تشکیل کمیته حمایت از زلزله‌زدگان توسط جامعه قرآنی/ اعزام نمایندگانی برای احصای نیازها
کد خبر: 3668367
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
رحیم قربانی خبر داد:

تشکیل کمیته حمایت از زلزله‌زدگان توسط جامعه قرآنی/ اعزام نمایندگانی برای احصای نیازها

گروه فعالیت‌های قرآنی: رحیم قربانی از تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان غرب کشور خبر داد و گفت: این کمیته سه عضو دارد و طی روزهای آینده نمایندگانی را به استان کرمانشاه اعزام می‌کند تا نیازهای اساسی زلزله زدگان احصا شود.

رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تشکیل کمیته‌ای سه نفره برای پیگیری حمایت‌ها و احصاء نیازهای مناطق زلزله‌زده غرب کشور، گفت: انتظار می رود که جامعه قرآنی همواره در فعالیت های مختلف در کشور حضور پرشور و پیشتازی داشته باشند تا به عنوان بخش الگوده جامعه به سایر اقشار در مواقع بحرانی الگودهی نماید.
وی با اشاره به اینکه همیشه در مواقع حساس باید قرآنی‌ها مواضع خود را اعلام کنند، افزود: مسائل مهمی که برای کشور رخ می دهد باید همراه با موضع گیری های خاص جامعه قرآنی باشد و حتی در مواردی وارد عمل نیز بشوند تا به جامعه ای جریان ساز تبدیل شوند.
قربانی در ادامه به زلزله اخیر غرب کشور اشاره و اظهار کرد: بعد از وقوع این زلزله انتظار می رفت جامعه قرآنی زودتر از هر وقت دیگری به صورت هماهنگ و گسترده وارد کار شود و با انجام دادن اقدامات ویژه‌ای جریان سازی کند. در این زمینه هم از نهادهای دولتی، هم از نهادهای مردمی و هم از فعالان جامعه قرآنی انتظار می رفت تا حضور پررنگ‌تر و منسجم تری داشته باشند.  
رئیس دارالقرآن بسیج کشور با تأکید بر اینکه احساس می شود، آنگونه که بایسته و شایسته بود قرآنی‌ها وارد عرصه نشدند، گفت: البته جای تشکر از بسیاری از عزیزان وجود دارد که به صورت خودجوش و آتش به اختیارانه وارد شدند و کمک‌ها و حمایت‌هایی را صورت دادند.  
وی بیان کرد: بر همین اساس جهت انسجام و هماهنگی و برنامه ریزی بهتر برای هدایت کمک‌های جامعه قرآنی برای زلزله زدگان منطقه غرب کشور، در جلسه اخیر مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد تا یک کمیته سه نفره متشکل از یکی از معاونان شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مدیر عامل اتحادیه تشکل های قرآنی مردم نهاد و رئیس دارالقرآن بسیج تشکل شود تا تصمیمات و هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد.
این عضو کمیته سه نفره حمایت از زلزله زدگان غرب کشور بیان کرد: روز گذشته این موضوع ابلاغ شد و همان روز نیز جلسه ای با حضور اعضای این کمیته تشکیل شد. در این جلسه کلیات و انتظاراتی که از جامعه قرآنی وجود دارد و نیز نیازهای اساسی مناطق زلزله زده و نحوه کمک‌رسانی جامعه قرآنی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین نحوه حضور در منطقه و نوع خدمات قرآنی و سایر حمایت‌هایی که می‌توان در آنجا انجام داد مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. بر همین اساس پیشنهاداتی برای فعالیت های مختلف اعم از قرآنی و دیگر خدمات مطرح شد.
قربانی با اشاره به اینکه حضور جامعه قرآنی در چنینی بحران‌هایی مهم است تا کمک های ویژه ای داشته باشند و در عین حال خدمات قرآنی نیز ارائه دهند، افزود: در جلسه روز گذشته کلیات و مواردی مصوب شد و در جلسات آتی نیز موارد دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد.
وی به اعزام نمایندگانی از جامعه قرآنی در هفته آینده به مناطق زلزله زده برای احصاء نیازها و بررسی موارد مورد نیاز حمایتی خبر داد و گفت: در اوج زلزله کارهای مربوط به آواربرداری، امداد و نجات، اسکان موقت و دائم و نیازهای اولیه ضرورتی تر از هر چیزی است که این موارد به مرور فراموش می شود.
رئیس دارالقرآن بسیج با بیان اینکه حمایت‌ها و خدماتی که این کمیته احصاء خواهد کرد محدود به حمایت های قرآنی نخواهد بود و حمایت های ضروری را شامل می شود، افزود: امیدوارم با اعلامی که از سوی این کمیته به زودی صورت خواهد گرفت شاهد حمایت و حضور گسترده جامعه قرآنی از این مناطق زلزله زده باشیم تا به این ترتیب ادای دینی به مردم زلزله زده داشته باشیم.  
عضو کمیته قرآنی حمایت از زلزله زدگان غرب کشور در ادامه تصریح کرد: این کمیته می خواهد خدمات را هماهنگ کند تا با توجه به نیازهای اهالی منطقه آنها را ارائه دهد. این نیازها و حمایت‌ها نیز محدود نبوده و علاوه بر حمایت های قرآنی و ... شامل هر نوع حمایت دیگری نیز می شود.
وی در ادامه در پاسخ به دائمی یا موقتی بودن فعالیت این کمیته نیز بر لزوم تشکیل کمیته ای دائمی برای در صحنه بودن فعالان قرآنی اشاره کرد و گفت: خلایی که در جامعه قرآنی ما اعم از دولتی و مردمی و ... مشهود است این است که سیستم، گروه، کمیته و کارگروهی که در مواقع ضروری به موقع وارد عمل شود، وجود ندارد. مواقعی پیش می آید که یک سری مواضع و واکنش‌ها باید از سوی جامعه قرآنی نشان داده شود اما چون کمیته و یا ستادی برای هماهنگی این کار وجود ندارد، هیچ واکنشی از سوی جامعه قرآنی به آن اتفاق خاص نشان داده نمی شود. این خلأ وجود دارد و برای چنین کاری نیازمندیم تا کارگروه و کمیته ای به طور دائمی فعالیت داشته باشد و همه فعالیت‌ها را رصد و مطالعه کند.
قربانی در پایان خاطرنشان کرد: این کمیته و ستاد می تواند کارگروه های کوچکتری داشته باشد تا در مواقع ضروری همچون زلزله و .. فعالیت کند و با حصول نتیجه کار آن پایان یابد. در زمینه این کمیته سه نفره نیز شرایط به همین نحو است و به محض اتمام خدمات رسانی از سوی کمیته فعالیت آن نیز به پایان خواهد رسید.
captcha