شاخص‌های اخلاقی 50 سال آینده همچنان خانواده را محور قرار می‌دهد/ وضعیت نگران‌کننده آسیب‌های اجتماعی در ایران
کد خبر: 3669771
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
معین عنوان کرد:

شاخص‌های اخلاقی 50 سال آینده همچنان خانواده را محور قرار می‌دهد/ وضعیت نگران‌کننده آسیب‌های اجتماعی در ایران

گروه سلامت: رئیس کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری با اشاره به اهمیت بررسی هنجارهای اخلاقی طی همزمان با توسعه علم و فناوری خانواده را همچنان محوری‌ترین هنجار اخلاقی آینده دانست.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مصطفی معین، رئیس کنگره بین‌المللی اخلاق در علوم و فناوری در مراسم افتتاحیه این کنگره که ظهر امروز 13 آذرماه در محل کتابخانه ملی برگزار شد با اشاره به ولادت پیامبر مکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر ما مهمترین رسالت خود را ارتقاء اخلاق دانسته است. لیکن ضرورت دارد ما نیز به عنوان پیروان این پیامبر مسئله اخلاق را بسیار جدی بگیریم.

وی در ادامه به بررسی شاخص‌های صلح جهانی در اواخر قرن بیستم پرداخت و اظهار کرد: در سال 2016 بالغ بر 618 هزار میلیارد دلار خرج تسلیهات نظامی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 1996 در یک پروژه هزاره پانزده چالش اصلی جهان شامل محیط زیست، جنگ، آلودگی‌های منابع مورد بررسی قرار گرفت عنوان کرد: یکی از مهمترین این چالش‌ها اخلاق بود. در این رابطه سوالی مطرح شد که اصول اخلاقی چگونه در تصمیم گیری‌های جهانی تاثیر می‌گذارد.

معین تاکید کرد: همیشه در طب تاکید می‌کنیم که پیشگیری مهمتر از درمان است لذا با بررسی چالش‌های اخلاقی در 50 سال آینده که مسائل جدیدی وجود دارد می‌توان این چالش‌ها را برطرف کرد.

وزیر اسبق علوم با اشاره به یک نظر سنجی در رابطه با عوامل تاثیر گذار و تغییر دهنده ارزش‌های اخلاقی عنوان کرد: هنوز خانواده و باورهای مذهبی نقش کانونی در ارزش‌های اخلاقی را دارا است. همچنین ناسازگاری میان گروه‌های مذهبی و غیر مذهبی و درون خود گروه‌های مذهبی دامن زدن رسانه‌های به خشونت و سوانح طبیعی و غیر طبیعی نقش زیادی در تغییر ارزش‌های اخلاقی ایفا می‌کند.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: جمع بندی نظرها در این رابطه و اینکه مهمترین هنجارهای اخلاقی در آینده چیست بر این امر دلالت می‌کرد که اولویت به ترتیب با خانواده، آزادی، مسئولیت و پاسخ گویی، دموکراسی، همبستگی، حفظ محیط زیست، عدالت، مهربانی، عشق به انسان حیوان و طبیعت، امنیت، ارزش اندیشه و خیال ورزی و ارزش مهر ورزی به انسان از جمله هنجارهای اخلاقی آینده جوامع هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در میان 143 کشور جهان دارای رتبه 117 در شاخص کامیابی و نیک بختی قرار دارد گفت: این شاخص برای ما که دارای منابع انسانی، دین مهربانی و فرهنگ غنی هستیم شاخص مناسبی نیست. نوروژ، نیوزلند، سوئیس و سوئد به ترتیب شاخص‌های بهتری دارند. از نظر آسیب‌های اجتماعی نیز که در راس آنها آسیب‌های اخلاقی قرار دارد جایگاه ایران جایگاه سختی داشته و تنها یک قدم با وضعیت بحرانی فاصله داریم.

معین یاد آور شد: خشونت در برابر زنان نیز شاخص دیگری از آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی است که با توجه به نقش مادر در کانون خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد و سعی در رفع این آسیب اجتماعی داشته باشیم، به طور کلی آسیا و آفریقا وضعیت مناسبی در رابطه با شاخص‌های خشونت علیه زنان ندارد.

 

captcha