر «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ» را آورده در مورد جهنم نیز همین تعبیر را ذکر کرده است.

وی با بیان اینکه جهنم، معیار عدل و بهشت، معیار اکرام و انعام الهی است به بحث فنای کلی شیء اشاره و عنوان کرد: قرآن، مرگ را فوت و فنا نمی‌داند بلکه وفات می‌داند؛ لذا عقیده، اخلاق و اعمال چون برای ذات انسان است در آخرت نیز با او می‌ماند ولی خانه و اتومبیل و ... که برای انسان نیست با او در آخرت هم نمی‌ماند؛ بنابراین هر چه در دنیا می‌ماند، فانی و اعتباریات است.  

وی با تاکید بر اینکه این سوره دو فصل دارد که یکی مربوط به نعمت‌های دنیاست و فصل دوم آن نیز مربوط به پایان این عالم و آغاز عالم دیگر است اظهار کرد: پایان سوره نیز با اجلال و اکرام ختم شده است.

وی اظهار کرد: از صفات ثبوتیه خدا به جمال و اکرام یاد می‌شود و از صفات سلبیه نیز به صفات جلالیه؛ خداوند چون خودش جلیل است نیاز دیگران را هم برآورده می‌کند وگرنه کسی که خودش نیازمند است توان رفع نیاز دیگران را ندارد.

این مفسر قرآن تصریح کرد: ذات خدا هر کمالی را که در جهان فرض شود دارد و هر کسی هر چه دارد از اوست و هر چیزی را بخواهد هم به دیگری بدهد اعطا می‌کند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث ترجمه قرآن اشاره و عنوان کرد: اینکه ما از ترجمه پرهیز داریم زیرا قرآن تماما، ترجمه‌پذیر نیست؛ ما یک بخشی را منتقل می‌کنیم اما مسئله باز ناتمام است و لطائف معنای آیات، ریزش می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به انواع سؤال، خواستن و تقسیم آن به سؤال استفهامی، استعطایی، توبیخی و ... عنوان کرد: براین اساس، دعای مومن، ممکن نیست رد بشود؛ اگر مصلحت بداند خواهد داد؛ اگر نشد سیئه‌ای برطرف یا حسنه‌ای به فرد عطا می شود و یا ذخیره برای او خواهد شد؛ بنابراین امکان رد شدن درخواست وجود ندارد. 

این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر کسی به قبیله، باند، قوم و خویش متکی باشد معلوم است از خدا نخواسته است و نباید منتظر اجابت دعا باشد ولی اگر موحدانه زندگی کنیم و از او بخواهیم ممکن نیست به ما ندهد.

captcha