انتقال سفارت به قدس آخرین ضربه به حیات سیاسی آمریکا در غرب آسیا است
کد خبر: 3670462
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
علی اکبر ولایتی:

انتقال سفارت به قدس آخرین ضربه به حیات سیاسی آمریکا در غرب آسیا است

گروه سیاسی: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: اخیراً رئیس‌جمهور زیاده‌خواه و مهاجم آمریکا دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است؛ ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمی­ گذرد که هیأت حاکمه آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد؛ زیرا که خشم یک و نیم میلیارد مسلمان را علیه خویش مشتعل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی اکبر ولایتی در اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شده، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت پیامبر رحمت محمد مصطفی (ص) و میلاد فرزند بزرگوار ایشان، موسس مکتب جعفری، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام گفت: هفته وحدت را که یادگار پیر فرزانه انقلاب و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است و همچنین وحدت و اخوت را از آموزه‌های مهم دین مبین اسلام دانست.
وی ادامه داد: وحدت و تفرقه به‌عنوان یکی از عوامل اساسی مؤثر در اعتلا و انحطاط امت‌های اسلامی مطرح است. قرآن کریم، وحدت و پیشگیری از هرگونه تفرقه و اختلاف را فلسفه تشریع دین و بعثت انبیاء الهی معرفی کرده و همگان را به وحدت که عامل پیشرفت و تعالی معنوی و مادی مسلمانان در ابعاد مختلف وجودی است، فرا می‌­خواند.
ولایتی افزود: مفاهیمی، چون «واعتصموا...»، «تعاونوا...»، «اصلحوا...» (نساء/ ۱۶۴)، «اصلاح بین الناس...»، «الَّف بینهم...»، «امّةٌ واحدة...»، «امّة وسط...»، «حزب الله»، «صبغة الله...» (بقره/۱۲۸) و «اخوة» که در جای جایِ قرآن بیان شده است، دلیل مبرهنی بر اهمیت وحدت نزد خداوند متعال است. البته کشور‌های اسلامی که دوران حساسی را سپری می­‌کنند، علی­رغم علم به اهمیتِ نقش وحدت و تفرقه در تعالی و انحطاط امت­‌ها، بنا به دلایل متعدد که عمدتاً ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» و «توطئه» است، همچنان گرفتار تفرقه و جدال و اختلاف هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز جهان اسلام در اثر سیاست­‌های نظام سلطه و استکبار و همچنین غفلت خواسته یا ناخواسته برخی از حکام مرتجع، به آبستن حوادث تلخ و خاستگاه بحران­‌های متعدد در عرصه­‌های گوناگون وجودی تبدیل شده است که تاکنون نیز جز خسران و ضرر، چیز دیگری در پی نداشته است. هم‌اکنون وحدت و برادری و تعمیق و تعمیم آن به تمام سطوح و طبقات مختلف مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، نیاز راهبردی برای رهایی و عبور از شرایط دشوار کنونی است. کما اینکه تقریب مذاهب اسلامی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زمینه ساز تمدن اسلامی است که یکی از ساز و کار‌های مهم آن، وحدت تمامی مسلمانان در برابر دشمنان قسم‌خورده و استکبار جهانی است. مشکلات و معضلاتی که در سال‌های اخیر، شرایط متلاطمی را در جهان اسلام و بین‌الملل و دُوَل مسلمان ایجاد کرده است، ناشی از دو عنصر مهم «غفلت» از ضرورت‌ها و نیاز‌ها و مصالح عالی و همچنین «توطئه» قدرت‌ها و نقش­‌آفرینان زیاده‌خواه خارجی و در رأس آن‌ها نظام سلطه و رژیم صهیونیستی است.
وی ادامه داد: طرح­‌های ضد ثبات و امنیت، اقدامات بحران‌ساز، تنش­‌های قومی، مذهبی و فرقه­‌ای و جنگ­‌های نیابتی که در سال‌های اخیر در جهان اسلام و منطقه غرب آسیا بروز و ظهور داشته­‌اند و چالش­‌های عمده­‌ای را در پیش روی امت اسلام قرار داده­‌اند، مسائل تلخ و ناگواری هستند که ریشه آن‌ها را باید در سیاست­‌های استکباری، استعماری و استثماری آمریکا جستجو کرد که از جانب آمریکایی­‌ها و متحدان منطقه‌ای­‌شان، عمدتاً در جهت حفظ و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و رونق معاملات تسلیحاتی پیگیری می­‌شود. طرح‌های مذکور، ضمن اینکه انسجام در میان امت اسلام را دچار اختلال کرده، احیاء و تحقق تمدن نوین اسلامی را نیز با چالش مواجه ساخته است.
ولایتی در ادامه تأکید کرد: همان­طور که می­‌دانیم، از صدر اسلام تاکنون، فتنه‌گران و بدخواهان داخلی و خارجی، به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه‌افکنی در بین امت مسلمان بوده‌اند؛ تا از این طریق اهداف شوم و استعماری خویش را بر مسلمانان تحمیل نمایند، از این رهگذر، توجه به مشترکات و احترام به عوامل وحدت‌آفرین و دوری از عوامل تفرقه‌انگیز نقش بسزایی در ایجاد اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی خواهد داشت. تحولات و تغییرات شکل گرفته در سال‌های اخیر، مؤید تأکید و برنامه‌ریزی دشمنان بر این راهبرد در جهت انشقاق و تعمیق شکاف‌های عقیدتی، قومی، مذهبی، طایفه­‌ای در بین اقشار مختلف جوامع اسلامی دارد.
وی یادآور شد: اسلام کامل­‌ترین و جامع­‌ترین دین برای سعادت بشری است که در کلیه ابعاد و شئون زندگی بشری دارای هدف و برنامه می­‌باشد، و برای رساندن انسان به سرمنزل مقصود، قرآن و عترت را به‌عنوان بهترین الگو‌ها معرفی می­‌کند.
ولایتی گفت: لازمه دستیابی به سعادت بشری که همان جامعه آرمانی است که در آن پیشرفت، عمران و آبادانی را به همراه دارد، پیاده‌سازی قوانین اسلامی و همچنین جاری شدن سبک زندگی و سیره ائمه معصومین (علیهم السلام) در جامعه بشری است. مسلمانان جامعه بشری باید هوشیاری لازم خود را به دست آورند و با الگو گرفتن از آموزه­‌های قرآنی و همچنین سیره و سنت نبوی، جامعه اسلامی را از انحراف و رخوت دور کنند و ضمن ایجاد اتحاد و انسجام درونی، زمینه­‌های جهانی شدن آموزه­‌های اسلامی را در جامعه جهانی فراهم آورند. در این جهت، مسلمانان جهان باید با وحدت و حفظ انسجام درونی، در تقابل با استکبار جهانی، مقدمات ایجاد تمدن نوین اسلامی را برگرفته از آموزه‌های قرآنی و سنت و سیره اهل بیت (ع) فراهم آورند.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی، همان احیاء تمدن اسلامی است که اوج و شکوفایی آن در سده چهارم هجری بود که با عنوان «رنسانس اسلامی» شناخته می‌شود. اگرچه آغاز شکل‌گیری تمدن اسلامی با محوریت دین اسلام از شبه‌جزیره حجاز بود، اما جوامع و ملل مختلف در پیشرفت و تعالی آن نقش داشتند. به همین دلیل گفته‌شده است که زبان آن عربی، فکرش ایرانی، خیالش هندی، بازویش ترکی، اما دل‌وجانش اسلامی و انسانی است؛ بنابراین برای احیای تمدن اسلامی اهتمام تمام کشور‌ها و ملت‌های اسلامی لازم است و همه باید در بازشکوفایی آن شرکت فعال داشته باشند. تمدن اسلامی، با بعثت پیامبر اعظم شروع شد و با دستاورد‌های مختلفی که در زمینه‌های گوناگون محقق ساخت، توانست جایگاه والایی به خود اختصاص دهد. آنچه موجبات پیشرفت تمدن اسلامی را فراهم آورد، همانا توجه به تمام جنبه‌های مادی و معنوی بشر بود.
ولایتی افزود: تمدن‌سازی نوین، درواقع همان احیاء تمدن اسلامی است که با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه‌ها به آن معطوف گردیده است؛ یعنی احیاء عزت و کرامت انسان مسلمان در کنار برخورداری از دستاورد‌های علمی و تکنولوژیکی که می‌تواند نوید‌بخش ایجاد تمدنی نمونه باشد و تأکید بر عنصر پیشرفت همه‌جانبه به‌عنوان ماهیت واقعی تمدن نوین اسلامی که در واقع به معنای تأکید بر عنصر حرکت و تعالی در همه عرصه‌ها و همه جنبه‌های زندگی مادی و معنوی بشر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی است که ضمن پاسخگویی به نیاز‌های طبیعی و مادی انسان‌ها، بُعد معنوی و روحی آنان را به سمت کمال و سعادت راهنمایی می‌کند و این ساختار مطلوب که ریشه در برنامه‌های انسان‌ساز اسلامی دارد، نه‌تن‌ها بُعد مادی و سخت‌افزاری تمدن را نفی نمی‌کند، بلکه به آن جهت داده و آن‌را از آفاتی که بشر دچار آن شده است، مثل پوچ‌گرائی، عدم احساس امنیت، نابرابری و فقدان معنی در زندگی نجات خواهد داد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، در ابتدا باید بدانیم معنی و مفهوم تمدن نوین اسلامی چیست؟ می‌توان پیشرفت همه‌جانبه را به‌عنوان تمدن نوین اسلامی در نظر گرفته و هدف حرکت اسلامی را ایجاد یک تمدن نوین اسلامی دانست. درعین‌حال، باید در نظر داشت که پیشرفت برای همه‌ی کشور‌ها و همه جوامع عالم، یک الگو و یک معنای مطلق واحد ندارد. شرایط گوناگون اعم از شرایط تاریخی، جغرافیائی، جغرافیای سیاسی، طبیعی، انسانی و شرایط زمانی و مکانی در ایجاد مدل‌های پیشرفت، اثر می‌گذارد.
ولایتی یادآور شد: تمدن اسلامی در دوران شکوه و عظمت خویش خدمات فراوانی را به جامعه بشری ارزانی داشت و در حالیکه اروپا در قرون وُسطی اندیشمندان و صاحبان فکر و علوم خود را محاکمه و زندانی می‌کرد، دانشمندان علوم اسلامی، گام‌های مؤثری را در راه علم و پیشرفت جوامع بشری برداشته و خدمات قابل توجه‌ای به جوامع انسانی ارائه کردند؛ رسالت حوزه‌های علمیه در بعد معنوی تمدن نوین، پاسخگویی به نیاز‌های جدید نسل جوان شبهه‌زدایی، تربیت کادر‌های کلیدی و پرورش انسان­‌های پارسا، با تقوا و متخصص است. نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه­‌ها در تمدن نوین اسلامی برای گسترش علم و فناوری و تبدیل شدن جهان اسلام به مرجعیت علمی، الهام بخشی ارزش‌های اسلامی دین حنیف برای تمام جوامع بشری و تعمیق معنویت و بصیرت و ایجاد بستر لازم برای استقرار سبک زندگی اسلامی و تولید اندیشه و علوم اسلامی ناب است. دانشگاه‌ها نیز باید به عنوان بال دیگر، در عرصه جنبش نرم افزاری، تولید علم، تربیت نیرو‌های متعهد و متخصص و شکننده مرز‌های دانش و دست‌یابی به افق‌های علمی تراز اول دنیا نقش­‌آفرینی کنند.
ولایتی گفت: تمدن نوین اسلامی، تمدنی خدامحور، دین بنیاد و حق گراست و یکی از ملزومات و راهبرد‌های مهم آن، ایجاد همگرایی در جهان اسلام است. در حالیکه وحدت، زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی است، در این سو تمدن نوین اسلامی نیز بسترساز تحکیم و تقویت اتحاد و انسجام بین مسلمانان و کشور‌های اسلامی است که به عنوان ایده برتر می­‌تواند از طریق توانایی در جلب توجه و جذب ملت‌های مسلمان و متعاقب آن تأثیرگذاری نرم، روند پیشرفت و تعالی فکری، معنوی و مادی در میان ملل مسلمان را رونق بخشیده و جوامع اسلامی را به سمت ساخت یک قدرت بزرگ در جهان به حرکت در آورد.

علی اکبر ولایتی در ادامه با اشاره به چالش‌های اساسی امروز جهان اسلام، افزود: چالش‌های اساسی که هم اینک در مقابل تمدن نوین اسلامی وجود دارد، فقدان رهبری واحد، تفرقه و تشتت در بین صفوف امت اسلامی، ایجاد جریان‌های موازی به نام اسلام همچون گروه‌های افراطی تکفیری مانند القاعده، داعش و جبهه النصره، ایجاد اسلام آمریکایی در مقابل اسلام ناب، پروژه اسلام هراسی، توسعه فرهنگ لیبرال دموکراسی غرب و ترویج فرهنگ ناسیونالیسم قومی، قببله‌ای و نژادی، اختلاف افکنی بیگانگان بین شیعه و سنی، فراموش کردن مسأله فلسطین به عنوان اولویت اول جهان اسلام، خیانت برخی کشورهای مرتجع عرب به آرمان فلسطین و برقراری روابط دیپلماتیک به صورت علنی با رژیم صهیونیستی و وجود این غده سرطانی در قلب جهان اسلام، انحراف از نهضت بیداری اسلامی، عدم تبعیت تمامی مسلمانان از الگوی واحد مردم سالاری دینی، عقب ماندگی علمی، فنی و تکنولوژیکی، فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی در میان مردم و اختلاف سطح زندگی با کشورهای پیشرفته است.
وی ادامه داد: همچنین بحران‌های امنیتی و بی‌ثباتی و ناامنی همچنان در جهان اسلام، به‌ویژه منطقه غرب آسیا پابرجاست و تلاش‌های مذبوحانه برای ضربه بر پیکره جهان اسلام توسط محورغربی- صهیونیستی ادامه دارد. تلاش‌ها برای تجزیه برخی کشورهای اسلامی، فتنه‌انگیزی برای بی‌ثبات‌سازی لبنان و کودتای نافرجام در یمن توسط علی عبدالله صالح از جمله تلاش های مذبوحانه در دوران پساداعش بوده است که با ناکامی مواجه شدند. این‌ها همه نشان­ دهنده این واقعیت است که موازنه قدرت در منطقه و قلب جهان اسلام به نفع ملت­‌های مسلمان و گروه­‌های مقاومت در حال تغییر است. شرایط و وضعیت مذکور یعنی شکست‌های زنجیره­‌ای نظام سلطه و عناصر و گروه­‌های وابسته به آنکه جمهوری اسلامی ایران در تحقق و ایجاد آن نقش کلیدی بر عهده دارد، چشم‌انداز روشن و امیدوار کننده‌ای را در پیش روی تحقق وحدت و زمینه‌سازی جهت بازسازی تمدن نوین اسلامی قرار داده است.
ولایتی در ادامه به مسأله فلسطین پرداخت و تأکید کرد: فلسطین همچنان مسأله اول جهان است و تمام توطئه‌ها و فتنه‌ها و جنگ‌افروزی‌هایی که در جهان اسلام انجام می‌شود، از نقطه‌نظری خاص، فقط و فقط در جهت به حاشیه‌راندن موضوع فلسطین، این زخم کهنه امت اسلام، و ارتقاء و تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس از طریق ایجاد درگیری‌های درونی بین‌الملل و مذاهب و فرق مختلف اسلامی و انحراف افکار عمومی از جنایات صهیونیست‌هاست که مبارزه با آن گام بلندی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی می­‌باشد.
وی ادامه داد: اکنون دیگر موجودیتی به نام داعش وجود ندارد. جهان اسلام با زمین ‌زدن داعش و پشت سر گذاشتن خونین‌ترین و بی‌سابقه‌ترین توطئه مشترک آمریکا و صهیونیست‌ها علیه خود که با هدف به حاشیه امن کشاندن رژیم غاصب صهیونیستی راه‌اندازی شده بود، بار دیگر فلسطین را در صدر مسائل جهان اسلام قرار داده است و اخیراً رئیس‌جمهور زیاده‌خواه و بی‌تدبیر و مهاجم آمریکا که از شکست‌های عوامل وحشی آمریکا، یعنی داعش عصبانی است، اقدام به کاری کرده که اسلافش گستاخی چنین کار احمقانه­‌ای را نداشتند؛ یعنی دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را صادر کرده است. ترامپ بداند که این، آخرین ضربه به حیات سیاسی ایالات متحده در غرب آسیا و جهان اسلام است و دیری نمی­گذرد که هیأت حاکمه آمریکا از این اقدام پشیمان خواهد شد؛ زیرا که خشم یک و نیم میلیارد مسلمان را علیه خویش مشتعل خواهد کرد.

captcha