به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز ۱۲ آذرماه در ادامه تفسیر سوره زمر با بیان اینکه کسب معرفت الهی و توجه به حقیقت عالم، منشا علم است گفت: به همین دلیل خداوند میان افرادی که میدانند با کسانی که نمیدانند تفاوت قائل شده و آن دو گروه را مساوی هم نمیداند.
وی افزود: ایمان، فعل اختیاری انسان است و اگر مرتبهای از علم برای انسان، ایجاد و ایمانی در او پیدا شد و انسان به واسطه ایمان، عمل خوبی را انجام داد خود این چرخه مقدمه کسب علم بیشتر است و انسان را به مراتب والاتر خواهد برد.
آیتالله هادوی تهرانی با بیان اینکه پیامبر در معراج به والاترین مراتب رسید گفت: در وصف نبی اعظم فرمود: ایشان آنقدر بالا رفت که به قاب قوسین رسید و دل آنچه را دید انکار نکرد، و به همه حقایقی که دید باور کرد که البته این ظرفیت عظیمی میخواهد.
وی افزود: برعکس نیز اگر انسان بابی را که بر او باز شده بر خود ببندد هر چه را دارد از دست میدهد و اگر خدا ما را به حال خود رها کند هیچ چیزی برای ما باقی نخواهد ماند بنابراین کسانی که اهل پوسته و ظاهر نیستند و اهل ذکر هستند مفاهیم الهی در آنان اثر خواهد کرد.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» بیان کرد: وقتی انسان ایمان را انتخاب کرد و اعمال جوارحی وی نیز عمل صالح بود آثار مخصوص به خود را خواهد داشت و بر عکس.
وی افزود: اینکه ما توقع داشته باشیم آب را روی آتش بگذاریم و یخ بزند تصور بیهوده و باطلی است، ولی برخی اوقات ما کارهایی میکنیم که از مصادیق فجور است، ولی توقع داریم آثار ایمان بر آن مترتب شود.
آیتالله هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند فرمود: هر کسی هر کاری میکند به تناسب آن اثر برای او مترتب میشود البته گاهی در مصداق اشتباه میکند که در اینجا بحث متفاوتی است و ممکن است فعلی، باطل باشد، ولی ثواب بر آن مترتب شود بنابراین، اینکه تصور کنیم عمل باطل به نتیجه حق برسد، توهم است.