ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در اتحادیه مدغم قرآنی یزد
کد خبر: 3667029
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹

ایجاد صندوق قرض‌الحسنه در اتحادیه مدغم قرآنی یزد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: حسین قادری، رئیس هیئت مدیره استان یزد از ایجاد صندوق قرض‌الحسنه‌ای در این اتحادیه مدغم این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اتقان‌نیوز، حسین قادری، رئیس هیئت مدیره استان یزد درخصوص چالش‌ها و فرصت‌های ادغام اتحادیه استانی و ارایه گزارشی جامع گفت: به طور کلی 31 شهریور فرایند اتحادیه مدغم استان یزد انجام شد که در اولین جلسه هیئت مدیره مدیرعامل رئیس و نائب رئیس و منشی جلسه انتخاب و با تشکیل پنج جلسه هیئت مدیره آن پایه‌گذاری بسیار خوبی برای آینده جامعه قرآنی استان یزد کرده است.
وی در ادامه افزود: تعدد متولیان خصوصی در حوزه مؤسسات مردمی ـ قرآنی در سال‌های متوالی کشور معضلی گریبانگیر بود که موازی‌کاری و یا توزیع موازی بودجه‌ها و تزاحم در عملکرد فعالیت اتحادیه‌ها آسیب‌های زیادی را به بدنه جامعه قرآنی وارد می‌آورد.
قادری با تأکید بر اینکه جای موازی‌کاری بعد از ادغام گرفته می‌شود، عنوان کرد: بعد از ادغام ‌با تصدی یک متولی قرآنی در استان فعالیت‌های ‌موازی ‌گرفته شده ‌و تمام دستگاه‌های فرهنگی اتحادیه مدغم را به عنوان نماینده قرآنی استان می‌شناسند که این خود می‌تواند از لحاظ تخصیص اعتبارات و جذب آنها اقدامات خوبی انجام شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مدغم استان یزد در خصوص اتاق فکری منسجم عنوان کرد: تخصصی کار کردن در ارتباط با موضوعات قرآنی مبتلا به هر استانی است یعنی اتاق فکری منسجم با کارشناسان زبده هر استان که ظرفیت‌ها و مشکلات را بسنجد برنامه‌ریزی کند و اعمال کند اگر اعضای هیئت مدیره مدغم وقت بگذارند و دنبال مشکلات مؤسسات باشند ادغام می‌تواند منجر به پیشرفت چشمگیری بیشتر فعالیت‌های قرآنی شود.
قادری با تأکید بر اینکه ادغام می‌تواند بستر تعریفی و تنظیم فرآیند‌های بودجه‌ای را فراهم آورد، ادامه داد: بودجه‌ها باید به سمت طرح محوری برده شود اتحادیه‌ها و نهاد‌های متولی امور قرآنی به جای اینکه بودجه مصرفی به نهاد‌های قرآنی دهند تا صرف هزینه‌های جاری و تمام شود باید به  فکر مطالبه طرح‌های فاخر قرآنی از اتحادیه‌ها باشند تا اتحادیه‌ها نیز از اعضای خود که مؤسسات هر استان است، مطالبه کنند. کمیته‌ای می‌خواهد طرح‌ها بررسی شود و پیشینه‌ای از آنها بررسی شود و آسیب‌شناسی گردد و بعد از آنها بودجه توزیع شود.
وی در ادامه تأکید کرد: در واقع می‌توان گفت فرآیندهای بودجه‌ای به‌درستی تنظیم و تعریف نشده ولی  ادغام اتحادیه بستر این تعریف و تنظیم را فراهم کرده تا متولیان دولتی مثل سازمان تبلیغات دارالقرآن معاونت قرآن و عترت هم نهاد‌های استانی مثل ادارات اوقاف استانداری در توزیع بودجه با اتحادیه همکاری کنند.
قادری با تخصیص اعتبارات به اتحادیه‌ها افزود: با تخصیص اعتبارات هم یک طرح فاخر در سراسر کشور اجرا می شود و هم بودجه‌ها در اتحادیه  با اختصاص این بودجه‌ها تقویت می‌شوند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مدغم استان یزد با تأکید بر اینکه مشکلات و مسائل مؤسسات قرآنی اولین اولویت اتحادیه مدغم استان یزد است، تصریح کرد: مشکلات مؤسسات بسیار برای اتحادیه مدغم استانی مهم است و خیلی از اعضای هیئت مدیره مدغم از کسانی هستند که بیش از 25 سال نوع مشکلات مؤسسات و مراکز قرآنی را شناخته و برای آنها اقدام خواهند کرد.
وی چند محور در ساماندهی مسایل قرآنی استان یزد را در کانون توجه هیئت مدیره دانست و ادامه داد: صندوق قرض‌الحسنه‌ای در اتحادیه مدغم استان یزد تقویت می‌شود و هم به طرح‌های مورد تأیید مؤسسات بودجه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد.
قادری در خصوص برنامه‌های راهبردی برای مؤسسات ادامه داد: بسیاری از مؤسسات قرآنی دو مشکل عمده دارند یکی تأمین نقدینگی و دیگری تأمین منابع بودجه‌ای است که ضعف در تأمین فضای آموزشی و استقرار مکان در اولویت بررسی قرار خواهد داشت و یک لایحه برنامه و بودجه داریم که در ماه های آینده برای برنامه‌ریزی استان یزد جهت سال 97 انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: محور بعدی فعالیت‌های اتحادیه شناسایی کامل و جامع همه مؤسسات دارای مجوز قرآنی استان یزد است تا یک بانک اطلاعات قوی از مؤسسات قرآنی خانه‌های قرآنی و فعالان قرآنی که قسمت حقیقی جامعه قرآنی را تشکیل می‌دهند هر دو اتحادیه قبلی داشتند ولی جمع هر دو کامل نیست و این را تکمیل می‌کنیم تا برنامه‌ریزی درست با محوریت برنامه‌ریزی صحیح باشد.
این فعال قرآنی همچنین در خصوص مسائل دیگری از جلسه افزود: تصویب آئین‌نامه صندوق قرض‌الحسنه سه جلسه کاری زمان برده و یک آئین‌نامه جامع‌الاطراف نیز به تصویب رسیده است همچنین جهت کارهای ثبتی اتحادیه مدغم تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شده و مکان اتحادیه مدغم نیز در تعامل با دیگر دستگاه‌ها هستیم تا مکان مناسبی داشته باشیم.
قادری در پایان با اعلام گردهمایی جامعه قرآنی استان در بهمن‌ماه و همزمان با دهه فجر گفت: در حوزه مسائل مربوط به طرح های فاخر قرآنی استان به همه مؤسسات نامه‌های ارسال شده و همه خدمات اتحادیه به مؤسسات اطلاع‌رسانی خواهد شد که امیدواریم فرایند ادغام اتحادیه‌ها در همه استان‌ها کامل شود و در اسرع وقت اتحادیه مدغم کشوری تشکیل و ساختار کامل شده و با یک حرکت هماهنگ جامعه قرآنی حرکت کنند.
captcha