رسالت اصلی حوزه علمیه، قرآن‌محوری است
کد خبر: 3668331
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

رسالت اصلی حوزه علمیه، قرآن‌محوری است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: برای هدایت جامعه، منبع، قرآن کریم است که حبل آویخته به آسمان است، بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امشب هشتم آذرماه در گردهمایی استادان تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با تبریک پیروزی‎های اخیر در کشورهای اسلامی و تبریک به سردار قاسم سلیمانی به اهمیت قرآن پرداخت و گفت: قرآن معادلی غیر از عترت طاهرین ندارد.
وی افزود: البته عترت، معادل قرآن است و نه روایت. فرمودند هر چه از ما نقل شده، بر قرآن عرضه کنید، زیرا دروغ گفتن به نام قرآن ممکن نیست، ولی به نام ائمه دروغ جعل می‌کنند.
آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: حتی روایات تفسیری ذیل آیات نیز باید بر قرآن عرضه شود و این کار، صرفا مخصوص روایت فقهی و اخلاقی و حقوقی نیست.
این مفسر قرآن با بیان اینکه اولین حرف را در حوزه باید قرآن بزند، تصریح کرد: البته اگر کسی در محضر امام و یا به منزله محضر امام باشد، یعنی روایتی را ببیند که سند قطعی، جهت صدور نیز قطعی و دلالت آن تام است به هیچ وجه، نیازی به قرآن نیست زیرا خودش، قرآن است.
وی با بیان اینکه البته بسیاری از روایات قطعی نیست، لذا باید به قرآن عرضه شود، گفت: اولین رسالت استادان حوزه، قرآن‌محوری است، به خصوص در شرایط کنونی که دشمنان نیز فعالیت زیادی دارند.
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: آمده‌اند مسیح را به عنوان یک دانشور الهی معرفی کرده و انجیل فعلی که هیچ ارتباطی با مسیح ندارد را به او نسبت داده‌اند و در ادامه نیز گفته‌اند، محمدیت نیز مانند مسیحیت و قرآن همانند انجیل است. 
وی با بیان اینکه تکلم مسیح، معجزه است و نه کلام او ادامه داد: کلامی که احدی توان آوردن مانند آن را ندارد، قرآن است ولی اسلام ناب را همانند مسیحیت مسخ شده قرار می‌دهند و می‌گویند قرآن کتابی است که نباید به خدا اسناد داد و پیامبر(ص) از سوی خدا مبعوث نشده است.
این مفسر قرآن خطاب به استادان تفسیر حوزه بیان کرد: شما نایبان امام هستید و اولین کار شما تفسیر قرآن و عرضه هر روایت و درایت بر قرآن است وگرنه نباید توقع کنیم دانشجویان ما در دانشگاه، شبهات را بشنوند و در امان بمانند.
وی افزود: قرآن مانند باران نیست که از آسمان ریخته شده باشد، بلکه مانند طناب، آویخته شده است و بالای آن نیز به عرش الهی و علی حکیم وصل است و در آنجا قرآن، زبانش عربی و عبری و تازی و فارسی نیست، ولی آن چه که در دست بشر است به زبان عربی است.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: علم لدنی علم خاص مانند فلسفه و کلام نیست زیرا از ناحیه الهی است و دارای زبان خاصی نیست.
وی افزود: علی و حکیم مانند رئوف و رحیم از اسمای الهی است و قرآن کریم نیز مظهر این دو اسم است. 
آیت‌الله جوادی آملی اظهار کرد: وقتی ما به زیارت ائمه می‌رویم بهترین زیارت، خواندن زیارت جامعه است، فرمودند وقتی به پیشگاه ائمه رسیدید سلام و عرض ادب و طلب مغفرت، حرف‌های نازل است؛ به آنان بگویید  من به بارگاه شما آمدم که علم شما و آنچه را انبیاء می‌برند ببرم وگرنه علوم فقه و ... که در حوزه فراوان است.
وی با بیان اینکه چنین علمی جامعه را تامین و تضمین می‌کند تصریح کرد: اگر سخن از مسیحیت اصیل باشد قرآن اطاعت از همه انبیاء و کتب تحریف نشده آنان را دستور فرموده است زیرا همه انبیاء همدیگر را قبول دارند البته هیمنه و سلطنت برای قرآن و پیامبر است.
وی بیان کرد: البته دینی که در آن کشتی‌گیری خدا و پیامبرش در آن مطرح است با پیشرفت علم، باقی نمی‌ماند ولی این قرآن است که به برکت آن انقلاب ایجاد شد و با خون شهدای مدافع حرم برکاتی نصیب کشورهای اسلامی شد و همین قرآن است که انجیل را حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه باید  24 ذی حجه مانند غدیر در حوزه  زنده شود تصریح کرد: باید در مورد مباهله کار علمی صورت بگیرد و مانند غدیر زنده شود و حوزه باید قرآن متحرک باشد. 
این مرجع تقلید عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی حتی کلیسا و مسیحیت نیز زنده شد؛ مسیحیت را همین مسجد زنده کرد وگرنه دین، افیون توده ها بود. بنابراین مسیحیت به برکت محمدیت زنده است از این رو این کتابی که محور اصلی ماست چگونه می‌تواند نوشته خود پیامبر(ص) باشد؟ ولی قرآن را وقتی می خواهند از صحنه بیرون کند کم کم این کار را انجام می‌دهند.
این مفسر قرآن عنوان کرد: چهار هزار سال است که در میان حکما، قیاس را حجت نمی دانند زیرا معیار علمی و عقلی ندارد و فکر بشری است ولی وقتی می‌خواهند قرآن را از صحنه بیرون کنند، قرآن را دلیل حجیت قیاس می دانند و با این نیرنگ، سقیفه را توجیه می کنند.
وی تاکید کرد: برای هدایت جامعه، منبع، قرآن کریم است که حبل آویخته به آسمان است بنابراین قرآن محوری باید کار اصلی حوزه باشد.
وی تاکید کرد: فقه و اصول خیلی با قرآن مرتبط نیست و کسانی می‌توانند به درجات بالای علمی در حوزه برسند بدون اینکه به قرآن مراجعه کرده باشند بنابراین باید قرآن‌محوری در میان حوزویان وجود داشته باشد؛ الان بار قرآن در حوزه بر روی دوش استادان تفسیر و علوم قرآنی است و اولین بحث و درس باید قرآن باشد.
وی تاکید کرد: نگذارید المیزان تنها بماند؛ اگر علامه بود  یک المیزان دیگر برای ما می‌نوشت و الان نیز این کار بر عهده ما هست و نگوییم سخنان، گفته شده است زیرا قرآن بی پایان است.
captcha