قوانین الهی در همه دوره‌ها و قرون جاری و ساری است
کد خبر: 3671287
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:

قوانین الهی در همه دوره‌ها و قرون جاری و ساری است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه گفت: قوانین الهی مخصوص دوره‌های گذشته و انبیاء نبوده است و در حال حاضر نیز امکان تحقق آن وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۹ آذرماه در جلسه تفسیر قرآن گفت: در سوره مبارکه زمر بر این موضوع تاکید شده است که پیامبر نیز مامور است اولین مسلمان باشد و خدا دستور فرموده است که بگو من از عذاب روز قیامت می‌ترسم به همین دلیل انبیاء بیشتر و زودتر از همه به دستورات الهی ملتزم بوده‌اند.

وی اظهار کرد: این طور نبوده که آنان چیزی را بفرمایند که خودشان به آن پایبند نبوده‌اند؛ در داستان معراج، وقتی حقایق عالم بر پیامبر (ص) نشان داده شد دل پیامبر (ص) همه چیز‌هایی را که دید باور داشت و لحظه‌ای نیز در آن تردید و شک نکرد.

وی بیان کرد: کسی که می‌خواهد دیگران را به حق دعوت کند خودش قبل و بیشتر از دیگران باید ملتزم به آن راه و مسئله باشد و این روش و سیره باید برای مبلغان و وعاظ و حوزویان نیز الگو قرار گیرد؛ زیرا به هیچ کسی تضمین داده نشده که بی‌خطر از مسیر دنیا تا قیامت را می‌گذرد و طی می‌کند.

آیت‌الله هادوی تهرانی عنوان کرد: پیامبران هرگز عصیان نمی‌کنند، ولی امکان وقوع آن در ایشان نیز وجود دارد و هیچ کسی در امان مطلق نیست؛ ما همیشه تصور می‌کنیم عقاب‌ها فقط برای دیگران است و ما از آن مصون هستیم در حالی که عقاب و عذاب برای همه کسانی که از راه خدا منحرف شوند وجود دارد.

این استاد تفسیر در ادامه تفسیر سوره «ص» نیز اظهار کرد: خداوند سلیمان را نیز مانند داود (ع)، اواب معرفی کرده و مثال جنازه‌ای که بر تخت سلیمان افتاده بود و اسب‌ها را زد و اواب بودن وی را به تصویر کشیده است.

وی افزود: سلیمان (ع) نیز بعد از این دو ماجرا، دعا کرد که خداوندا مرا ببخش و ملکی به من عنایت کن که تاکنون به هیچ کسی نداده‌ای؛ خداوند نیز باد و جن و ... را مسخر سلیمان قرار داد؛ یعنی ایشان یک دعا کرد و چنین نتیجه گرفت، ولی ما هزاران بار دعا می‌کنیم و نتیجه کمی می‌گیریم که این مسئله نشان از اخلاص دارد که البته در میان علمای ربانی مانند آیت الله بهاءالدینی نیز سراغ داریم و یک دعا می‌کردند و زود مستجاب می‌شد.

هادوی تهرانی عنوان کرد: این عالم حساب و کتاب دارد و این قوانین الان نیز پابرجاست و قابل تحقق است به شرط آن که اگر ما هم به لوازم آن ملتزم باشیم.
captcha