فضای آزادی مطبوعات در اختیار کسانی قرار گیرد که به وقایع مسئولانه نگاه می‌کنند
کد خبر: 3671333
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
میرعابدینی عنوان کرد:

فضای آزادی مطبوعات در اختیار کسانی قرار گیرد که به وقایع مسئولانه نگاه می‌کنند

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در هفتمین نشست تهران‌پژوهی یادواره استاد کاظم معتمدنژاد بر نقش مسئولانه روزنامه‌نگاران در فضای جدید ارتباطی تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، احمد میرعابدینی، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در هفتمین نشست تهران پژوهی که در چهارمین سالگرد درگذشت پرفسور کاظم معتمد نژاد به یاد ایشان برگزار شد، با بیان اینکه تصویر من از مرحوم استاد معتمد نژاد مربوط به آزادی بیان است اظهار کرد: حضور من اینجا جنبه نمادین دارد. من یکی از افرادی بودم که استاد را همراهی کرده و سعی کردم به مردم خدمت کنم. این همان تصویری است که من از استاد دارم.

وی عنوان کرد: روزنامه‌‌نگاران در این شرایط حساس و فضای پرشتاب سعی کردند که بقای مطبوعات را تضمین کنند و آن را به ارتقاع برسانند. مطمئنا اگر ارتقاع و بالندگی وجود دارد، از طریق تلاش روزنامه‌نگاران و اساتیدی چون پرفسور معتمدنژاده بوده است.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه تهران همیشه جایگاهی داشته که الگو و نمونه‌ای برای کشور بوده است، تصریح کرد: امروز نویسنده و روزنامه‌نگار خوب کم نداریم، اما باید فضای مناسب برای آنها به وجود آید، دکتر معتمد نژاد در تمامی سال‌های فعالیت‌های خود بر وجود فضای آزادی بیان برای فعالیت روزنامه‌نگاری تاکید کردند، حال امروز آیا این فضا وجود دارد یا اینکه فضای مورد نظر استاد تغییر کرده است؟ امروز فضای آزادی بیان خود را با تمامی محدودیت‌های حاکم به عنوان بخشی از زندگی تحمیل کرده چنانچه جدایی از آن غیر قابل تصور است. این فضا و آزادی به کمک تکنولوژی جدید ارتباطی به وجود آمده است.

میر عابدینی ادامه داد: تکنولوژی‌های جدید وابسته به آزادی شدند و به خاطر آزادی‌هایی که به وجود آورده فضای آزاد را حفظ می‌کنیم. این همان فضایی است که دکتر معتمدنژاد سعی در به وجود آوردن آن داشته و سعی می‌کرد به کمک حقوق و مسائل حقوقی موانع آن را بردارد.

وی با بیان اینکه امروز غبطه می‌خورم که نمی‌توان از این فضا استفاده کرد، گفت: متاسفانه بیان نامسئولانه و بی‌اعتبار زیاد است، لذا نمی‌توان به صورت کامل از فضای آزادی که تکنولوژی‌ها ایجاد کرده‌اند، بهره برد.

وی در تمجید از عملکرد استاد معتمد نژاد عنوان کرد: ایشان در مورد حقوق مربوط به آگاهی‌ها بخش بازرگانی و استقلال مطبوعات تلاش‌های زیادی کردند که حول محور ایجاد فضای حیاتی برای مطبوعات بوده است.

میر عابدینی با تاکید بر اینکه تکنولوژی‌های جدید بستری برای ایجاد فضای آزاد فراهم کرده‌اند یاد آور شد: این فضا باید در اختیار کسانی قرار گیرد که مسئولانه برخورد کنند. امروز روزنامه نگاران با وجود این تکنولوژی‌ها در تنگنا قرار گرفته‌اند و انتظار دارند برخورد بهتر و توجه بیشتری به مسئولیت‌های خود داشته باشند.

 

captcha