مهجور ماندن نخبگان دینی؛ به واسطه محترم نشماردن فرصت‌ها و گرفتار تکرار شدن
کد خبر: 3669066
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
محسن ایمانی:

مهجور ماندن نخبگان دینی؛ به واسطه محترم نشماردن فرصت‌ها و گرفتار تکرار شدن

گروه جامعه: یک استاد علوم تربیتی از جمله عواملی که سبب مهجور ماندن نخبگان دینی می‌شود را محترم نشماردن فرصت‌ها و گرفتار تکرار شدن دانست.

محسن ایمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تشریح چرایی و چگونگی الگوسازی از نخبگان دینی پرداخت و گفت: نخبگان به خودی خود دارای نقش الگویی هستند و ما باید درصدد ایجاد ساز و کارهای لازم برای معرفی و بارز کردن این افراد و بیان تأثیراتی که بر جامعه و محیط پیرامون خود داشته‌اند، باشیم.

وی درک شایستگی‌های نخبگان دینی را راهی برای الگوگیری صحیح دانست و اظهار کرد: منزلت اجتماعی افرادی که در زمینه‌های دینی و قرآنی دارای تبحر و اثرگذاری بوده‌اند باید به روش‌های به روز بیان شود؛ برخی از روحانیون برجسته در تاریخ زیسته‌اند که منش و سبک زندگی آنان برای تمام ادوار و دوران‌ها می‌تواند آموزنده و جذاب باشد به شرط آنکه نحوه بیان را آموخته باشیم.

ایمانی ادامه داد: به طور مثال زندگی فردی و خانوادگی علامه طباطبایی برای تمام قشرها درس عبرت به همراه دارد؛ به نحوی که نحوه معیشت و کسب روزی ایشان می‌تواند برای جوانان و حتی رفتار همسر ایشان در کمک رسانی به روند علم آموزی می‌تواند برای بانوان به عنوان نقشی اثرگذار در زندگی خانوادگی مورد توجه قرار گیرد. این امر نه تنها سبب آشنایی قشر جوان با مشقت‌هایی که برخی روحانیون دینی متحمل شده‌اند می‌شود، بلکه با انسانی جامع الاطراف آشنایی پیدا می‌کنند.

این استاد دانشگاه معرفی آثار و دست نوشته‌ها و سخنرانی افرادی که به عنوان نخبه دینی در تاریخ گذشته و معاصر شناخته شده هستند را یکی از ضرورت‌های موجود برشمرد و گفت: برخی الگوهای مطرح در جامعه امروز از ارزش تقلید برخوردار نیستند اما از جاذبه‌های هنری برای بیان آن استفاده می‌شود و جذابیت بیشتری می‌یابد.

ایمانی روایتگری زندگی نخبگان دینی را نیازمند استفاده از ظرفیت‌های هنری خواند و گفت: آثار این افراد را می‌توان به چاپ رساند اما در دنیای امروز که مطالعه رو به کاهش است و جوانان مایل به استفاده از ابزار و تکنولوژی روز هستند باید از کتاب‌های گویا بهره بگیریم. به طور کلی برجسته سازی و معرفی آثار که سبب از بین رفتن مهجوریت و گمنامی شود را می‌توان یکی از بهترین راهکارها دانست.

وی بر محترم شمردن فرصت‌ها برای معرفی نخبگان دینی تأکید و تصریح کرد: گاهی ما قصد معرفی و برجسته کردن یک فرد را به عنوان نخبه دینی داریم اما زمان اجرایی کردن این برنامه را به درستی تشخیص نمی‌دهیم. ساعت‌های نیمه شب و استراحت مردم زمان مناسبی برای پخش این دست از برنامه‌ها نیست بلکه باید با هنرمندی و ظرافت از ساعاتی که تلویزیون و رادیو از بیشترین مخاطب برخوردار هستند بهره ببریم.

این استاد دانشگاه سلیقه گرایی را نیز در عدم معرفی بهینه الگوهای دینی مؤثر خواند و گفت: گاهی مسئولان مربوطه بخش‌هایی از زندگی یک فرد را به نمایش می‌گذارند که از جذابیت خاصی برخوردار نیست در صورتی که شاید در بخش‌های دیگر شخصیت وجودی ایشان شاخص‌های متمایز کننده و جذاب‌تری وجود داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: بدسلیقگی برخی افراد سبب می‌شود بخش‌های عادی زندگی روزمره نخبگان بیان و از نکات طلایی غفلت شود. همچنین گاهی در معرفی الگوها دچار تکرار می‌شویم و یه گروه خاص را مدنظر قرار می‌دهیم در صورتی که طیف وسیعی از افراد هستند که باید معرفی شوند.

این استاد علوم تربیتی بر ضرورت توجه به ذائقه جوانان نیز در معرفی نخبگان دینی تأکید و تصریح کرد: در حال حاضر علم و فناوری از جذابیت‌های بیشتری برخوردار است و ما نخبگان دینی که پله‌های علم را به خوبی پیمودند کم نداریم. تغییر و تحولات جامعه باید مبنایی برای انتخاب معرفی نخبگان باشد تا گرایش جوانان را نیز به دنبال داشته باشد.
captcha