راهنمایی غلط و محرومیت چندساله از نعمت حفظ قرآن/ زنان نمی‌توانند حافظ شوند
کد خبر: 3670517
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
بحرانی‌نژاد بیان کرد:

راهنمایی غلط و محرومیت چندساله از نعمت حفظ قرآن/ زنان نمی‌توانند حافظ شوند

گروه مسابقات: رمله بحرانی‌نژاد، حافظ کل قرآن از شهر خرمشهر، آوازه مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) را از طریق یکی از بستگانش شنیده و به تازگی از شغلش استعفا داده است تا فرصت بیشتری برای مرور محفوظاتش داشته باشد، او ورود دیرهنگام به این عرصه را به دلیل یک باور غلط می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، رمله بحرانی‌نژاد، حافظ کل قرآن کشورمان از جمله شرکت‌کنندگان یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دارالقرآن امام علی(ع) در مقطع بالای 30 سالست که برای نخستین بار در مسابقات حضور پیدا کرده است و زمینه‌ آشنایی‌اش با مسابقات این دارالقرآن را دختر عمویش معرفی می‌کند و می‌گوید: او دوره‌های قبل در این مسابقات حضور پیدا کرده بود و به خاطر اینکه از علاقه‌مندی‌ام به این عرصه خبر داشت من را با این مسابقات آشنا کرد.
وی که متولد سال 51 در خرمشهر است در خصوص اولین جرقه‌های ورودش به عرصه حفظ قرآن بیان می‌کند: خاطرم هست هنگامی که 11 سال داشتم و مشغول نظافت منزلمان بودم، این به ذهنم آمد من که دارم این همه کتاب‌های درسی را حفظ می‌کنم و در کنار آن نیز شعر کیهان بچه‌ها را حفظ می‌کردم، چرا آیات قرآن را حفظ نکنم؟
بحرانی‌نژاد اظهار می‌کند: هنگامی که با بزرگترهایم مشورت کردم، به من گفتند که اگر خانومی روزی آیه‌ای را 40 بار حفظ کند و آن آیه را تا 40 روز تکرار کند، باز هم نمی‌تواند حفظ کند و فراموش می‌کند. به خاطر این جمله‌ای که به من گفتن که بی‌پایه و اساس نیز بود من از ورود به این عرصه مأیوس شدم.
وی با اشاره به اینکه 16 سالگی میهمان خانواده دایی‌ام در قم شدم، می‌گوید: بر سرمزار مادر بزرگم رفته بودم که خانمی بر سر مزار او آمد و سوره یاسین و چند سوره دیگر را از حفظ خواند و رفت. من پیش خودم فکر کردم که اینکه خانم هست پس چگونه توانسته این سوره‌ها را حفظ کند؟ این باعث شد که دوباره به سمت حفظ قرآن رو بیاورم به طوری که از 19 سالگی به صورت جدی به این عرصه آمدم.
این حافظ کل با ابراز تأسف از اینکه متأسفانه من در آن سن از فردی راهنمایی گرفتم که اصلا نمی‌دانست، تصریح می‌کند: از سوی دیگر در آن زمان چون در زمان جنگ بودیم و در شهر خرمشهر و حافظ قرآن آن هم خانم نداشتیم، اما به هر حال شروع به حفظ قرآن به صورت شخصی کردم که از ابتدا روزی یک آیه را حفظ کردم و پنج هفته طول کشید تا پنج آیه ابتدایی سوره بقره را حفظ کردم و در ادامه نیز نیم صفحه و همینطوری میزان حفظم را بیشتر کردم. چنانکه جزء 14 را طی یک هفته حفظ کردم.
وی ادامه می‌دهد: البته به ترجمه آیات نیز توجه می‌کردم و بعضا نیز معنای واژگانی را که نمی‌دانستم با مراجعه به تفاسیر استخراج می‌کردم. البته قرآنی را که در اوایل برای حفظم استفاده می‌کردم همراه با ترجمه بود که بعدها متوجه شدم باید قرآن عثمان طه و بدون ترجمه باشد که تا آن زمان تا سوره مائده را طی سه ماه حفظ کردم و لذا دوباره از ابتدا با همان قرآن عثمان طه و بدون ترجمه، طی 18 ماه توانستم حفظم را به پایان برسانم.
بحرانی‌نژاد با ابراز گلایه از اینکه کلاسی طی آن زمان که من حدود 21 سال داشتم برای حفظ قرآن به صورت اساسی در خرمشهر نبود، بیان می‌کند: کلاسی را پیدا کردم که هفته‌ای یک صفحه حفظ می‌کردند و من یک سال بیشتر این کلاس را رفتم اما دیدم که نمی‌شود و از استاد خواستم که برای من وقت جداگانه‌ای برای مرور و تثبیتم بگذارند که قبول نکردند و من این کلاس را رها کردم چون دیدم که محفوظاتم از بین می‌رود و خودم به تنهایی شروع به تثبیت و مرور کرد.
وی که هزینه 100 هزار تومانی به آشنایانش برای تماس تلفنی و تحویل مرور محفوظاتش می‌داده است، می‌گوید: با برخی از آشنایانم هماهنگ کرده بودم که با پرداخت این پول پس از ختم یک دوره قرآن آنها به تماس‌های من و ارائه محفوظاتم گوش دهند. به دلیل اینکه باید برای مرور حفظ مباحثه کرد.
این حافظ کل قرآن اظهار می‌کند: همچنین هنگامی که تنها هستم خودم صدایم را ضبط می‌کنم و به تلاوتم و مرور محفوظاتم گوش می‌دهم. در ابتدا روزانه تقریبا یک جزء و نیم را در 30 دقیقه مرور می‌کردم و حتی به جایی رسیده بودم که 10 جزء را طی سه ساعت تمام می‌کردم، اما بعد از مدت‌ها به دلیل مشکلاتی که در زندگی‌ام پیش آمد و از سوی دیگر به دلیل مشغول شدن به امر تدریس آن هم در خارج از شهر خرمشهر موجب شد وقتی برای مرور محفوظاتم نداشته باشم که به همین خاطر به دلیل اینکه دیدم دارم محفوظاتم را از دست می‌دهم استعفا دادم و دوباره به امر تثبیت آیات قرآن پرداختم.
وی در خصوص برنامه آینده‌اش برای حفظ قرآن، می‌گوید: دوست دارم همراه با تثبیت آیات به دنبال درک مفاهیم و تفسیر آیات قرآن بروم که ان شاءالله آن را عملیاتی می‌کنم.
یادآور می‌شود، یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) از 15 تا 24 آذرماه در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر پذیرای عمومی علاقه‌مندان است.

مطالب مرتبط
captcha