گلایه از کم‌‌توجهی مسئولان قرآنی به جلسات/ یادی از مرحوم فاطمیان + صوت و عکس
کد خبر: 3667801
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴

گلایه از کم‌‌توجهی مسئولان قرآنی به جلسات/ یادی از مرحوم فاطمیان + صوت و عکس

گروه جلسات و محافل: محمدتقی ندایی با بیان اینکه سرمنشأ انقلاب اسلامی ما، قرآن است، گفت: مسئولان قرآنی به فکر جلسات قرآن نیستند و حتی حضور و سرکشی در این جلسات را نیز دریغ می‌کنند.

گلایه از کم کاری مسئولین قرآنی در توجه به جلسات قرآنی/یادی از مرحوم استاد فاطمیان+صوت و عکس

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن محمدتقی ندایی، پیشکسوت قرآنی، شب گذشته، ۲۶ مهرماه با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف، در مسجد موسی بن جعفر(ع) به نشانی تهران، نظام آباد، خیابان سبلان شمالی، خیابان محسن آزادی، خیابان سیاوش قدیم، کوچه بازرگان از ساعت 18 الی 20 برگزار شد.

در این حلقه قرآنی، اعضای جلسه به نوبت آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و محمدتقی ندایی، نکات روخوانی، روان‌خوانی و تجویدی آنها را متذکر می‌شد. همچنین، ندایی، متناسب با سطح هر کدام از قرآن‌آموزان برخی نکات صوت و لحنی را به آنها متذکر می‌شد.

از جمله نکات صوت و لحنی که این پیشکسوت به آن اشاره کرد، مبحث کنترل صوت بود. ندایی در این باره گفت: یکی از مهمترین مباحث لحن، کنترل صوت است که قاریان ما در اثر تمرینات طاقت‌فرسا باید به تسلط کامل بر صوت خود دست یابند. زمانی که در تلاوت قرآن، تغییر پرده انجام می‌شود در صورت عدم تسلط صوت، ناکوکی ایجاد می‌شود. ناکوکی در صوت به معنای این است که صدا از ردیف صوت خارج می‌شود.

گلایه از کم کاری مسئولین قرآنی در توجه به جلسات قرآنی/یادی از مرحوم استاد فاطمیان+صوت و عکس

ندایی با بیان اینکه  نغمه فرود، نغمه خاص خودش را دارد، گفت: اصل زیبایی کلام، تحریر آخر کلمه است و مستمعین منتظر قفلات هستند. لذا قاری اگر نفسش را تنظیم کند و در پایان نفس، هنرنمایی بیشتری کند بهتر و موثرتر است.

از نکات جالب این حلقه قرآنی، حضور سالخوردگانی از نسل مکتب‌خانه‌های قدیمی بود که تنها قادر به تلاوت بخش‌هایی از قرآن کریم، همچون «آیت الکرسی» و «آمن الرسول» بودند.

در پایان جلسه محمدتقی ندایی یادی از مرحوم استاد فاطمیان کرد و گفت: در سفری حدود 15 سال قبل با فرزندانشان به شمال برای داوری مسابقات رفتیم و در آن سفر ایشان را انسان واقعی به همه جهات قرآنی، استاد قرآن و عارف دیدم. افتخار می‌کنم که ایشان یکی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی بودند و ان‌شاء الله با اولیاء و انبیاء محشور گردند.

گلایه از کم کاری مسئولین قرآنی در توجه به جلسات قرآنی/یادی از مرحوم استاد فاطمیان+صوت و عکس

این پیشکسوت قرآنی کشورمان که از شاگردان سیدمحسن خدام‌حسینی، مرحوم استاد مولایی و مرحوم استاد اربابی است در ادامه درددلی با خبرنگار ایکنا کرد و گفت: گلایه‌ای که از اساتید و مسئولان قرآنی دارم، این است که بیشتر به امر جلسات قرآن اهتمام داشته باشند. سرمنشا دین و انقلاب ما، قرآن است و این امر امروزه مهجور مانده است.

ندایی در ادامه به مقایسه حضور مردم در جلسات قدیم و امروزی پرداخت و گفت:  فضای جلسات در قدیم اینگونه نبود و همه جلسات اساتید مملو از جمعیت بود. به یاد دارم که ما در ماه مبارک رمضان در جلسات استاد خدام حسینی از افطار تا سحر پای رحل قرآن می‌نشستیم و دم سحر استاد خدام حسینی به شوخی به ما می‌گفتند نمی‌خواهید بلند شوید و بروید!

گلایه از کم کاری مسئولین قرآنی در توجه به جلسات قرآنی/یادی از مرحوم استاد فاطمیان+صوت و عکس

وی با بیان اینکه جلسات قرآن کمرنگ شده است تصریح کرد: چون مسئولان قرآنی به فکر نیستند. آقایان مسئول فعلی در امور قرآنی که خود از قاریان بنام هستند همه از جلسات استاد خدام حسینی به مسئولیت‌های قرآنی رسیدند و رشد کردند. بنده گله‌مند هستم که مسئولان به امر جلسات قرآنی بسیار کم، بها می‌دهند. امیدوارم مسئولان قرآنی تا دیر نشده است و جلسات خالی‌تر از وضع موجود نشده است، جلساتی تشکیل دهند و از اساتید پیشکسوت نظرخواهی کنند و راه چاره‌ای بیندیشند.

یادآور می‌شود، جلسه قرآن محمدتقی ندایی، دوشنبه‌ها(نیمه اول سال دو ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء و نیمه دوم سال بعد از نماز مغرب و عشاء) در مسجد موسی بن جعفر(ع) برگزار می‌شود. همچنین بانوان نیز با حضور در این مسجد، می‌توانند از مباحث و نکاتی که در این جلسات ارائه می‌شود، بهره‌مند شوند.

 در ادامه قطعه ای از تلاوت محمدتقی ندایی ارائه می‌شود.

کد

دریافت


captcha