اهدای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام به دو دانشمند ایرانی و ترکیه‌ای
کد خبر: 3669269
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹

اهدای نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام به دو دانشمند ایرانی و ترکیه‌ای

گروه جامعه: نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام امروز، 12 آذرماه، در دومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) به دو دانشمند ایرانی و ترکیه‌ای اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) امروز ۱۲ آذرماه، در تالار وحدت تهران با حضور شخصیت‌های علمی جهان اسلام برگزار شد.

در این مراسم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، پروفسور سمیعی، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، حسن ظهور، رئیس کار گروه علمی جایزه مصطفی(ص) و مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاست گذاری جایزه مصطفی حضور داشتند.

دومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) با اجرای قطعه نمایش و موسیقی توسط ارکستر ملی ایران آغاز شد و سپس مهدی صفاری‌نیا، دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی فرصتی را فراهم آورده است تا همه در یک فعالیت علمی جهانی سهیم شوند، عنوان کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به همت اصحاب علم و فناوری مأموریت خود را ترغیب و حمایت از توسعه علم و فناوری قرار داده تا با اعطای جایزه جهانی مصطفی که یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی و فناوری در سطح جهان است از الگوهای علم و فناوری تجلیل کنند، الگوهایی که توامان ضمن نقش آفرینی در توسعه مرزهای دانش همتی شایسته را در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تصویر می‌کنند و نمادی درخور از عالم ارزشمند را در اجتماع تبیین می‌کند.

صفاری با بیان اینکه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در فعالیت‌های خود با اعطای جایزه مصطفی به عنوان نمونه موفق تلاش دارد کانونی برای توجه جهانیان به توانمندی‌های جهان اسلام ایجاد کنند و زمینه همکاری‌های علمی بین‌المللی را بیش از پیش فراهم آورد، تصریح کرد: این بنیاد قصد دارد زنجیره‌های ارزش‌آفرینی علم و فناوری را جاری سازد و با تبیین گفتمان علم و فناوری در سطح جامعه زمینه پرورش دانش‌آموزانی خلاق را موجب شود تا از آن وادی دانشجویانی تربیت یابند که از دانش، اندوخته‌ای ارزشمند برای رفع چالش‌های جامعه به ارمغان آورند.

حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی نیز در سخنانی کوتاه در دومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) گفت: جایزه مصطفی(ص) به عنوان بنیاد علمی و فناوری به منظور توسعه شبکه علمی  نقش آفرینی و پویایی تعاملات بین‌المللی فراخوان دوره دوم جایزه را به 363 موسسه و سازمان بین‌المللی و به هزار و 622 دانشمند برجسته در سطح جهان ارسال کرد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود.  وی با اشاره به اینکه علم نافع هیچگاه از مسلمانان دور نشد، عنوان کرد: حالا بار دیگر تاریخ به نظاره نشسته است و آنچه خواهیم کرد را قضاوت می‌کنند؛ باید که بار دیگر هم پیمان شویم تا تمدنی نوین را پایه گذار باشیم و نظریه‌پردازی علم و فناوری را مومنانه بر تارک جهان بنشانیم. بی شک قدرت و عزت و مرجعیت جهان اسلام به واسطه علم و دانش میسر خواهد بود، علمی که منشأ و خاستگاه آن همانند دوران طلایی تمدن اسلامی در تارک جهان اسلام نقش بسته باشد، از مغز‌های متفکر و با استعداد جوشیده و حاصل آن رفاه عمومی است.

جوانانی که بهره‌مندی از علم نافع را بلدند

معاون رئیس جمهور نکته مهم موجود را حضور جوانانی در ایران اسلامی برشمرد که به فردای روشن می‌اندیشند، پر از ایده اند و سرشار از خلاقیت؛ با سواداند و کارآفرینی را خوب می‌شناسند؛ بهره‌مندی از علم نافع را بلدند؛ دستان پرقدرت دارند و سری پرشور و می‌توانند راه‌های جدید و بسیاری را بسازند تا همه را به روز‌های خوب و آرام برسانند.

وی با بیان اینکه وظیفه همه ماست که به وارستگی این جوانان مومن ایمان بیاوریم، تصریح کرد: آنچه که غیر قابل ارزش گذاری است نوآوری است، بی‌گمان سلامت، امنیت و رفاه نوع بشر، اقتدار علمی، دانش محوری و پیشبرد فناوری جز با تعامل دانشمندانی برجسته محقق نمی‌شود. بنیاد علم و فناوری مصطفی در پی احیای تمدنی غنی و سرشار از علم و فرهنگ با تحول در پیشرفت علم و فناوری در جهان اسلام است.

تقدیر از ارول گلنبی و محمدامین شکراللهی

در این مراسم از آقای ارول گلنبی، دانشمند ترکیه‌ای که با مدلسازی ارزیابی عملکرد سیستم‌های کامپیوتری اثر خود را ارائه داده بود و محمدامین شکراللهی از ایران با ارائه اثری در زمینه کدهای رهرو تجلیل به عمل آمد و تندیس و هدیه ویژه به آنان اهدا شد.

پروفسور ارول گلنبه در دومین آئین اعطای جایزه مصطفی(ص) گفت: از عوامل جایزه مصطفی تشکر می‌کنم چرا که این جایزه را در علم و فناوری ارائه دادند. جایزه مصطفی جزو معدود نهادهایی است که این چنین جوایز با کیفیت علمی را به دانشمندان اعطا می‌کند.

پروفسور محمدامین شکراللهی، برگزیده دومین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) نیز که سخنرانی خود را به زبان انگلیسی انجام داد، گفت: با وجود تلاش‌ها و کارهای بسیار خود را هنوز در مسیر یادگیری می‌دانم و تحصیل جایزه مصطفی (ص) بار دیگر این موضوع را برای من یادآوری کرد.

 

captcha