تعریف 10 موقوفه قرآنی برای هر استان تا پایان 96
کد خبر: 3667074
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

تعریف 10 موقوفه قرآنی برای هر استان تا پایان 96

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه وقف قرآنی از در نظر گرفتن 10 موقوفه قرآنی برای هر استان به عنوان سهمیه آن استان خبر داد و گفت: در این سال‌ها شاهد رشد صعودی وقف قرآنی بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی صبح امروز، پنجم آذرماه با حضور جمعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مسئولان و مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این جلسه که با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن آغاز شد، به مرور فعالیت‌های صورت گرفته از نشست برگزار شده در سال قبل تاکنون پرداخت و گفت: با تدبیر نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف در 31 استان کشور ستادی با عنوان «ستاد توسعه موقوفات قرآنی» تشکل شد که چند مأموریت را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که بهترین تبلیغ برای وقف را هزینه کردن عواید آن در جهت موقوفات عنوان کرده‌اند، افزود: یکی از این اهداف، اجرای نیات قرآنی در خصوص موقوفاتی است که موجود است و خیراندیشان در طول قرون گذشته آن را انجام داده‌اند. این ستاد براساس سامانه جامع موقوفات، پیگیری‌هایی را در جهت خود این موقوفات، عواید و هزینه‌کرد آن انجام می‌دهند تا به صورت شفاف گزارش آن را به مردم ارائه دهند. این ستاد هم در صف و هم در ستاد، فعالیت‌های خود را آغاز کرده و امسال به حسب برنامه‌ای که در سازمان طراحی شده است، مقرر شده در هر استان 10 موقوفه قرآنی به وجود بیاید.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: با توجه به اینکه در شش‌ماهه اول سال، همکاران ما در ادارات قرآنی درگیر مسابقات، برنامه‌های تابستانی و برنامه‌های ماه مبارک رمضان بودند، برنامه این بود از 10 سهمیه در نظر گرفته شده تا پایان سال، حداقل دو موقوفه در شش‌ماهه اول سال در هر استان ثبت شود و سایر سهمیه نیز تا پایان سال محقق شود.
حسینی اذعان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که امسال تلاش شد، انجام شود، پویش وقف قرآنی بود که همزمان با چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن صورت گرفت. این پویش اتفاق مبارکی بود.
وی بیان کرد: در هفته وقف با اهتمام و تلاش مرکز فناوری سازمان و روابط عمومی، سامانه‌ای در نظر گرفته شد تا در بحث وقف قرآنی و سایر موقوفات، افراد بتوانند مشارکت داشته باشند که ما در همین جلسه به صوت نمادین این کار را انجم می‌دهیم.
در ادامه نیز سلمان روحی، معاون آموزش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه گزارشی از موقوفات قرآنی در کشور پرداخت و گفت: در کل کشور دویست و 16 هزار و 219 موقوفه وجود دارد که در هشت سرفصل اصلی نیات آن ثبت شده است. بیشترین فراوانی در بین نیات مربوط به نیات مذهبی است که موضوعات قرآنی هم در دل نیات مذهبی قرار گرفته است.
وی افزود: کل نیات واقفین خیراندیش در کشور 345 هزار و 159 نیت است که از این مجموع شش هزار و 638 نیت مربوط به نیات قرآنی با حدود 30 سرفصل اعم از خرید قرآن تا تلاوت و قرائت و آموزش و ... است که تقریبا این عدد نسبت به کل نیات حدود دو درصد است.
روحی بیان کرد: از ابتدای امسال تا روز گذشته، 1528 وقف جدید در کشور صورت گرفته که 86 وقف مربوط به حوزه فعالیت‌های قرآنی است. استان هرمزگان با توجه به سهمیه‌ای که برای هر استان‌ در نظر گرفته شده است، 11 موقوفه را توانسته ثبت کند و استان اصفهان 10 وقف، استان کرمان شش و ... . نکته‌‌ قابل توجه این است که از ابتدای تنظیم موقوفات در دفاتر اسنادی و ثبتی اوقاف تا سال 88 حدود 2712 نیت قرآنی داشته‌ایم و از سال 88 تا امروز 1005 نیت قرآنی ثبت شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه قابل توجه است، این است که رشد نیات قرآنی نسبت به بقیه نیات رشد صعودی دارد که این با توجه به اعتمادسازی‌ها، تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌ها بوده است. سال قبل کمتر از 50 نیت قرآنی در کل سال داشتیم، اما امسال تاکنون بیش از 86 نیت قرآنی در سامانه ثبت شده است.
captcha