نقل مضامین والا در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)/ تبیین عوامل افزایش آرامش در خانواده
کد خبر: 3667041
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
نویسنده تفسیر مهر:

نقل مضامین والا در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)/ تبیین عوامل افزایش آرامش در خانواده

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر و مترجم قرآن کریم به تبیین عوامل افزایش آرامش در خانواده اشاره و تاکید کرد: قناعت، احترام متقابل و تکریم یکدیگر و گذشت از مهم‌ترین عوامل ایجاد و افزایش آرامش در خانواده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دیشب چهارم آذرماه در ادامه مباحث تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: تفسیر امام حسن عسکری از لحاظ سند ممکن است اشکالاتی داشته باشد اما از لحاظ محتوا بسیار محتوای بلندی دارد و نباید از کنار آن به آسانی بگذریم.
وی افزود: اینکه دو نفر روای آن، نقل به مضامین کرده و روز القاء و شب مطالب را می‌نوشتند دلیلی بر کم اهمیت بودن این تفسیر نیست و مضامین بسیار قابل استفاده در این تفسیر وجود دارد.

رضایی اصفهانی همچنین با بیان اینکه کنگره بین‌المللی قرآن و علوم انسانی طی هفته جاری برپا خواهد شد بیان کرد: نزدیک دو سال بر روی این همایش کار شده هزار و 150 مقاله به این همایش رسید و 700 مقاله پذیرش شد که 390 مقاله در قالب 17 جلد چاپ خواهد شد.

وی افزود: انجمن‌های علمی حوزه و مدرسه عالی قرآن و حدیث نیز چندین جلد کتاب در مورد این همایش منتشر کرده و 9 مجله و نرم‌افزار نیز در مورد این موضوع منتشر خواهد شد؛ این کنگره مورد عنایت مقام معظم رهبری است و ایشان بر دریافت سختگیرانه آثار تاکید فرموده بودند.

رضایی اصفهانی با بیان اینکه قرآن کتاب علمی نیست عنوان کرد: قرآن مبانی، اهداف و روش‌های علوم و نه جزئیات آن را بازگو کرده است که در توسعه علوم بسیار راه‌گشاست و می‌تواند در نظریه‌پردازی‌های علمی موثر باشد. 
این نویسنده و قرآن‌پژوه برجسته کشور با بیان اینکه قرآن از عالم خلقت به عنوان آیه تعبیر کرده است، اظهار کرد: یکی از این آیات، ازدواج است که هدف آن رسیدن به آرامش است که روانشناسان نیز بر آن تاکید دارند.

وی با اشاره به راه‌های افزایش آرامش در زندگی افزود: رعایت احترام متقابل، اظهار محبت، اکرام، گذشت نسبت به لغزش‌های انسان و مودت مایه افزایش آرامش میان زن و شوهر و فرزندان است. در روایتی نقل شده است که اگر کسی همسر انتخاب کرد باید او را اکرام کرده و حق وی را ضایع نکند.

وی تاکید کرد: یکی از عوامل مهم طلاق، همین عدم اکرام و احترام به فرد مقابل است؛ زیرا زن و مرد هم دارای نقاط قوت و هم نقاط ضعف هستند و دچار اشتباه می‌شوند ولی زن و شوره نباید نقاط ضعف را برجسته و به سر همدیگر بکوبند.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: همسر ممکن است با فقر انسان سازگار شود ولی با مسایلی که سبب از بین رفتن احترام و تکریم او می‌شود نخواهد ساخت؛ پیامبر(ص) فرموده‌اند کسی که عذر شوهر خود را نپذیرد بدترین زنان هستند که با الغای خصوصیت، شامل مردان نیز می‌شود بنابراین اگر خانمی هم مرتکب گناه و اشتباهی شد، شوهر باید او را عفو کند.

وی افزود: در آیات قرآن نیز بیان شده است که اگر کسی به شما بدی کرد و شما او را بخشیدید به خاطر محبت شما به دوست صمیمی شما تبدیل خواهد شد از این رو اگر در خانواده، افراد اهل گذشت نباشند سوهان روح برای همدیگر خواهند شد.

مترجم قرآن کریم، قانع‌بودن به رزق خانواده را از دیگر عوامل افزایش آرامش بیان و تصریح کرد: در روایت بیان شده که بهترین زنان کسانی هستند که وقتی رزق او کم است قانع باشد و وقتی روزی او وسیع شد شکرگزار باشد و از همسر خود تشکر کند. 

رئیس مدرسه عالی قرآن و حدیث بیان کرد: ساختن با بداخلاقی همسر از دیگر عوامل افزایش آرامش است؛ در روایت بیان شده است که سازگاری با بداخلاقی همسر ثواب صبر ایوب و آسیه را دارد؛ حضرت ایوب وقتی همه هستی خود یعنی مال و فرزندان و ... را از دست داد صبور بود و آسیه نیز وقتی توسط فرعون به چهارمیخ کشیده شد باز هم صبر خود را از دست نداد. 

captcha