مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای طرح «منادیان وحدت» در استان‌های سنی‌نشین
کد خبر: 3668267
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای طرح «منادیان وحدت» در استان‌های سنی‌نشین

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر اجرای طرح «منادیان وحدت» که طی هفته وحدت در 13 استان سنی‌نشین کشور اجرا می‌شود، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های مختلف کشور طی امروز، هشتم آذر‌ماه است.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اجرای طرح «منادیان وحدت» در استان‌های سنی‌نشین
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر اجرای طرح «منادیان وحدت» که طی هفته وحدت از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در 13 استان سنی‌نشین کشور اجرا می‌شود، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز چهار‌‌شنبه، هشتم آذرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
از 9 خبری که طی امروز چهارشنبه، 8 آذرماه و تا ساعت 14 بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم قرار گرفته‌ است، تنها سه خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده و شش خبر دیگر در حوزه‌های معارفی دیگر منعکس شده‌اند.
«جدیدترین تلاوت «مهدی عادلی»»، «پای ثابت‌های مسابقات قرآن لطفا «تغییر شغل» بدهند» و «اسامی دانشجویان و اساتید برگزیده جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان» عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه هستند که تا این لحظه بر روی خروجی قرار گرفته‌‌اند.
همچنین، اخباری با عناوین «نخستین «همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی» برگزار شد»، «رونمایی از جامع‌ترین ربات نمازی کشور در خبرگزاری تسنیم»، «کتاب «نظام خانواده در اسلام» با ویرایش جدید منتشر شد»، «برگزاری «شب شعر رحمت و وحدت» به مناسبت آغاز هفته وحدت»، «برگزاری سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور ۵۰۰ مهمان داخلی و خارجی» و «کهف حصین ائمه(ع) و بسیجیان انقلاب اسلامی ایران» نیز دیگر اخبار این خبرگزاری در صفحه قرآن و عترت هستند که در حوزه‌های معارفی مختلف منتشر شده‌اند.
خبرگزاری تسنیم طی امروز به ارائه گزارشی جالب با عنوان «پای ثابت‌های مسابقات قرآن لطفا «تغییر شغل» بدهند» در رابطه با وضعیت مسابقات قرآن و نیز حضور عده‌ای از متسابقان که همواره در این مسابقات شرکت می‌کنند پرداخته که در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: « مسابقات قرآنی متعدد کشور با چهره‌های اغلب تکراری در میان مسابقه‌دهندگان و برخی از عوامل آن گویی تبدیل به فرصت شغلی شده است که وقت و هزینه غیر ضروری و بسیاری از بیت‌المال صرف آن می‌شود در حالی که حوزه آموزش و سنجش قرآنی نیازمند آن است.
اما وقتی به حضور هرساله تعدادی مشخص و تقریبا غیر متغیر از قاریان و حافظان قرآن کشور در مسابقات متعدد می‌نگرم که گفته می‌شود تعداد آنها به بیش از 70 مسابقه می‌رسد و هزینه‌ای در حدود 300 میلیارد در سال دارد، اولین مسئله‌ای که برایم مطرح می‌شود این است که توانمندی قاریان و حافظان قرآن کشور که در هر مسابقه با صدم نمره‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند در چند مسابقه در سال باید به اثبات برسد؟
آخرین دست از این مسابقات که اکنون در حال برگزاری است مرحله نهایی جشنواره ملی دانشجویان و دانشگاهیان است که اغلب قاریان و حافظان راه‌یافته به فینال آن عنوان‌داران مسابقات ملی و بین‌المللی سازمان اوقاف و امور خیریه هستند».
همچنین، علیرغم اینکه اخبار اندکی در حوزه تخصصی قرآن کریم طی امروز بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم منتشر شده است ولی دو تیتر از سه تیتر اصلی این صفحه با عناوین «جدیدترین تلاوت «مهدی عادلی»» و «پای ثابت‌های مسابقات قرآن لطفا «تغییر شغل» بدهند» از اخبار قرآنی انتخاب شده‌اند.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد 9 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که همانند روزهای گذشته و روال عادی این خبرگزاری، اخبار صفحه فعالیت‌های قرآنی با خبر تلاوت ترتیل صفحه 237 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، «استانداردسازی صدا با کتاب «صداسازی در هنر معنوی تلاوت»»،‌ «معرفی فینالیست‌های جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان»، «طرح «منادیان وحدت» برگزار می‌شود/ اعزام فعالان قرآنی به استان‌های مختلف»، «حال و هوای مشرکان در لحظه مرگ/ افرادی که از نام خدا وحشت دارند»، «فراخوان جشنواره فیلم قرآنی «آیات» اعلام شد/ ۲۰ بهمن آخرین مهلت ارسال آثار»، «معرفی برگزیدگان رشته حفظ جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان»، «ظرفیت‌هایی که در توسعه موقوفات قرآنی مغفول مانده/ فعالان قرآنی سفیران ترویج فرهنگ وقف» و «برگزاری آیین تجلیل از ١٩ حافظ کل قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)» عناوین دیگر اخبار این صفحه از خبرگزاری فارس هستند که اغلب نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده‌اند.
خبرگزاری فارس نیز طی امروز با ارائه گزارشی با عنوان «ظرفیت‌هایی که در توسعه موقوفات قرآنی مغفول مانده/ فعالان قرآنی سفیران ترویج فرهنگ وقف» در صفحه فعالیت‌های قرآنی خود به موضوع توسعه وقف قرآنی پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: « سومین نشست بررسی راه‌های ترویج موقوفات قرآنی درحالی چند روز قبل در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که پس از برگزاری سه دوره نشست و بررسی راه‌های مختلف ترویج موقوفات قرآنی و اجرای برخی طرح‌ها اما هنوز مشکل کمبود موقوفات قرآنی به قوت خود باقی است و به نظر می‌رسد که اتفاق چندانی در این زمینه رخ نداده است.
البته یکی از طرح‌هایی که در این زمینه در جریان برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم به میزبانی ارومیه اجرا شد طرح وقف مشارکتی در حوزه قرآن بود که این طرح هم با وجود حضور فعالان قرآنی در مسابقات با استقبال مواجه نشد زیرا بسیاری از افراد در جریان چند و چون طرح نبودند و شاید نواقص طرح از جمله مشخص نبودن نیت واقف به صورت مشخص از جمله دلایل عدم استقبال از آن به شمار برود. زیرا در این طرح مشخص نبود که مشارکت واقف در کدام یک از حوزه‌های قرآن کریم هزینه شود.
عدم اقبال مردم به موقوفات قرآنی درحالی مورد انتقاد مسئولان سازمان اوقاف قرار گرفته که این امر به هیچ وجه نه در بین عموم مردم بلکه در بین فعالان قرآنی هم جا نیفتاده و اصلاً اهالی قرآن با آسیب‌های کمبود موقوفات قرآنی آشنا نیستند و چنین کمبودی را احساس نمی‌کنند».
همچنین، یکی از اخبار قرآنی که طی امروز و در صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر شده، خبری در رابطه با اجرای طرح «منادیان وحدت» از سوی سازمان دارالقرآن الکریم در 13 استان سنی‌نشین کشور است که خبرگزاری فارس نیز طی ارائه خبری با عنوان « طرح «منادیان وحدت» برگزار می‌شود/ اعزام فعالان قرآنی به استان‌های مختلف» این خبر را پوشش داده است.
ایسنا
از پنج خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان که تا این لحظه بر روی خروجی این صفحه منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «نشست فراکسیون قرآن با رئیس شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی» در حوزه تخصصی قرآن قرار دارد و مابقی اخبار در حوزه‌های دیگر معارفی منعکس شده‌اند.
در بخش‌هایی از این خبر قرآنی که در گفت‌و‌گو با سیده فاطمه ذوالقدر، نایب رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی تهیه شده، آمده است: «سیده فاطمه ذوالقدر اظهار کرد: آقای دکتر مخبر رئیس شورای توسعه فعالیتهای قرآنی و قائم مقام شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیرعامل خبرگزای ایکنا امروز در جمع اعضای فراکسیون قرآن و عترت حاضر شدند.
وی افزود: بحث و بررسی در خصوص اعتبارات در حوزه فعالیت‌های قرآنی از جمله دستور کارهای این جلسه بود. همچنین عدم اجرای مصوبه جلسه گذشته توسط وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تشکیل کارگروه این وزارتخانه و فراکسیون قرآن علیرغم پیگیری‌های مکرر این فراکسیون مورد توجه بود که مقرر شد خانم اولاد قباد آن را در شورای آموزش و پرورش پیگیری کند».
ایرنا
تنها خبر قرآنی امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی خبری با عنوان «برنامه‌های رادیو قرآن برای هفته وحدت اعلام شد» است و چهار خبر دیگر این خبرگزاری نیز اخباری با عناوین «فصل جدیدی برای وحدت مسلمانان آغاز شده است»، «مرحله جدیدی در روند همگرایی امت واحده اسلامی آغاز شده است»، «روایت میهمان اجلاس محبان اهل بیت(ع) از عقرب‌‌هایی که نیش می‌‌زنند» و «کنفرانس وحدت با شعار تمدن نوین اسلامی برگزار می‌شود»،‌ در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار قابل توجه امروز صفحه معارف خبرگزاری ایرنا، گزارشی با عنوان «روایت میهمان اجلاس محبان اهل بیت(ع) از عقرب‌‌هایی که نیش می‌‌زنند» است که علیرغم اینکه در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد ولی بسیار قابل تأمل و توجه می‌باشد که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «نگویید فیلمان یاد هندوستان کرده و خبری از فرسنگ ها آن طرف تر آورده ایم. این خبر را یک کارشناس مذهبی اهل هندوستان در حاشیه اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها در سالن اجلاس سران به ما داد.
البته این خبر خیلی هم جدید نبود ولی جالب بودن آن باعث شد تا سر صحبت را با حجت الاسلام سید افروز مجتبی نقوی یکی از 500 میهمان این اجلاس باز کنیم و به بهانه فعالیت های مذهبی و وحدت بخش او در دهلی نو اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
علی نجفی یکی از همراهان نقوی درباره وضعیت عقرب‌های هندوستان اطلاعاتی داد که چگونه عقرب‌های این منطقه به ویژه در فصل باران از سر و کول انسان بالا می‌رود، هیچ کاری به افراد ندارند.
او برای اثبات سخنش به کتاب «ارمغان هندوپاک» از آیت الله سیدمحمدمهدی مرتضوی لنگرودی استناد کرد و همچنین از علیرضا قزوه شاعر و نویسنده به عنوان شاهدی زنده نام برد که در کتاب «قطار مهاراجه» نیز از این کرامت یاد کرده که توسط یکی از اجداد نقوی صورت گرفته است.
مشتاق شدیم تا این کرامت را از زبان خودش بشنویم و در ابتدا از نقوی درباره اجلاس محبان اهل بیت(ع) و مسئله تکفیری‌ها پرسیدم و او که از اهالی امروهه و مقیم دهلی نو است، گفت که این اجلاس یک جشن پیروزی است، به ویژه با توجه به پایان یافتن سیطره شجره خبیثه داعش که سردار قاسم سلیمانی این پیروزی بزرگ را به رهبر معظم انقلاب و جهان اسلام تبریک گفت».
باشگاه خبرنگاران جوان
از پنج خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است، هیچ‌کدام در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد و در حوزه‌های مختلف معارفی به‌ویژه ایثار و شهادت منعکس شده‌اند.
«حدیث حضرت محمد(ص) درباره تأثیر دعا کردن»، «زندگی نامه شهید راثی»، «ماجرای خواستگاری حضرت خدیجه(س) از پیامبر اکرم(ص)»، «بسته شعری ویژه سالروز ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س)» و «ثواب وقف برای علم و فناوری کمتر از وقف مسجد نیست»، عناوین اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند که تاکنون به منتشر شده‌اند.
میزان
دو خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که تا این لحظه منتشر شده‌اند، قرآنی نبوده و با عناوین «حکم شرایط پاک کنندگی زمین»، و «روایتی از تمجید پیامبر اکرم(ص) از خدیجه(س)/حضرت خدیجه بانوی گرانبهای اسلام و جایگاهش رفیع است» در حوزه‌های معارفی دیگر منتشر شده‌اند.
ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را با عناوین «گريز از فرهنگ مكتوب، چرا؟!» و «نگهداری 700 اثر از شیخ مفید در کتابخانه آستان قدس» بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن قرار دارد.
یادآور می‌شود، خبرگزاری مهر نیز طی امروز چهارشنبه، هشتم آذر‌ماه و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خود منتشر نکرده است.

captcha