39 کتابخانه کردستان دارای بخش مستقل کودک است
کد خبر: 3668835
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

39 کتابخانه کردستان دارای بخش مستقل کودک است

گروه فرهنگی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه تمامی کتابخانه های عمومی نهادی در کردستان دارای بخش کودک هستند، گفت: 39 کتابخانه دارای بخش مستقل کودک است و بقیه به صورت کنار مجموعه فعالیت می کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان امروز، 11 آذرماه در آیین اختتامیه کارگاه آموزشی مهارت‌های قصه گویی با حضور کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کردستان برگزار شد، با اشاره به نقش مهم آموزش کودکان در آینده کشور، اظهار کرد: کودکان آینده‌‌سازان کشور هستند بنابراین تربیت و پرورش روح و فکر آن‌ها به بهترین نحو امری ضروری است.

وی افزود: شناسایی استعدادها و ظرفیت های افراد در دوران کودکی می تواند مسیر زندگی آن ها را در آینده مشخص کند و این امر آینده ای روشن را برای فرد و جامعه رقم می زند.

احمدی نقش مهم کتابخانه‌های عمومی در هدایت کودک به سمت و سوی مطالعه و فعالیت های فرهنگی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: این نهاد فرهنگی مانند خانواده و آموزش و پرورش نقش مهمی در شکل گیری شخصیت کودک دارد.

وی بیان کرد: در صورتی که فرهنگ کتابخوانی در دوران کودکی در فرد نهادینه شود این امر نویدبخش جامعه ای روشنگر و با سواد برای آینده ی کشور است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان اعلام کرد: بر این اساس راه اندازی و توسعه بخش کودک با ویژگی های منحصر به فرد و منابع مربوط به این رده سنی از اولویت های اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان است.

وی با اشاره به اینکه تمامی کتابخانه های عمومی نهادی در کردستان دارای بخش کودک هستند، ادامه داد: 39 کتابخانه دارای بخش مستقل کودک است و بقیه به صورت کنار مجموعه فعالیت می‌کنند.

دکتر احمدی با تأکید بر اینکه کتابداران بخش کودک باید محیطی جذاب برای کودکان فراهم آورند، بیان کرد: کتابداران باید با جذاب سازی محیط کتابخانه و همچنین توجه ویژه به نحوه رفتار با کودک زمینه را برای توجه بیشتر این رده سنی به کتابخانه ها فراهم سازند.

وی گفت: نحوه رفتار کتابدار با مخاطبان بسیار مهم است و در واقع شیوه رفتار او می تواند نقش اثرگذاری در جذب اقشار مختلف جامعه به سمت و سوی کتابخوانی و مطالعه داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان عنوان کرد: برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای کتابداران شاغل در بخش کودک از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان است که در آینده نیز ادامه می یابد.

در ادامه این کارگاه آموزشی شاهدخت موسی زاده، مدرس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با اشاره به نقش مهم قصه گویی در تربیت شخصیت کودکان، عنوان کرد: کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی می توانند با برنامه های فرهنگی مناسب در  تربیت آینده سازان کشور نقش مهمی داشته باشند.

وی یادآور شد: در این کارگاه آموزشی  به ارائه تکنیک‌های قصه‌گویی شامل فن بیان، زبان بدن و استفاده مناسب از واژه ها و کلمات به شرکت‌کنندگان پرداخته شد.

 

captcha