حرفی از حذف دوساله مسابقات قرآن نزده‌ام/ سازمان اوقاف نشان داد که آماده تغییرات و تکامل است
کد خبر: 3671468
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
حجت‌الاسلام حسینی:

حرفی از حذف دوساله مسابقات قرآن نزده‌ام/ سازمان اوقاف نشان داد که آماده تغییرات و تکامل است

گروه مسابقات: حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بنده هیچ‌گونه صحبتی درباره حذف دوسالانه مسابقات قرآن نزده‌ام، اظهار کرد: از مجموع آن‌چیزی که در پویش مطرح شد بنده اینطور فهمیدم که کارشناسان این پویش نیز تمایلی به حذف مسابقات ندارند و با توجه به آسیب‌ها نظرشان این است که از مسابقات استفاده حداکثری داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) برنامه شب گذشته رصد که به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما روی آنتن رفت به موضوع بررسی «پویش سراسری قرآنیان جهت مطالبه تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت» اختصاص داشت و در آن احمد خالدی و داوود جعفری از فعالان قرآنی و حجت‌الاسلام حسینی رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای این برنامه خالدی بیان کرد: در برنامه قبلی آقای انجم‌شعاع از حذف دو‌سالانه مسابقات خبر دادند که این آمادگی وجود دارد اما آقای حسینی در برنامه افق رادیو قرآن گفتند که چنین چیزی وجود ندارد و حذف مسابقات اتفاق نمی‌افتد، عرض بنده این است که باید مسیر مسابقات را مشخص کنیم که قرار است در انتها به کجا ختم شود، الان پس از برگزاری 40 دوره چشم‌انداز این مسابقات چیست؟ تغییراتی که به وجود آمده خوب بوده اما حقیقت این است که از اصل فاصله گرفته‌ایم.
وی در ادامه افزود: مسابقات قرآنیان را دچار سردرگمی کرده، اگر چشم‌انداز آن تبیین شود جامعه قرآنی نیز متقاعد خواهد شد، چراکه دیگر آن محافل پرشور که در حسینیه ارشاد برگزار می‌شد را شاهد نیستیم، محل برگزاری مسابقات از سالن اجلاس به مصلی آمد اما نتیجه این کار چه چیزی شد؟ کیفیت اجرای مسابقات در بخش داوری و هزینه‌هایی که صرف می‌شود باید بررسی شود، آیا این هزینه‌ها در جای خود مصرف می‌شوند؟ باید به‌دنبال قهرمان‌پروری باشیم اما این اتفاق نیفتاده است.
خالدی تصریح کرد: هدف این پویش این است که قهرمانان قرآنی زیاد شوند، هر سال از مسابقات چند نفری به جامعه قرآنی معرفی می‌شوند اما اینها کجا می‌روند؟ قاطبه افرادی که در مسابقات شرکت می‌کنند افراد محدودی هستند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق وجود داشته باشد. مبحث دیگر بحث آئین‌نامه است که باید به بخش امتیاز‌دهی در رشته صوت و لحن توجه ویژه صورت گیرد و باید سطح نمرات پائین‌تر در نظر گرفته شود تا بتوانیم اساتید بیشتری را به جامعه قرآنی معرفی کنیم. متأسفانه در مسابقات تواشیح هم اینطور شد که مسیر خود را گم کرده و در حال حاضر فقط 11 گروه در این مسابقات شرکت می‌کنند و خیلی از افراد باتجربه انگیزه‌ای برای شرکت در مسابقات ندارند.
در ادامه این برنامه نوبت به حجت‌الاسلام حسینی رسید، وی بیان کرد: در برنامه افق و در‌خصوص حذف دو‌سالانه مسابقات از بنده سؤالی پرسیده نشد و بنده نیز چنین حرفی را نزده‌ام، آقای انجم‌شعاع نیز در این مورد با بنده صحبتی نداشته‌اند چون تصمیمی در ستاد عالی مسابقات در این زمینه گرفته نشده است و نمی‌دانم آقای انجم‌شعاع از چه موضعی این نکته را گفته‌اند و گویا نظر شخصی ایشان بوده است و باید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد، به طور کلی مخالفتی با این موضوع ندارم اما شاید آقای انجم شعاع از این جهت چنین برداشتی داشته‌ لذا بنده به صورت شخصی توان گرفتن چنین تصمیمی را ندارم.
حسینی تصریح کرد: وقتی مسابقات در حال حاضر را با مسابقات قرآن دهه 60 مقایسه می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که آیا مثلاً فضای رسانه‌ای امروز با آن زمان یکی است؟ الآن باید در بحث فضای مجازی تغییراتی صورت گیرد که یک جوان با وضعیتی که امروز دارد زندگی می‌کند و با حضوری که در فضای مجازی دارد کاری ارائه شود که این جوان را بتوانیم جذب کنیم و اگر این اتفاق نیفتد شور و اشتیاق دهه 60 نیز به وجود نخواهد آمد.
وی بیان کرد: امروز اشتغالات مردم به گونه‌ای شده که به قدری درگیری‌ها زیاد است که چهره‌های قرآنی نیز در سالن برگزاری مسابقات حاضر نمی‌شوند و حتی متسابقان نیز فقط برای ارائه تلاوت خودشان در سالن حاضر می‌شوند، ما در این وضعیت قرار داریم در مرکز امور قرآنی نیز تلاش کرده‌ایم که به جهت رسانه‌ای گام‌های مثبتی برداشته شود و به اقرار کارشناسان در این بخش چند سطح نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌ایم.
حسینی در ادامه تصریح کرد: از مجموع آنچیزی که در پویش مطرح شد بنده اینطور فهمیدم که کارشناسان این پویش نیز تمایلی به حذف مسابقات ندارند و با توجه به آسیب‌ها نظرشان این است که از مسابقات استفاده حداکثری داشته باشیم. طرح اخیری که پویش مطرح کرد برگزاری مسابقات به صورت جشنواره‌ای بود و در این طرح دقیقاً اتفاقی که برای مسابقات تواشیح افتاد را پیشنهاد داده‌اند، لذا اگر این افراد از یک سو با برگزاری تواشیح به صورت جشنواره‌ای مخالف هستند باید ببینیم که چه چیزی باعث شده در طرح پویش این روش را پیشنهاد داده‌اند.
وی بیان کرد: آیین نامه مسابقات ویرایش شده و در حال تکمیل شدن است و از طریق کانال مساباقت نیز نظرات اساتید را خواهیم پرسید، با توجه به اینکه پیشنهاد اعضای پویش جشنواره‌ای شدن بوده به نظر می‌رسد که برگزاری جشنواره به صورت کامل و کنار گذاشتن مسابقات به صلاح نیست و باید این دو در کنار هم پیش روند تا طرح جشنواره‌ای شدن نیز استقرار یابد.
در ادامه این برنامه نوبت به داوود جعفری از فعالان قرآنی رسید، وی در ابتدا بیان کرد: یک جمله‌ای از آقای حسینی دیدم که بیان کرده بودند ریل 40 ساله مسابقات را نمی‌توان تغییر داد، الآن نیز تفسیری کردند که این معنا را می‌دهد، ما نیز قائل هستیم که مسابقات را نمی‌توان تغییر داد اما قطاری که 40 سال است بر آن سوار شده‌ایم کهنه شده و باید امکانات جدیدی را به آن اضافه کنیم. قرار نیست که مسابقات مانند دهه 60 برگزار شود، خروجی مسابقات به صورت یک قیف بر عکس شده، حضرت آقای حسینی فرمودند حدودا 400 هزار نفر در این مسابقات شرکت کده‌اند اما اگر این تعداد شرکت کننده داشته‌ایم خروجی آن کجا است؟
جعفری تصریح کرد: 40 دوره از برگزاری مسابقات می‌گذرد اگر در هر دوره و در رشته‌های حفظ و قرائت 5 نفر خروجی به عنوان قاری و حافظ بین‌المللی داشته باشیم باید در حال حاضر 400 قاری و حافظ بین‌المللی داشته باشیم که در عرصه‌های فرهنگی و ... خدمت رسانی می‌کنند اما چنین چیزی وجود ندارد. اگر بخواهیم تعداد قاریانی که قادر به تلاوت به صورت تأثیرگذار هستند را نام ببریم تعداد آنها زیر 10 نفر هستند.
وی در ادامه بیان کرد: مسابقات برای سطح زیر 20 سال موفق است، در اینترنت حرف‌های رهبری را در مورد مسابقات قرآن جست و می‌کردم اما چیزی نیافتم در عوض حرف‌های ایشان در مورد قرآن را که جست و جو کردم هزاران جمله از ایشان پیدا شد، رهبری فرمودند بقاع متبرکه باید قطب فرهنگی باشند، بیش از 500 جمله در مورد قرآن گفته‌اند که شاید از این تعداد 50 جمله در مورد مسابقات ندارند، اگر هم رهبری در مورد مسابقات سخنی گفته‌اند این طور بوده که این مسابقات بهانه‌ای است برای تدبر و عمل به قرآن، رهبری فرمودند تلاوت و تدبر در قرآن باید طوری باشد که در محاوره روزمره مردم نفوذ کند. در حال حاضر با تقویت بنیه مسابقات و این همه هزینه‌هایی که می‌شود خروجی آن چیست و کجا است؟ آیا زندگی مردم با برگزاری 100 مسابقه قرآن، قرآنی می‌شود؟
در ادامه حجت الاسلام حسینی بیان کرد: درست است که تعداد افرادی که در مسابقات رتبه‌های عالی و ممتاز را کسب می‌کنند پایین است اما باید به سایر کارکردهای مسابقات نیز توجه داشته باشیم، اگر قاری بخواهد به سطح بالاتری برسد باید در زمینه‌های مختلف رشد کند و فضا برای او فراهم باشد.
وی تصریح کرد: مسابقات یک رویداد است و برای این که بتوانیم از این رویداد استفاده کنیم باید رویدادهای دیگر که در عرصه‌های ورزشی و ... اس نیز بررسی می‌کردیم، ما نیز این حوزه‌ها مانند نوبل و اسکار و المپیک را بررسی کردیم دیدیم که قالب آنها رقابتی است، ضمن این که ما یک چشم انداز مشخصی را نیز نداشته‌ایم، اگر رهبری می‌فرمایند من طرفدار مسابقات هستم، یا می‌فرمایند یکی از وظایف مسئولان ترویج قرآن است و مسابقات نیز گامی در همین جهت است من احساس می‌کنم که ایشان به کارکرهای بین‌المللی مسابقات واقف هستند.
حسینی بیان کرد: در نتیجه به هیچ عنوان به صلاح نیست که مسابقات قرآن حذف شود، البته سازمان اوقاف نیز اصراری روی برگزاری آن ندارد اما برای این که مسابقات تکامل پیدا کند سازمان اوقاف نشان داد که ورود کرده است.
در ادامه برنامه مجددا نوبت به داوود جعفری رسید، وی تصریح کرد: اگر واقعا این پویش مردمی است و حرف اساتید را می‌زند من از جامعه قرآنی خواهش می‌کنم که دلیل موجه بیاورند که چرا 200 نفر از اساتیدی که در هیئت داوران حضور دارند عضو این پویش نیستند؟ آقای حسینی شما بعد از دیدن بیانیه این پویش باید می‌گفتید که عضو این پویش هستید، این پویش به دنبال برطرف کردن اشکالات هستیم.
در ادامه برنامه مجددا نوبت به خالدی رسید، وی بیان کرد: ما نیز به دنبال حذف مسابقات نیستیم، اگر تغییر جدیدی در مسابقات ایجاد شود همه دوستان استقبال می‌کنند، همچنین حرف بنده این است که ارتباط با مرکز امور قرآنی به سختی صورت می‌گیرد، ارتباط مرکز امور قرآنی با قاطبه اساتید بسیار ضعیف است، ضمن اینکه هزینه‌های زیادی نیز صرف مسابقات می‌شود که باز هم معلوم نیست خروجی آن چیست.
وی تصریح کرد: نحوه ارزیابی متسابقان و بحث داوری نیز باید بررسی شود، در مسابقات دو دوره قبل آقای رفیعی دوم شد اما در دوره ارزیابی از دور خارج شدند، حرف پویش نیز همین است که باید بحث نمرات کارشناسی شود، ضمن اینکه ضرورتی هم برای برگزاری با شتاب مسابقات وجود ندارد، بلکه باید به سمت کیفی سازی حرکت کنیم.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: افرادی که در پویش حضور دارند مطالباتشان را در سه محور مطرح می‌کنند، یک محور بحث اصلاح ساختار فعالیت‌های قرآنی بوده، مورد بعدی مسابقات و مورد سوم نیز توجه بیشتر به جامعه قرآنی بوده است، در برخی از این موارد کارنامه مرکز امور قرآنی در سه سال گذشته پربارتر از سایر نهادهای قرآنی بوده است.
وی اظهار کرد: با توجه به این که قبل از ورود بنده عمده فعالیت‌های مرکز روی مسابقات بوده اما با توجه به سند راهبردی که فعالیت‌های قرآنی اوقاف تدوین کرد، قرار شد که در بحث توسعه موقوفات قرآنی ورود کنیم که ستادی نیز تشکیل شد، یکی دیگر از اقدامات تجمیع فعالیت‌های قرآنی اوقاف بود که در هر استان اداره قرآنی داشته باشیم در نتیجه کارها در این سه سال اخیر توسعه پیدا کرد.
حسینی گفت: در مورد ارتباط با اساتید قصور و تقصیرهایی وجود داشته اما باز هم ادعا می‌کنم که بهره‌مندی مرکز امور قرآنی از اساتید بیش از سایر نهادهای قرآنی بوده است، در مورد کیفی‌سازی نیز طراحی‌های آن انجام شده است.
در انتهای برنامه داوود جعفری بیان کرد: مسابقات ضرر نیست، بلکه سود است، اما اگر شیوه مسابقات تغییر کند سودمندتر می‌شود، آقای حسینی قول بدهند که اگر ریز آیینه جشنواره قرآنی را که کارشناسان اوقاف و دیگر کارشناسان تایید کرده‌اند را ارائه کنیم بگویند که از امسال قابل اجرا است.
حسینی در این بخش بیان کرد: بنده اصراری روی روشی که 40 سال است مسابقات برگزار می‌شود ندارم و اگر چنین چیزی بود کارهای خطرناکی مثل سطح بندی و ... را انجام نمی‌دادم لذا به عنوان کسی که بیشترین فشار اجرایی روی بنده وجود داشته اما باید بگویم که ما گوی سبقت را از افراد مدعی ربوده‌ایم و برادری خود را اثبات کرده‌‌ایم.

captcha