راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری توسعه وقف قرآنی
کد خبر: 3667121
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
حجت‌الاسلام محمدی بیان کرد:

راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری توسعه وقف قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی امروز در نشست راهکارهای توسعه وقف قرآنی از راه‌اندازی شورای سیاست‌گذاری توسعه وقف قرآنی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی صبح امروز، پنجم آذرماه با حضور جمعی از مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز مسئولان و مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور طی سخنانی با اشاره به برگزاری دو نشست در سال‌های گذشته، گفت: باید محصول این سه نشست مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه قالب وقف عالی‌ترین رفتار اجتماعی اسلام است و جمع محتوا و رفتار آن عالی‌ترین قالب و محتوای اسلامی است که تجلی پیدا می‌کند، بیان کرد: قرآن، حقیقت جاودان است و لذا وقف قرآنی نیازمند یک گفتمان پایدار است، بنابر این خواهش ما این است که مسیر بحث‌ها با یک آینده‌نگری بلندنظرانه نگاه شود.
محمدی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا وقف از حبس خارج شود، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند وقف را از تحبیس خارج سازد، عینی‌سازی منافع وقف برای اجتماع است. مردم تا علت و عاقبت وقف را متوجه نشوند، نسبت به آن اقدام نمی‌کنند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اذعان کرد: موضوعی که باید به آن پرداخته شود، این است که بحث توسعه قرآنی در ساختار اوقاف ایجاد شود. یعنی گفتمان وقف در بدنه سازمان اوقاف مقدمه اقبال عمومی به این موضوع است. به نظر می‌رسد، هنوز این اتفاق رخ نداده است و هنوز فرهنگ سازمانی اوقاف تحقق نیافته است. اینکه خود آنها سهمی در عملیات وقف داشته باشند در این سازمان شکل نگرفته است.
محمدی در ادامه به تنوع موضوعات وقف با نیت قرآنی اشاره و اظهار کرد: بالغ بر 1000 موضوع جدید می‌توان در موضوع وقف عام و وقف قرآنی احصاء کرد. اگر یک کارگروه در این زمینه تحقیق کند و تمام موارد وقف قرآنی را احصاء کند، موارد زیادی به دست می‌آید.
وی در ادامه مدیریت مردمی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی در مورد عملکرد موقوفات را موضوع دیگری که می‌تواند وقف قرآنی را توسعه دهد، عنوان کرد و گفت: مردم اعتماد ندارند و ما باید جریان شفاف وقف را اعلام کنیم. گزارش‌های اشتباه در مورد وقف بسیار زیاد است و عملاً تلقی منفی و بدبینی به جریان وقف در کشور تبلیغ می‌شود. لذا یکی از آسیب‌های اصلی تغییر ذائقه از وقف به امور خیریه صرف است.
محمدی بیان کرد: بهترین راهبرد برای عمومی‌سازی وقف، تشویق وقف‌های خرد توسط عموم مردم است. یعنی مردم، خروجی وقف‌های خرد را در قالب یک طرح بزرگ ملی ببینند. گسترش وقف قرآنی نیازمند حقوق عامه مردم در سطح جامعه و حقوق مراجع سیاست‌گذار نیز هست.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه شورای توسعه یک شورای سیاست‌گذاری را تعریف کرده است، گفت: این شورا با عنوان سیاست‌گذاری هماهنگی و توسعه وقف قرآنی تعریف شده و چهار هدف برای آن در نظر گرفته شده است.
وی در پایان اذعان کرد: توسعه وقف قرآنی که یکی از پایین‌ترین سطوح وقف قرآنی است باید شتاب بیشتری بگیرد.
captcha