تجلی عطوفت و دلسوزی پیامبر اسلام(ص) در قرآن/رسول خدا غریبه نیست
کد خبر: 3670057
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۳

تجلی عطوفت و دلسوزی پیامبر اسلام(ص) در قرآن/رسول خدا غریبه نیست

گروه معارف: حجت الاسلام سعدی با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره توبه گفت: رسول مکرم اسلام(ص) نسبت به رسالت خود احساس مسئولیت و نسبت به مردم دلسوزی داشتند، سختی های مردم ایشان را آزار می داد و دوست داشتند مردم از فضیلت ها عقب نمانند، خصوصا به مومنان به دیده عطوفت نگاه می کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید سعدی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با اشاره به آیه شریفه «لقد جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِٱلْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَّحِيم؛ همانا پیامبری از خودتان به سوی شما آمده است كه آنچه شما را برنجاند بر او سخت است، بر هدایت شما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است»(آیه 128 سوره توبه) اظهار کرد: این آیه اشاره به این مطلب دارد که پیغمبر اکرم(ص) از خود مردم بوده است. در این آیه چند نکته مهم وجود دارد که بیان می کنیم. 

وی اظهار کرد: نکته اول درباره کلمه «جاﺀکم» است، این کلمه در آیه فوق به این معناست که رسول خداوند به سوی همه آمده است و اختصاص به طایفه، قوم و رنگ و جغرافیای خاصی ندارد و این مطلب با تأکید آمده که پیغمبر(ص) صاحب مأموریت است و مأموریت ایشان شامل همه است و همه اگر می‌خواهند پیام الهی را بشنوند باید به کلمات ایشان گوش دهند و توجه بکنند که پیامبر مکرم اسلام(ص) چه نکاتی را بیان می کنند.

سعدی ادامه داد: نکته دیگر در این آیه کلمه «رسول» است. رسول به معنی صاحب پیغام نیست، بلکه به معنی حامل پیغام است. درست است که پیامبر خود به این رسالت مؤمن بوده است و آیات دیگر قرآن اشاره می کند به اینکه ایمان پیغمبر نسبت به محتوای رسالت خود از همه بیشتر و بالاتر بوده است، یعنی ایشان مأمور معذور نبوده بلکه مأموری بودند که نسبت به رسالت خود مسئولیت داشتند و نسبت به آن دلسوزی می کردند. 

مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز گفت: نکته سوم اینکه رسول خدا غریبه نیست؛ «من أنفسکم» از جنس مردم است، وقتی می گوییم از جنس مردم است منظور از این معنی، اصطلاح سیاسی آن نیست؛ بلکه منظورمان این است که ایشان انسانی است مثل بقیه انسان‌ها و اگر دعوت به مطلبی می‌کند متوجه امکانات محدود بشری است و توانایی‌ها و ناتوانایی‌های بشری در مورد خود ایشان هم صادق است و کسی نمی‌تواند بهانه بیاورد که من نیازهایی داریم که در رسالت ایشان دیده نشده است.

وی افزود: خود پیامبر(ص) بشر بود و نیاز و احساس و محدودیت بشری داشته است و با وجود آنها به محتوای رسالت مؤمن و معتقد شده است، چون دیده اند که این راه نجات است و آیه ای که می فرماید «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنی» به این مطلب اشاره دارد. 

سعدی گفت: ادامه آیه مختصات دیگری برای رسول اکرم(ص) مطرح کرده است و می فرماید سختی‌های شما برای پیامبر(ص) سخت است، پس پیامبر تکلیف به مالایطاق(کار مشکل) نمی‌کند و نسبت به شما آنقدر دلسوز است که دوست دارد هر چه زودتر به ایمان و کمال برسید، دوست دارد از این فضیلت ها عقب نمانید، دوست دارد امتیازات مادی و معنوی اسلام شامل حال همه شود و دنیا و آخرت همه آباد گردد.

مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز با اشاره به جمله پایانی آیه گفت: پیغمبر(ص) خصوصاً نسبت به آنهایی که ایمان می‌آورند عطوفت داشت. پیامبر آن چنان عاطفه‌ای نسبت به مردم دارد که همه می دانند در لحظات پایان عمر تا زمانی که وعده نگرفت تمام شفاعت های او پذیرفته بشود، به جبرئیل اجازه نداد جان او را بگیرد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در دنیا زندگی پر رنج و محنتی داشت، گفت: پیغمبر حاضر بود این رنج را تحمل کند، به شرط اینکه بتواند اسباب ایمان همه مردم را فراهم کند،  خصوصاً مؤمنان مورد علاقه و محبت خاص پیامبر اکرم(ص) هستند و اگر بخواهیم توجه ایشان را به خود جلب کنیم لازم است لباس ایمان و اعتقاد تن کنیم.

سعدی در پایان اظهار کرد: این آیه مختصات رهبران الهی را بیان می‌کند که حامل رسالت هستند، صداقت دارند، نسبت به جامعه بشری احساس مسئولیت می‌کنند، دوست دارند مردم به کمال برسند و مؤمنان به رسالتشان مورد علاقه خاص آنها هستند.

captcha