افزایش سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان با توجه به انسان‌محوری هنر
کد خبر: 3671170
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
نجفی بیان کرد:

افزایش سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان با توجه به انسان‌محوری هنر

گروه جامعه: شهردار تهران طی نشستی با اهالی فرهنگ و شورای عالی خانه هنرمندان گفت: شهر تهران بدون هنر نمی‌تواند شهری انسان‌محور و بالنده باشد که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح امروز ۱۹ آذرماه با حضور در خانه هنرمندان و نشست با اهالی فرهنگ و هنر ضمن بازدید از این مجموعه با هنرمندان حوزه‌های مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد.

‌شهردار تهران طی نشستی با اهالی فرهنگ و شورای‌عالی خانه هنرمندان، اظهار کرد: برگزاری نشست گفت‌وگو با هنرمندان و اهالی فرهنگ را یک مجال و فرصت می‌بینیم. تاسیس خانه هنرمندان یکی از بهترین و موثرترین کار‌های مدیریت شهری گذشته بود که خوشبختانه توانست خانه هنرمندان را به قوت یک نماد مستقل و با وجود تغییرات و فراز و نشیب‌های بسیار شخصیت اصلی خود را حفظ کند.

‌وی افزود: این  مجموعه یک نهاد مدنی و مستقل و صنفی باقی ماند و شاکله تخصصی و صنفی خود را حفظ کرد که قطعا در آینده هم همین طور خواهد بود. این نوع نهاد‌ها هر مقدار که مستقل‌تر باشند می‌توانند عملکرد و کارایی بهتری هم داشته باشند.

نجفی با بیان اینکه بنده زیاد با هنر آشنایی نداریم، اما در دوران جوانی کمی با تئاتر و نقاشی آشنایی پیدا کردم، ادامه داد: اعتماد مردم به این نهاد‌ها ناشی از همین وجه مستقل بودن آن‌ها است و هرچه استقلال مجموعه‌ای مثل خانه هنرمندان بیشتر باشد اقبال مردمی به آن بیشتر شده و پوشش بهتری برای مسئولیت‌های خود خواهد داشت. شهر تهران بدون هنر نمی‌تواند شهری انسان‌محور و بالنده باشد که سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی شهروندان را افزایش می‌دهد.

شهردار تهران افزود: سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های خانه هنرمندان براساس تصمیمات شورای عالی هنرمندان اتفاق می‌افتد که متشکل از نهاد‌های صنفی و تخصصی هنر هستند. به نظر می‌رسد اعضای این شورا از مدیریت آقای رجبی معمار راضی هستند و چنانچه شورای عالی هنرمندان ایشان را تایید می‌کنند؛ ما نیز از او حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به شورای عالی هنرمندان اضافه کرد: مسئولان شورای عالی انقلاب خودشان این شورا را جدی‌تر بگیرند. متاسفانه در کشور ما شورا‌های عالی صرفا یک نقش تشریفاتی ایفا می‌کنند که نهایتا به برگزاری سالی یک جلسه منتهی می‌شود.

نجفی تصریح کرد: اگر بخواهیم صنوف هنری کشور موثر واقع شوند اولین شرط آن توجه و تحکیم انجمن‌ها و شورا‌های هنری است. خانه هنرمندان باید خانه‌ای باشد برای تمام هنرمندان چراکه هستند جوانانی که آثار قابل عرضه دارند، ولی محلی برای نمایش هنر خود پیدا نمی‌کنند و دست‌شان هم به بزرگان حوزه هنر خود نمی‌رسد.

شهردار تهران درخصوص ابعاد بین‌المللی خانه هنرمندان اظهار کرد: شخصیت بین‌المللی خانه هنرمندان باید از ارتباط با سفارتخانه‌ها و بازدید سفرا فراتر برود و می‌تواند با مراکز هنری مهم دنیا ارتباط بگیرد. خانه هنرمندان این ظرفیت را دارد که می‌توانند بخشی از دیپلماسی عمومی کشور باشند.

در بخش دیگری از این نشست، محمد سریر رئیس شورای‌ عالی خانه هنرمندان ایران در سخنانی گفت: خانه هنرمندان با عضویت بیش از ۱۲ انجمن مستقل هنری در شاخه‌های هنری که ۴۰ هزار هنرمند عضو آن‌ها هستند در شاخه‌های مختلف به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند. خانه هنرمندان با مدیریت فرد منتخب شهردار تهران و انجمن‌ها سعی در گسترش فرهنگی در کشور دارد و رفت و آمد در این مکان زیاد است. امیدواریم شهرداری تهران نگاه فرهنگی خود را گسترش دهد.

مسعود رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان در بخش دیگر این نشست با اشاره به روند فعالیت خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان محل تعامل و هماهنگی و ترکیب توانمندی‌های انجمن‌های مختلف است که همگی این انجمن‌ها به ثبت قانونی رسیده‌اند. این مکان محلی منحصر به فرد، مستقل و غیرسیاسی است که به آحاد مردم تعلق دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم خانه هنرمندان مقدمه‌ای باشد برای ایجاد یک نهاد صنفی مثل نهاد‌هایی که جامعه پزشکان و یا مهندسان دارند. انجمن‌های مختلف در خانه هنرمندان نشست‌ها و برنامه‌های مختلف تخصصی برگزار می‌کنند و علی رغم فضای کوچکی که در اختیار داریم نمونه چنین فضایی با این میزان فعالیت در ایران وجود ندارد. همچنین طرح جامعی تدوین شده تا براساس آن بتوانیم ساختمان‌های قدیمی که در بوستان هنرمندان وجود دارد ساخته و به فضا‌های مان افزوده شود.

رجبی معمار بیان کرد: خانه هنرمندان در دیپلماسی فرهنگی نیز موفق عمل می‌کند و ما میزبان بسیاری از سفرا و مهمانان و هنرمندان خارجی هستیم و این مکان به عنوان یک نهاد بین المللی شناخته می‌شود. پی‌ریزی مکان و حمایت‌های مالی برای فعالیت خانه هنرمندان از جانب شهرداری تهران صورت گرفته و طی سال‌ها وجود داشته که امیدواریم در آینده هم تداوم داشته باشد، چون در حال حاضر اغلب گالری‌ها و تماشاخانه‌های خصوصی در اطراف خانه هنرمندان هستند و لزوم توجه به این مکان بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش ایکنا، شهردار تهران، در ابتدای این بازدید، از تماشاخانه استاد سمندریان بازدید کرد که پارسایی و رجبی معمار توضیحاتی درباره سازوکار این تماشاخانه ارایه دادند. نجفی در این بازدید در طبقه دوم خانه هنرمندان توقفی کنار «هفت چنار» اثر زنده یاد عباس کیارستمی داشت و مدیرعامل خانه هنرمندان توضیحاتی درباره اثر ارایه داد.

سالن استاد امیرخانی میزبان نخستین دیدار و گفتگوی شهردار تهران با هنرمندان و نمایندگان انجمن‌ها از جمله نگار نادری‌پور رییس انجمن مجسمه‌سازی، علی اشرف صندوق آبادی از اعضای هیات مدیره انجمن خوشنویسان ایران، ابراهیم حقیقی از انجمن گرافیک، معصومه مظفری رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران، کامران ملکی از خانه سینما بود.

به گزارش ایکنا در این بازدید علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و حسین پارسایی دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر شهردار تهران را همراهی می‌کردند.
captcha