همایش و نمایشگاه علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد برگزار شد
کد خبر: 3667368
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۸
به همت جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیر:

همایش و نمایشگاه علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد برگزار شد

گروه دانشگاه: همایش و نمایشگاه «علم و فناوری در خدمت صنعت و اقتصاد» با همکاری جهاد دانشگاهی واحد خواجه نصیرالدین طوسی در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، در این گردهمایی که با حضور رئیس کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه  صنعتی خواجه نصیر‌الدین طوسی، رئیس جهاد دانشگاهی، برخی از معاونان حوزه شهرداری، مهندسان و جمعی از متخصصان و دانشجویان برگزار شد، نمایشگاهی از آخرین دستاوردها در زمینه رباتیک نیز در معرض دید مدعوین، دانشجویان و علاقمندان قرار گرفت و به نمایش گذاشته شد.

علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در همایش جنبی نمایشگاه ضمن قدردانی از برگزار کنندگان اظهار کرد: در گذشت زمان دانشگاه ها از حوزه آموزش محوری صرف، در نسل اول به پژوهش محوری در نسل دوم و در سال های اخیر به کارآفرین محوری به عنوان دانشگاه‌های نسل سوم ارتقا استراتژیک داشته‌اند، تا علاوه بر ایفای نقش دانشگاه‌های نسل‌های قبلی در حوزه‌های آموزش و پژوهش، نقش موثرتری در توسعه اقتصادی–اجتماعی جامعه، ثروت آفرینی، کارآفرینی و کاربردی کردن علوم داشته باشند.

وی ادامه داد: در واقع دانشگاه های نسل سوم پاسخی هستند برای سوال «علم بهتر است یا ثروت» با پاسخ «علم بهتر است با ثروت» چرا که دانشگاه ها محملی برای تبدیل علم به اشتغال، کارآفرینی و ثروت است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته پا از این موضوع فراتر گذاشته و به عنوان دانشگاه‌های نسل چهارم جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود ایفا نقش کنند.

وی ادامه داد: تشخیص اینکه جامعه الان در چه وضعیتی است و در چه وضعیتی باید باشد، سرمایه‌گذاری‌های مالی و انسانی باید به کدام سو گسیل یابند، چگونه باید جامعه را به سمت وضعیت مطلوب سوق داد و جایگاه کشور در نظام منطقه‌ای و بین‌المللی را ارتقا داد بنابراین به نوعی تعیین کننده مسیر سیاستگذاری علمی کشور به عهده دانشگاه‌های نسل چهارم می‌باشد.

نوبخت در خصوص قوانین بالادستی حمایت‌کننده از ارتباط صنعت و دانشگاه توضیحاتی را ارایه داد. وی در خصوص اقدامات  نوآوری و گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی در این قلمرو گفت: در این راستا طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی‌–‌ملی بین‌المللی و پیش‌بینی ساختارهای اجرایی لازم، تامین و پرداخت بخشی از هزینه‌های ثبت جواز امتیاز علمی در سطح بین‌المللی و خرید جواز های امتیاز علمی ثبت شده داخلی توسط تولید کنندگان، توسعه ساختارها و زیر بنا‌های لازم برای رشد فعالیت‌های دانایی محور در بخش دولتی و خصوصی به ویژه گسترش پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری، اقدام برای اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد تسهیلات لازم جهت ارجاع کار و عقد قرار‌داد فعالیت‌های پژوهشی و فنی دولت با بخش خصوصی و تعاونی و حمایت از ورود بخش خصوصی و تعاونی، اتخاذ تدابیر و راهکارهای لازم جهت حمایت مالی مستقیم ضروری است.
captcha