ذخیرسازی خون بند ناف؛ زمینه ساز آرامش خانواده ها
کد خبر: 3666800
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸

ذخیرسازی خون بند ناف؛ زمینه ساز آرامش خانواده ها

گروه اجتماعی: مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان گفت: با توجه به اینکه ذخیرسازی خون بند ناف نوزاد یک بیمه بیولوژیک است به همین خاطر اقدام به این امر می تواند مایه آرامش خانواده ها شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان امروز، چهارم آذرماه، در سومین نشست تخصصی «تبیین اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد» که با حضور متخصصین کودکان و زنان و زایمان در اردبیل برگزار شد گفت: خون بند ناف بیش از سایر منابع سلول های بنیادی در دسترس است.
وی ذخیره سازی خون بند ناف را به خاطر داشتن سلول ها بنیادی به همه افراد جامعه توصیه و تصریح کرد: برای ذخیره خون بند ناف خانواده هایی که فرزندان بیمار دارند مساعدت های ویژه ای چون انجام آزمایش رایگان، تخفیف و تقسیط پرداخت هزینه از سوی بانک خون بند ناف رویان در نظر گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان اضافه کرد: علیرغم اینکه سلول های بنیادی، پتانسیل درمان ده‌ها بیماری را دارند اما در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی که منشا خونی دارند به کار گرفته می‌شود.
ضرابی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد اضافه کرد: امروز موفق شدیم اولین نشست خارج از مرکز استان را در شهرستان مشکین شهر برگزار کنیم و نسشت امروز با متخصصین اطفال نیز از اولین ها است.
وی با اشاره به ویژگی های خون بند ناف نوزاد، از متخصصین اطفال و زنان و زایمان خواست برای اطلاع رسانی این امر مهم و تشویق خانواده ها برای عضویت در بانک خون بند ناف مشارکت کنند اظهار کرد: امسال برای اولین بار، 15 نوابر به عنوان روز جهانی خون بند ناف اعلام شد تا اهمیت استفاده از این زباله بیولوژیک و دور ریختنی را نشان دهند.
مدیر عامل شرکت بن یاخته های رویان اضافه کرد: خون بند ناف به عنوان منبعی از سلول های بنیادی در درمان بیماری هایی با منشأ خونی مورد استفاده قرار می گیرد افزود: تاکنون در جهان 35 هزار عمل پیوند  با بهره گیری از سلول های بنیادی  انجام شده است.
ضرابی با بیان اینکه هرکس تطابق HLA داشته باشد می تواند از نمونه های ذخیره شده سلول های بنیادی خون بند ناف استفاده کند ادامه داد: محققان معتقدند امکان درمان حدود 80 نوع بیماری با سلولهای بنیادی بند ناف وجود دارد. 
در این نشست افشین فتحی، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هدف از برگزاری نشست تخصصی «تبیین اهمیت ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد» را آشنایی با تکنولوژی پیوند از سلول های بند ناف و فرصت مناسبی برای فرهنگ سازی آن عنوان کرد. 
فتحی با اشاره به سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد خاطرنشان کرد: خون بند ناف نوزاد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریز می تواند نقش موثری در سلامت آینده فرزندان مان داشته باشد چرا که این فرصت فقط یک بار می تواند در زندگی هر فرد پیش بیآید .
وی بر ضرورت همکاری های لازم با دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در اردبیل تاکید کرد و گفت: اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در استان اردبیل به خوبی برای خانواده ها تبیین نشده است لذا از همکاران و پزشکان بویژه متخصصان زنان و زایمان و کودکان درخواست داریم در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی این امر مهم به عموم مردم سهیم باشند .
فتحی با اشاره به ذخیره سازی عمومی و خصوصی خون بند ناف نوزاد، خاطرنشان کرد: امکانات و تجهیزات علمی لازم برای ذخیره سازی و انجام پیوند از سلول های بنیادی خون بند ناف در کشور فراهم شده است که باید با همت پزشکان و انجام فعالیت های علمی و فرهنگی، بهره گیری از این سلول ها به عنوان یک ضریب اطمینان در بین مردم توسعه باید .
در ادامه این نشست، پریسا رضایی، مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف نوزاد در اردبیل با اشاره به آغاز فعالیت این دفتر از سال 1387 در استان گفت: به همت این دفتر تاکنون بیش از 600 نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شده است که سه نمونه از این تعداد تا پایان سال 1396 به خواهر و برادر نوزادان عضو این بانک پیوند زده خواهد شد.
captcha