لزوم تفکیک عوارض سفرهای زیارتی و تفریحی در بودجه/ امکان استثناکردن سفر زیارتی به عراق از اخذ عوارض
کد خبر: 3671728
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان کردند:

لزوم تفکیک عوارض سفرهای زیارتی و تفریحی در بودجه/ امکان استثناکردن سفر زیارتی به عراق از اخذ عوارض

گروه جامعه: دو تن از اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی به ابهامات لایحه بودجه در عدم تفکیک عوارض سفرهای زیارتی از سفرهای غیرزیارتی واکنش نشان دادند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رییس دوم فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه بسیاری از زائران پیاده‌روی اربعین سطح مالی خوبی ندارند و حتی نمی‌دانند مفهوم ارز چیست، گفت: براساس لایحه پیشنهادی دولت که مبنای درآمدی دارد، عوارض خروج از کشور سه برابر شده به این شکل که عوارض حدودا هفتاد و پنج هزار تومانی به دویست و خرده‌ای هزارتومان افزایش می‌یابد که این موضوع با توجه به زیارت اربعین که جمعیت میلیونی از کشور خارج می‌شود و خیلی از مردم توان آن را ندارند، یک مشکل است.
حسینی کیا افزود: اگر عدم تفکیک سفرهای زیارتی از غیر زیارتی و همینطور سفر هوایی از زمینی صورت نگیرد و ابهامات رفع نشود، مشکل‌ساز خواهد بود.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر این مسایل حل شود، می‌توان یک بخشی از این عوارض را برای سفرهای خرج از کشور قبول کرد اما اگر با وجود همین ابهامات عده‌ای سعی کنند از این پیشنهاد دولت سوء استفاده کنند، باید در مجلس جلوگیری شود.

سفر زیارتی به عراق، می‌تواند مستثنی از پرداخت عوارض شود

علی‌اکبر کریمی، دبیر اول فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایکنا گفت: هدف دولت از این اخذ عوارض سفرهای خارجی که در لایحه بوجه پیشنهاد شده است، کنترل و مهار سفرهای خارجی گسترده ای است که وجود دارد، آن هم با توجه به تنگناهای ارزی که در کشور وجود دارد.
کریمی افزود: البته این به معنای منع کردن افراد کشور از سفرهای خارجی نیست اما این که کسانی که برای سفرهای تفریحی یا زیارتی بروند، عوارض خروج هم بپردازند، خیلی چیز عجیبی نیست.
نماینده مردم اراک در ادامه گفت: اما اینکه تفاوتی قائل بشویم بین سفرهای زیارتی و تفریحی یا بین نوبت‌های سفر مثلا نوبت اول یا دوم یا سوم تفاوتی قائل بشویم، جزییاتی است که قطعا باید در موعد رسیدگی به لایحه بودجه که در مجلس انجام می‌شود، مورد دقت قرار بگیرد و تسهیلات لازم برای سفرهای زیارتی با توجه به آثار فرهنگی خوب و مثبتی که در روحیه معنوی مردم دارد باید فراهم شود.
دبیر اول فراکسیون حج و زیارت خاطرنشان کرد: در مساله عراق موضوع فرق می‌کند، چون هم اتباع کشور عراق بسیار برای سفر به ایران و زیارت علاقه‌مند هستند و هم به طور متقابل ایرانیان؛ در بحث عراق معتقدیم هم ویزا باید حذف شود و عوارض خروج از کشور هم برای عراق به طور استثنا می‌تواند یک چیز خاص درنظر گرفته شود که جزییات این موارد را باید در هنگام بررسی لایحه بودجه مدنظر قرار داد.

captcha