تصور بهشتی‌بودن با وجود گناه توهم است
کد خبر: 3669342
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

تصور بهشتی‌بودن با وجود گناه توهم است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه برای هر ایمان و عمل صالح، آثاری مترتب است تاکید کرد: بنابراین تصور اینکه ما با وجود انجام گناهان می‌توانیم بهشتی شویم بیشتر به توهم نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز ۱۲ آذرماه در ادامه تفسیر سوره زمر با بیان اینکه کسب معرفت الهی و توجه به حقیقت عالم، منشا علم است گفت: به همین دلیل خداوند میان افرادی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند تفاوت قائل شده و آن دو گروه را مساوی هم نمی‌داند.
وی افزود: ایمان، فعل اختیاری انسان است و اگر مرتبه‌ای از علم برای انسان، ایجاد و ایمانی در او پیدا شد و انسان به واسطه ایمان، عمل خوبی را انجام داد خود این چرخه مقدمه کسب علم بیشتر است و انسان را به مراتب والاتر خواهد برد.
آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه پیامبر در معراج به والاترین مراتب رسید گفت: در وصف نبی اعظم فرمود: ایشان آنقدر بالا رفت که به قاب قوسین رسید و دل آنچه را دید انکار نکرد، و به همه حقایقی که دید باور کرد که البته این ظرفیت عظیمی می‌خواهد.
وی افزود: برعکس نیز اگر انسان بابی را که بر او باز شده بر خود ببندد هر چه را دارد از دست می‌دهد و اگر خدا ما را به حال خود رها کند هیچ چیزی برای ما باقی نخواهد ماند بنابراین کسانی که اهل پوسته و ظاهر نیستند و اهل ذکر هستند مفاهیم الهی در آنان اثر خواهد کرد.
وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» بیان کرد: وقتی انسان ایمان را انتخاب کرد و اعمال جوارحی وی نیز عمل صالح بود آثار مخصوص به خود را خواهد داشت و بر عکس.
وی افزود: اینکه ما توقع داشته باشیم آب را روی آتش بگذاریم و یخ بزند تصور بیهوده و باطلی است، ولی برخی اوقات ما کار‌هایی می‌کنیم که از مصادیق فجور است، ولی توقع داریم آثار ایمان بر آن مترتب شود.
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند فرمود: هر کسی هر کاری می‌کند به تناسب آن اثر برای او مترتب می‌شود البته گاهی در مصداق اشتباه می‌کند که در اینجا بحث متفاوتی است و ممکن است فعلی، باطل باشد، ولی ثواب بر آن مترتب شود بنابراین، اینکه تصور کنیم عمل باطل به نتیجه حق برسد، توهم است.
captcha