گردهمایی اندیشمندان شیعه و سنی در اتیوپی+ عکس
کد خبر: 3671609
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
با حضور ایران انجام شد؛

گردهمایی اندیشمندان شیعه و سنی در اتیوپی+ عکس

گروه بین‌الملل: علما و اندیشمندان شیعه و سنی اتیوپی طی همایشی با عنوان «اهمیت پاسداشت وحدت در جامعه اسلامی» گرد هم آمدند.

گردهمایی اندیشمندان شیعه و سنی در اتیوپی+ عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ به همت رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی و با مشارکت مجلس اعلاء و مجلس علمای اتیوپی و همچنین، مجمع اهل سنت و متصوفه آدیس‌آبابا، همایش «اهمیت پاسداشت وحدت در جامعه اسلامی» 18 آذرماه در هتل خلیفه این شهر برگزار شد.

حاج شیخ محمد قاسم عمر، رئیس مجمع اهل سنت و متصوفه آدیس‌آبابا در سخنانی، با اشاره به اهمیت پاسداشت وحدت مسلمانان اتیوپی گفت: مهمترین وظیفه مسلمانان سراسر اتیوپی در شرایط کنونی، حفظ وحدت است.

وی گفت: آگاه‌سازی و نجات نسل جوان اتیوپی فقط از طریق دانستن اصول صحیح اسلامی و جلوگیری از تفرقه میسر می‌شود؛ تنها راه نجات مسلمانان، گام برداشتن در مسیر وحدت است.

تأكید بر تمسک به سیره نبوی

سید حسن حیدری، رایزن فرهنگی ایران در آدیس‌آبابا به اهمیت حفظ وحدت و انسجام جامعه اسلامی اشاره كرد و گفت: بهترین راه حفظ عملی وحدت، تمسک به سنت و سیره رسول اكرم(ص) به عنوان نخستین منادی وحدت مسلمانان است.

وی افزود: با توجه به توطئه‌های دشمنان اسلام، کوچکترین اختلاف و تفرقه در صفوف مسلمانان، ضربات سهمگینی به پیکره جامعه اسلامی وارد می‌سازد.

حاج شیخ عمر ادریس، مفتی کل مسلمانان اتیوپی در سخنان خود، لازمه محبت قلبی و عملی نسبت به شخص پیامبر گرامی اسلام(ص) را تبعیت از سنت حسنه ایشان دانست و گفت: اكنون ضرورت حفظ وحدت، برادری و صلح بین تمام اقوام، بیش از گذشته احساس می‌شود.

در ادامه، حاج محمد سراج، از علما و مشایخ صوفیه، میلاد پیامبر اسلام(ص) را باعث تجدید میثاق مسلمانان و سرچشمه جوشان وحدت دانست و گفت: اگر بخواهیم نسل جوان اتیوپی به راه‌های افراطی کشیده نشود و از بروز خشونت‌های قومی قبیله‌ای در جامعه مسلمان اتیوپی پرهیز شود، هیچ راه مطمئن و قطعی غیر از وحدت شاخه‌های مختلف اسلامی وجود ندارد.

وی ادامه داد: برگزاری این قبیل سمینارهای علمی در واقع نوعی آموزش صحیح اسلامی برای نسل جوان است و به خوبی خطرات تفرقه را برای آنان، روشن می‌كند.

نقش جشن‌های میلاد النبی در وحدت

عبدی تمام، استاد مسلمان دانشگاه آدیس‌آبابا مقاله خود را با عنوان «نقش تاریخی جشن‌های میلاد پیامبر اسلام (ص) در حفظ وحدت مسلمانان اتیوپی‌» ارائه کرد و در این مقاله به طور خاص منطقه سیلته و آلکاسو را مورد بررسی قرار داده و حضور نیم میلیونی مسلمانان و حتی مسیحیان از سراسر کشور اتیوپی به منظور شرکت در مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) در این منطقه را چشم‌اندازی بی نظیر از تجلی وحدت دانست.

پس از آن، بینه گبرو، از اساتید دانشگاه مقاله‌ای با عنوان «ضرورت انسجام در جوامع اسلامی» ارائه کرد و با استناد به سخنان امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «تفرقه برانگیزان نه شیعه هستند و نه سنی»، چنین نتیجه‌گیری کرد که هر جا اختلافی مشاهده می‌شود بدون شک ناشی از توطئه ابرقدرت‌های مستکبر است.

خاکپور، سفیر ایران در اتیوپی نیز روایتی از پیامبر(ص) منقول از کتاب صحیح بخاری، مبنی بر وقوع فتنه‌ها در سرزمین شام و یمن، بیان كرد.

همچنین گروه سرود نوجوانان اتیوپی قطعاتی در مدح و وصف پیامبر گرامی اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن و امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) اجرا کرد/.

captcha