کتابی بخوانید که شما را از خواب غفلت بیدار کند
کد خبر: 3671588
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۵
یحیی یثربی در شابک:

کتابی بخوانید که شما را از خواب غفلت بیدار کند

کانون خبرنگاران نبأ: استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه و عرفان در برنامه شابک با تأکید بر ضرورت توجه به عقلانیت، اظهار کرد: من به جوانان جامعه توصیه می‌کنم کتابی بخوانند که رگه‌ای از عقلانیت در آن کتاب باشد و فکر کنند چه کتابی بخوانند که آنها را از خواب غفلت بیدار می‌کند.

 به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سیدیحیی یثربی، استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه و عرفان با حضور در برنامه شابک در خصوص وضعیت مطالعه در کشور، گفت: من از وضع مطالعه در کشور راضی نیستم نه از آن جهتی که کتاب کم چاپ می‌شود؛ کم فروش می‌رود و من درآمدی ندارم یا خیلی کم دارم؛ نه؛ از آن جهت که خودم عشقم کتاب‌خوانی و مطالعه است ولی می‌بینم وضع خوب نیست.

وی در ادامه افزود: مشکل جامعه ما نداشتن فراغت است. یکی از نکاتی که ارسطو مطرح کرده در باب فراغت است. فراغت را ارسطو این‌گونه مطرح کرده که شما باید هشت ساعت کار کنید که زندگی بچرخد هشت ساعت استراحت کنید که بتوانید دوباره کار کنید و هشت ساعت هم اختصاص به حال خودتان دارد. تئاتر بروید، فیلم ببینید، مطالعه کنید، مسجد بروید بالاخره ثروت برای سازندگی و غنا بخشیدن به خود ماست، بالا بردن سطح فکر خود ماست. این فراغت دوگونه مطرح است یکی اینکه انسان احتیاج به کار زیاد نداشته باشد و یکی اینکه آسایش فکری داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به مطالعه کتاب‌های مختلف عنوان کرد: هر کس با عشق و علاقه وارد کتاب‌خوانی بشود هر کتابی آدم را شگفت‌زده می‌کند، چون خواننده یک مبلغ ناچیزی می‌دهد و یک کتاب می‌خرد و به خانه می‌برد، اما نویسنده برای نوشتن آن کتاب سال‌ها سوخته و سال‌ها دقت و عبارت‌سازی کرده؛ بنابراین از این جهت هر کتاب می‌تواند انسان را شگفت‌زده کند چراکه حاصل ذوق و تلاش سالها تفکر یک انسان است.

وی افزود: کتابی که مرا شگفت‌زده کرد بعد از جزوه‌ای که در مورد فضا و سال نوری و ستاره‌شناسی در دوران طلبگی خواندم، کتاب تاریخ فلسفه بود که تأثیر فراوانی بر زندگی من گذاشت.

یثربی با تأکید بر ضرورت توجه به عقلانیت، اظهار کرد: من به جوانان جامعه توصیه می‌کنم کتابی بخوانند، چه رمان، چه کتاب دینی و چه کتاب‌های تاریخی یا فلسفی که رگه‌ای از عقلانیت در آن کتاب باشد. من احساسم این است که ما در شرایط کنونی جهان بیش از هر چیز به عقلانیت نیاز داریم. فکر کنند چه کتابی بخوانند آنها را از خواب غفلت بیدار می‌کند، عقلانیت همه چیز را با شکوه می‌کند و زیبا نشان می‌دهد و کارآمد می‌کند اما برخورد غیر عقلانی همه چیز را مبهم می‌کند و از کارایی عقب می‌ماند.
یادآور می‌شود، معرفی و متن‌خوانی کتاب «نخلستانی از فانوس» به قلم سیدحسین امیرجهانی از دیگر بخش‌های برنامه تلویزیونی شابک بود.

captcha