معاونت قرآن وزارت ارشاد به دنبال انحصارطلبی نیست
کد خبر: 3669480
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴

معاونت قرآن وزارت ارشاد به دنبال انحصارطلبی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک مدیران کل اوقاف و امور خیریه و نیز ارشاد استان‌ها با موضوع آزمون سراسری حفظ قرآن بر این موضوع که در معاونت قرآن به دنبال انحصارطلبی نیستیم، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست مشترک مدیران کل اوقاف و ارشاد استان های سراسر کشور صبح امروز، 13 آذرماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف برگزار شد.
در ابتدای این نشست مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بخش‌هایی از دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری قرآن تشریح کرد.
در ادامه نیز حجت‌الاسلام سید‌مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برگزاری آزمون مشترک حفظ و مفاهیم قرآن با وزارت ارشاد، گفت: این اتحاد و هم‌افزایی در برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن توسط سازمان اوقاف و وزارت ارشاد صورت گرفته است که می‌تواند اثرات مطلوبی به دنبال داشته باشد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به تشکیل شورای هماهنگی در هر استان اشاره و اظهار کرد: در این شورا برنامه‌ها بر اساس وظایف فعالیت‌ها پیش می‌رود. البته هنوز شیوه‌نامه جوایز را نهایی نکردیم که امیدواریم بزودی تکمیل و ابلاغ شود.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از هزینه بالای آزمون در اوقاف خبر داد و گفت: به طور حتم برای برپایی آزمون‌ها هزینه زیادی می‌شود، که این هم‌افزایی نوعی صرفه‌جویی به شمار می‌رود که امیدواریم این صرفه‌جویی‌ها برای حمایت از حفظ قرآن در اختیار مؤسسات و نهادها هزینه شود.
وی با بیان اینکه جوایزی که به برگزیدگان تعلق می‌گیرد باید نسبت به قبل چشمگیر باشد، گفت: شرکت‌کنندگان باید امسال با انگیزه بیشتری در این ازمون شرکت کنند و با این هم‌افزایی به برگزیدگان جوایز قابل توجهی تعلق گیرد.
در ادامه این نشست مشترک عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد طی سخنانی ضمن تبریک ولادت خاتم‌المرسلین حضرت محمد(ص) به آیات 45 و 46 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: اخلاق و ویژگی‌های پیامبر در این آیات جمع شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ارزش علم ما معلمان قرآن به قرآن است و چیزی ارزشمندتر و خواستنی‌تر از قرآن نمی‌توان تصور کرد. ما مفتخر به آموزش و آموختن قرآن کریم هستیم. امیدوارم قرآن را برای خود بیاموزیم و آن را سرلوحه خودمان قرار دهیم مانند پیامبر(ص) که قرآن در ایشان متجلی شده بود. پیامبر تنها خود را نساخته بود بلکه کار ساختن دیگران را نیز انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه اگر انگیزه‌های الهی نباشد دعوت دینی معنا پیدا نمی‌کند و ارزش الهی نمی‌یابد، افزود: در قرآن آمده است که ای پیامبر تو مشعل فروزان و مصباح منیر فراروی بشریت هستی، سراج منیر بودن پیامبر و انوار الهی بودن ائمه اطهار(ع) مورد تردید نیست، اما ما نیز باید خودمان بخواهیم و خودمان را در این مسیر قرار دهیم.
فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در همین مدت و قبل از قبول رسمی مسئولیت با وزیر محترم ارشاد گفت‌وگوهایی داشتم و هم‌افزایی و دوری از موازی‌کاری را سرلوحه اقدامات خود معرفی کردم. اعلام کردم که مسئولان قرآنی باید تلاش کنیم از موازی‌کاری‌ها کم کنیم و به محتوا بیشتر بپردازیم.
معاون قرآنی وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: در دوره گذشته با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد کار ادغام دو اتحادیه قرآنی صورت گرفت که کار اثرگذاری بود.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه پیش بینی می شد امسال تنها مقدمات این ادغام صورت بگیرد، بیان کرد: خداوند توفیق داد که آزمون سراسری قرآن نیز ادغام شود، ما ابتدا تصور داشتیم تا امسال مقدمات صورت گیرد و از سال آینده کارها انجام شود. با وجود همکاری‌های زیاد این کار به امسال موکول شد و همه چیز هماهنگ شد.
وی با تأکید بر اینکه ما در معاونت به دنبال انحصار‌طلبی نبوده و نیستیم، افزود: با شناختی که از دوستان داشتم احساس کردم ما هیچ فرقی بین ارشاد و اوقاف برای اجرای آزمون قائل نیستیم هر آنچه مسئولیت قبلاً وجود داشته است، الان هم وجود دارد.
وی با اشاره به یکی از آیات قرآن که بر انجام کارهای جمعی تاکید دارد، بیان کرد: ممکن است ما یا دوستان ما در سازمان اوقاف دلبستگی‌هایی به کار داشته باشیم با این وجود ادامه فعالیت فردی ممکن بود اما مطلوب نبود. ما این را به مثابه کاری تعریف کنیم که قرآن از آن تعبیر به قیام‌الله تعبیر کرده است.

captcha